علل ایجاد برونشیت و چگونگی درمان سرفه های قطاری

خط سلامت: برونشیت ها، لوله هایی که از دهان به ریه ها منتهی می شوند، هنگامی که متورم می شوند، مخاط محافظ تولید می کنند که باعث سرفه می شود.

علل ایجاد برونشیت و چگونگی درمان سرفه های قطاری

برونشیت دو حالت دارد برونشیت حاد که  مسری است و برونشیت مزمن که مسری نیست.

به گزارش خط سلامت برونشیت حاد در اثر عفونت ویروسی، باکتریایی و یا قارچی ایجاد می شوند و برونشیت مزمن، در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده ها یا محرک ها مانند دود تنباکو ایجاد می شوند. این نوع اغلب با سایر بیماری های تنفسی همراه است.

برونشیت حاد و مسری بودن آن

برونشیت حاد معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می شود اما بدون آزمایشات آزمایشگاهی، تشخیص ویروسی یا باکتریایی بودن عفونت دشوار است.

هنگامی که فردی به برونشیت حاد ویروسی یا باکتریایی مبتلا می شود، مسری است و می تواند به دیگران سرایت کند. ویروس یا باکتری که باعث برونشیت می شود، از طریق صحبت کردن، سرفه کردن، عطسه کردن، قرار گرفتن در فضای نزدیک با دیگران، لمس سطوح مشترک منتقل می شود.

برونشیت چه زمانی مسری است؟

برونشیت حاد که ویروسی یا باکتریایی است از چهار تا شش روز قبل از شروع علائم سرماخوردگی در بدن وجود دارد. برونشیت به خصوص اگر ویروسی باشد، از چند ساعت پس از مواجهه، یعنی قبل از بروز علائم، تا چند روز یا یک هفته و بیشتر مسری می باشد. آنتی بیوتیک ها به طور کلی برای برونشیت ویروسی یا باکتریایی توصیه نمی شوند. اما در موارد خاصی که تجویز می شوند، حدود 24 ساعت پس از شروع مصرف، دیگر نباید مسری باشد.

برونشیت مزمن

این موارد به دلیل عفونت هایی نیستند که از فردی به فرد دیگر منتقل شده باشد. آنها به دلیل قرار گرفتن در معرض دود، به ویژه دود سیگار مبتلا شدند. داشتن یک بیماری ریوی دیگر احتمال ابتلا به برونشیت مزمن را افزایش می دهد.

داشتن یک بیماری ریوی دیگر احتمال ابتلا به برونشیت مزمن را افزایش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان