آنالیز خواب دیابتی ها / یافته های جدید پزشکان را بخوانید

خط سلامت: دیابت یک بیماری مزمن است که به افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا تولید ناکافی انسولین برای حفظ قند خون در سطوح طبیعی گفته می شود.

آنالیز خواب دیابتی ها / یافته های جدید پزشکان را بخوانید

دیابت با علائمی که در بدن ایجاد می کند، خواب را مختل می کند.

به گزارش خط سلامت دیابت در فرد بسته به سطح قند خون، علائم خاصی دارد از جمله تشنگی یا گرسنگی مکرر، تکرر ادرار و سردردهایی که خواب فرد را مختل می کند.

تاثیر دیابت بر خواب

در ادامه توضیح می دهیم دیابت چه تاثیری بر خواب دارد:

دیابت چگونه بر خواب تأثیر می گذارد؟

علائمی که دیابتی ها تجربه می کنند با خواب آنها تداخل دارد و بستگی به این دارد که چگونه می توانند سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

سطح بالای قند خون باعث می شود که کلیه ها با ایجاد میل مکرر به ادرار کردن، جبران بیش از حد خود را انجام دهند. دیابت همچنین باعث سردرد، تشنگی، رفت و آمدهای مکرر به دستشویی و خستگی می شود و خوابیدن را دشوار کرده و در برنامه خواب شما اختلال ایجاد می کند.

از سوی دیگر، گرسنه ماندن برای مدت طولانی یا عدم تعادل در داروهای دیابت نیز باعث کاهش سطح قند خون در شب می شود که منجر به تعریق، خستگی و تحریک می شود.

کدام اختلالات خواب در افراد دیابتی شایع است؟

اختلالات خواب که در افراد دیابتی شایع است عبارتند از آپنه خواب ، سندرم پای بی قرار و بی‌خوابی

آپنه خواب

در آپنه خواب، تنفس برای مدت کوتاهی متوقف می‌شود و پس از وقفه‌ای در شب در این حالت دوباره از سر گرفته می‌شود. از آنجایی که انسداد مانع از رسیدن هوا به ریه ها می شود، آپنه خواب باعث کاهش سطح اکسیژن در خون می شود و در خواب اختلال ایجاد می کند.

سندرم پای بی‌قرار

سندرم پای بی‌قرار با احساس تحریک کننده و دردناک در پاها مشخص می شود. این احساس ناخوشایند باعث می شود که فرد مبتلا به دیابت پاهای خود را تکان دهد و خواب او را دائماً مختل کند. سندرم پای بی‌قرار ناشی از عوامل متعدد دیگری به غیر از دیابت است، مانند کمبود آهن در بدن، مشکلات کلیوی یا مشکلات تیروئید.

بیماران دیابتی همچنین در معرض خطر بیماری به نام نوروپاتی محیطی هستند. نوروپاتی محیطی در اثر آسیب عصبی ایجاد می شود و علائم مشابه سندرم پای بی قرار را نشان می دهد.

بی‌خوابی

بی خوابی با مشکل یا ناتوانی در خوابیدن مشخص می شود و به عوامل مختلفی از جمله استرس، دیابت، فشار خون بالا و سایر مشکلات سبک زندگی نسبت داده می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان