علت زیاد عرق کردن دیابتی ها + درمان خانگی

خط سلامت : دیابت بر همه اندام های بدن تاثیر می گذارد. از چشم و پا گرفته تا مو، قلب و پوست. دیابت و تعریق بدن با هم ارتباط دارند.

علت زیاد عرق کردن دیابتی ها + درمان خانگی

دیابت از طرق مختلف بر بدن تاثیر می گذارد.دلایل زیادی برای عرق کردن افراد وجود دارد و دیابت یکی از دلایل آن می باشد.

به گزارش خط سلامت افراد دیابتی مشکلاتی در تعریق بدن را تجربه می کنند.

دیابت و تعریق بدن

دیابت بر همه اندام های بدن تاثیر می گذارد. از چشم و پا گرفته تا مو، قلب و پوست. برخی از بیماران دیابتی تعریق بیش از حد یا تعریق ناکافی را تجربه می کنند. دلایل زیادی برای عرق کردن افراد وجود دارد و دیابت یکی از دلایل آن می باشد.

الگوهای نامنظم تعریق اغلب با دیابت مرتبط است که یک بیماری مزمن است زمانی رخ می دهد که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نباشد یا زمانی که بدن نمی تواند از انسولین تولید شده به شیوه ای موثر استفاده کند.

انواع تعریق ناشی از دیابت

عرق کردن یا تعریق یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی است که از طریق آن بدن دمای خود را تنظیم می کند. در درجه اول توسط سیستم عصبی خودمختار، به ویژه سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می شود. به دلیل دیابت مشکلات تعریق در بدن به وجود می آید. در زیر انواع تعریق ناشی از دیابت آورده شده است:

تعریق مرتبط با هیپوگلیسمی

سطح پایین قند خون که در دیابت رایج است، باعث تعریق زیاد می شود. بدن گلوکز پایین را به عنوان یک تهدید درک می کند که منجر به فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و متعاقب آن تعریق می شود.

تعریق ناشی از نوروپاتی

نوروپاتی دیابتی، یک عارضه دیابت که بر اعصاب تأثیر می گذارد، عملکرد طبیعی غدد عرق را مختل می کند. این مسئله بسته به نوع و محل آسیب عصبی منجر به افزایش یا کاهش تعریق می شود.

 نوروپاتی اتونومیک

این به دلیل آسیب به اعصاب خودمختار است که عملکردهای غیرارادی بدن از جمله تعریق را کنترل می کنند و منجر به الگوهای تعریق نامنظم یا غیرقابل پیش بینی در دیابتی ها شود.

عفونت ها و بیماری های پوستی

افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند. به عنوان مثال، عفونت های قارچی باعث خارش و افزایش تعریق در نواحی آسیب دیده می شوند.

دیابت و تعریق شبانه

تعریق شبانه اغلب به دلیل قند خون پایین اتفاق می افتد که در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد. وقتی گلوکز خون پایین می آید، آدرنالین اضافی تولید می کند و باعث تعریق می شود.

راهکار های مدیریت تعریق بدن ناشی از دیابت

برای تنظیم سیستم تعریق بدن در افراد دیابتی راهکارهای زیر توصیه می شود:

سطح قند خون را حفظ کنید

حفظ سطح گلوکز خون در محدوده هدف ضروری است. نظارت منظم، پایبندی به داروهای تجویز شده و شیوه زندگی سالم به کنترل بهتر قند خون کمک می کند.

نوروپاتی را برطرف کنید

مدیریت نوروپاتی دیابتی شامل داروهایی برای کاهش علائم، اصلاح شیوه زندگی و حفظ سطح بهینه گلوکز خون است. مشاوره با پزشک برای رفع نوروپاتی بسیار مهم است.

ضد تعریق های موضعی

ضد تعریق های بدون نسخه حاوی کلرید آلومینیوم را می توان در مناطقی که دچار تعریق بیش از حد هستند استفاده کرد و به کنترل تعریق موضعی کمک می کند.

 تزریق بوتاکس

در موارد شدید، تزریق بوتاکس برای مسدود کردن موقت سیگنال های عصبی مسئول تعریق بیش از حد انجام می شود. این اقدام اغلب برای هایپرهیدروزیس کانونی استفاده می شود.

 اقدامات خنک کننده

می توانید هیدراته بمانید و از فن ها یا وسایل خنک کننده استفاده کنید. این وسایل به مدیریت تعریق تنظیم کننده حرارت کمک می کنند.

مراقبت از پا

اگر تعریق پا مرتبط با نوروپاتی را تجربه می کنید، بهداشت مناسب پا و کنترل رطوبت بسیار مهم است و به جلوگیری از عفونت کمک خواهند کرد.

 درمان های خانگی

برای کمک به کنترل تعریق پا می توانید پاهای خود را در مخلوطی از آب و سرکه سیب خیس کنید. استفاده از جوش شیرین در نواحی عرق کرده یا استفاده از آن در کفش به جذب رطوبت کمک می کند.

دیابتی هایی که دچار مشکلات شدید تعریق هستند، به ویژه اگر با علائم دیگری مانند تغییر در سطح قند خون یا علائم عفونت همراه باشد، باید سریعاً با متخصص غدد خود مشورت کنند. مداخله زودهنگام به شناسایی و رسیدگی به علل زمینه ای، بهینه سازی مدیریت دیابت و بهبود کیفیت کلی زندگی کمک می کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان