این 9 غذا نمی گذارد سرطان بگیرید

خط سلامت: سرطان یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک می باشد. پیشگیری از سرطان راه‌های مختلفی دارد.

این 9 غذا نمی گذارد سرطان بگیرید

ابتلا به سرطان در اندام‌های مختلف به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان‌های مختلفی مانند سرطان روده، سرطان سینه، سرطان پروستات و ... می شود.

به گزارش خط سلامت رژیم غذایی مناسب از سرطان‌های متعددی پیشگیری می کند. رژیم غذای حاوی آنتی اکسیدان و چربی‌های سالم رژیم غذایی مناسبی است.

رژیم غذایی پیشگیری از سرطان

در ادامه به بررسی رژیم غذایی مناسب پیشگیری از سرطان را بررسی می کنیم:

آنتی اکسیدان‌ها

غذاهای گیاهی سرشار از مواد مغذی شناخته شده به عنوان آنتی اکسیدان هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و به محافظت در برابر سلول های سرطانی کمک می کند.

میوه‌ها

رژیم غذایی سرشار از میوه خطر ابتلا به سرطان معده و ریه را کاهش می دهد.

سبزیجات

خوردن سبزیجات حاوی کاروتنوئید مانند هویج، کلم بروکسل و کدو خطر ابتلا به سرطان های ریه، دهان، حلق و حنجره را کاهش می دهد. رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات غیر نشاسته ای مانند بروکلی، اسفناج و لوبیا به محافظت در برابر سرطان معده و مری کمک می کنند.

ویتامین C

خوردن پرتقال، انواع توت ها، نخود فرنگی، فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ دار تیره و سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین C نیز ممکن است از سرطان مری محافظت کند.

لیکوپن

غذاهای سرشار از لیکوپن مانند گوجه فرنگی و هندوانه خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند.

فیبر

فیبر در میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شود و نقش کلیدی در تمیز و سالم نگه داشتن سیستم گوارشی ایفا می کند. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به پیشگیری از سرطان کولورکتال و سایر سرطان های رایج دستگاه گوارش از جمله معده، دهان و حلق کمک کند.

چربی‌های سالم

رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را افزایش می دهد. اما انواع سالم چربی از بدن در مقابل سرطان محافظت می کنند.

از چربی ترانس یا روغن نیمه هیدروژنه موجود در غذاهای بسته بندی شده و سرخ شده مانند کیک، کلوچه، خمیر پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده اجتناب کنید. چربی اشباع شده از گوشت قرمز و لبنیات را به بیش از ۱۰ درصد از کالری روزانه خود محدود کنید.

چربی های غیراشباع بیشتری از ماهی، روغن زیتون، آجیل و آووکادو اضافه کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی سالمون، ماهی تن و بذر کتان می توانند با التهاب مبارزه کرده و از سلامت مغز و قلب حمایت کنند.

مصرف شکر را کاهش دهید

مصرف شکر که باعث افزایش سریع قند خون می شوند با خطر ابتلا به سرطان پروستات و همچنین سایر مشکلات جدی سلامتی مرتبط است.

به جای نوشابه های شیرین، غلات شیرین، نان سفید، ماکارونی و غذاهای فرآوری شده مانند پیتزا، از غلات تصفیه نشده مانند گندم، برنج قهوه ای، جو، کینوا، غلات سبوس دار، بلغور جو دوسر و سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنید تا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات را کاهش دهید.

گوشت فرآوری شده و قرمز را محدود کنید

بسیاری از مطالعات مختلف ارتباط بین خطر ابتلا به سرطان و خوردن گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، هات داگ، پپرونی و سالامی را نشان داده اند. خوردن ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد، که به دلیل نگهدارنده های نیترات یا سایر مواد مورد استفاده در فرآوری گوشت است.

اگرچه خطر سرطان با خوردن گوشت قرمز افزایش می یابد بنابراین به جای تکیه بر گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده، رژیم غذایی خود را با منابع پروتئینی دیگر مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ، آجیل و سویا تغییر دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان