این ۱۰ ماده غذایی موجب هضم سریع و راحت می شود / دیگر ترش نمی کنید

خط سلامت: رژیم غذایی بر دستگاه گوارش تاثیر مستقیم دارد. رژیم غذایی نا مناسب باعث مشکلات گوارشی متعدد می شود.

این ۱۰ ماده غذایی موجب هضم سریع و راحت می شود / دیگر ترش نمی کنید

رژیم غذایی نقش مهمی در شادابی و سلامت جسم و روان دارد.

به گزارش خط سلامت رژیم غذایی نامناسب باعث مشکلات گوارشی مانند گاز، یبوست، نفخ و اسهال می شود. اگرچه داروهایی برا درمان این مشکلات موجود است، اما بهترین راه این است که در رژیم غذایی و سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. رژیم غذایی مناسب به دستگاه گوارش کمک کرده و باعث تقویت ماهیچه‌های روده می شود.

رژیم غذایی برای هضم خوب

در ادامه برخی از بهترین غذاها را برای هضم و گوارش خوب پیشنهاد می کنیم:

موز

موز به دلیل داشتن فیبر و آنتی اکسیدان غنی شناخته شده است که به بهبود هضم کمک می کند و چندین فواید دیگر برای سلامتی دارد. موزها سرشار از پتاسیم هستند و برای بازگرداندن کمبود الکترولیت ها در زمانی که فرد از اسهال رنج می برد بسیار مفید هستند. علاوه بر این، به درمان عفونت های گوارشی، کاهش حرکات روده تحریک پذیر و افزایش متابولیسم نیز کمک می کند.

موز را به شکل اسموتی در صبحانه خود قرار دهید، آن را در غلات خود بگنجانید یا از آن به شکل خام لذت ببرید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص دارویی است که با درمان استفراغ، حالت تهوع، گاز و کاهش اشتها مرتبط است. همچنین به تسکین دردهای گازی کمک می کند و با تقویت ماهیچه‌های روده و تحریک تجزیه ذرات غذا به متابولیسم چربی‌ها کمک می کند.

افزودن یک قاشق چای خوری زنجبیل در چای سبز در صبح دستگاه گوارش را التیام می بخشد و نفخ را درمان می کند.

ماست

ماست حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر، منیزیم و پتاسیم است که از مواد مغذی ضروری بدن شما هستند. همچنین دارای مقدار زیادی پروتئین است که باعث تنظیم اشتها می شود و همچنین به کنترل وزن کمک می کند.

ماست از آنجایی که تخمیر شده است، دارای پروبیوتیک‌های زیادی است که باکتری‌های مفید را در روده شما افزایش می‌دهد که به فرآیند گوارش شما کمک می‌کند.

کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C است و دارای پتاسیم، منیزیم، اکتینید و سایر اسیدهای چرب است. کیوی همچنین حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک مانند اکتینیدین است که هضم پروتئین‌ها را بهبود می بخشد. بنابراین، کیوی می تواند به افرادی که پس از یک وعده غذایی سنگین و پر پروتئین، هضم ضعیفی دارند، کمک کند.

کیوی را در سالاد میوه یا به صورت خام میل کنید تا از فواید گوارشی آن بهره مند شوید.

آووکادو

آووکادو سرشار از مواد مغذی است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. آووکادو همچنین سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین های ضروری مانند ویتامین C، K، E و B6 است.

مقدار بالای چربی‌ها و فیبرهای مفید برای قلب در آووکادو نیز بر دستگاه گوارش شما تأثیر مثبت می گذارد و در نتیجه سلامت روده شما را بهبود می بخشد.

آووکادو را با سبزیجات دیگر ترکیب کنید یا آن را در سالاد خود قرار دهید تا بخشی از رژیم غذایی شما باشد.

چغندر

چغندر منبعی غنی از فیبر، فولات، منیزیم و پتاسیم است که به شما کمک می کند تا عملکردهای گوارشی خود را در زمان احساس یبوست بازیابی کنید. چغندر همچنین به تسهیل حرکات روده سالم کمک می کند و حرکت مواد زائد گوارشی را از طریق روده آسان می کند.

می توانید چغندر را در ساندویچ خود قرار دهید یا اسموتی درست کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

پاپایا

پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C، A است و اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد. پاپایا تجزیه پروتئین ها را تسهیل می کند زیرا سرشار از پاپائین است و منجر به هضم آسان و جذب بهتر مواد مغذی می شود. این میوه تابستانی به دلیل خاصیت ضد التهابی نیز شناخته شده است و در تسکین سوزش سر دل بسیار موثر است. پاپایا رابه عنوان پیش غذا یا اسموتی در آب میوه قرار دهید.

سیب

سیب که منبع غنی پکتین است به بهبود فرآیند هضم و کاهش التهاب در روده بزرگ کمک می کند. پکتین همچنین به دفع سموم  بدن کمک می کند. مصرف سیب به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول شما با تضمین عملکرد روان روده، شما را از ناراحتی معده و سایر مشکلات مانند یبوست خلاص می کند.

سیب را در آب میوه‌های صبحگاهی یا سالاد میوه قرار دهید.

جو دوسر

جو دوسر در میزهای صبحانه به عنوان یک گزینه سالم‌تر محبوبیت پیدا کرده است. جو، سرشار از فسفر، فیبر، مس، ویتامین E و روی است. جو همچنین با تامین مقدار مناسب فیبر برای بدن که عملکرد سیستم گوارشی شما را آغاز می کند، به کاهش یبوست کمک می کند. غذاهای غنی از فیبر مانند جو به کنترل وزن کمک می کنند، فشار خون را کاهش می دهند و سطح قند را تنظیم می کنند و سلامت روده را حفظ می کنند.

باخوردن بلغور جو دوسر در صبحانه یا خوردن گرانولا برای میان‌وعده‌ها، جو را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خیار

خیار سرشار از آب و فیبر، به هیدراته ماندن بدن کمک می کند و در نتیجه حرکات روده را تنظیم می کند و یبوست را کاهش می دهد. خیار همچنین در تسکین فوری گاز، اسیدیته یا سوزش سر دل بسیار موثر است. همچنین سموم بدن را دفع می کند و دوزهای کافی ویتامین A، B و C را به بدن می دهد تا کمک کند انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

خیار را خام بخورید یا در ساندویچ یا میان وعده عصرانه خود قرار دهید تا آن را در رژیم غذایی خود قرار داده باشید. سلامت دستگاه گوارش مستقیماً تحت تأثیر غذایی که مصرف می کنید و سبک زندگی است. یک رژیم غذایی متعادل و به موقع و استراحت و خواب کافی برای بدن برای حفظ یک سیستم گوارشی خوب ضروری است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان