شکلات تلخ بخورید اگر بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، دندان و افسردگی دارید

خط سلامت : شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و پروسیانیدین پنتامری مشتق شده از کاکائو است که علیه رادیکال های آزاد عمل می کند. این رادیکال های آزاد باعث آسیب سلولی اکسیداتیو و سرطان می شوند.

شکلات تلخ بخورید اگر بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، دندان و افسردگی دارید

شکلات تلخ  به دفاع از بدن در برابر انواع مختلف سرطان کمک می کند و علائم پیری را کاهش دهد. با این حال، مطالعات جدیدی برای پیشنهاد استفاده بالقوه شکلات تلخ برای مبارزه با سرطان مورد نیاز است.

به گزارش خط سلامت سرطان یک بیماری جدی برای سلامتی است. بنابراین تشخیص و درمان مناسب لازم است و خوددرمانی نکنید.

 شکلات تلخ و سلامت دهان

در اینجا یک راز لذت بخش برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید وجود دارد: شکلات تلخ! آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ، معروف به فلاونول ها، با افزایش جریان خون به پوست کمک می کنند و به عنوان یک سپر محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر (UV) عمل می کنند.

شکلات تلخ دارای یک ترکیب تئوبرومین است که به سفت شدن مینای دندان و به حفظ بهداشت مناسب دندان و کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک می کند. علاوه بر این، تئوبرومین عملکرد عصب واگ (عصبی که باعث سرفه می شود) را سرکوب و به کاهش سرفه کمک می کند.

 شکلات تلخ و دیابت

شکلات تلخ حاوی منیزیم و فلاونوئیدهایی است که به طور بالقوه علیه دیابت نوع 2 عمل می کند. مطالعه ای توسط Grassi D و همکاران، 2005، نشان می دهد شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدهایی است که در کاهش مقاومت به انسولین موثر است فلاونوئیدها به سلول ها کمک می کنند تا به طور طبیعی کار و توانایی استفاده از انسولین بدن را بازیابی کنند. شکلات تلخ همچنین شاخص گلیسمی پایینی داشته و باعث افزایش شدید سطح قند خون نمی شود. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است تا نشان دهد شکلات تلخ علیه دیابت عمل می کند. 

 شکلات تلخ و فشار خون

شکلات تلخ ظرفیت آنتی اکسیدانی دارد. علاوه بر این، حاوی یک ترکیب اپی کاتچین است که در کاهش فشار خون و افزایش عملکرد اندوتلیال موثر است. مطالعه ای نشان داد اپی کاتچین فشار خون بالا و آسیب اندام های انتهایی را در مدل های حیوانی کاهش می دهد. علاوه بر این، شکلات تلخ همچنین حاوی فلاوانول است که ممکن است اکسید نیتریک را آزاد کند و نقش کلیدی در فشار خون بالا ایفا کند.

شکلات تلخ و قلب

مصرف منظم شکلات تلخ منجر به کاهش سطح پروتئین C-reactive در بدن شده ، التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر این، اثر ضد التهابی شکلات تلخ به دلیل آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در آن است.

مزایای شکلات تلخ با کاهش اختلالات قلبی مرتبط است. حاوی مواد معدنی مانند مس و پتاسیم است که به مقابله با سکته کمک می کند. شکلات تلخ همچنین دارای فلاوانول هایی است که احتمال تصلب شرایین (سخت شدن رگ ها) را کاهش می دهد. علاوه بر این، به انعطاف پذیری شریان ها و کاهش چسبیدن گلبول های سفید خون به رگ های خونی کمک می کند. 

شکلات تلخ و مغز

خوردن شکلات تلخ به جریان خون در مغز و قلب کمک و عملکردهای شناختی (مغز) را تقویت می کند. علاوه بر این، اجزای شیمیایی آن که دارای فعالیت محرک هستند، ممکن است بر خلق و خو و سلامت مغز ما تأثیر مثبت بگذارد. به عنوان مثال، شکلات تلخ حاوی فنیل اتیلامین است و به ترشح اندورفین و افزایش هوشیاری کمک می کند. همچنین حاوی کافئین است که یک محرک ملایم است و به اختلالات خلقی کمک می کند. 

سایر کاربردهای شکلات تلخ

وقتی صحبت از شکلات تلخ می شود، حداقل 70 درصد کاکائو یا بیشتر را هدف قرار دهید تا مصرف فلاوانول های مفید را به حداکثر برسانید. این فلاوانول ها بازیگران کلیدی در ارائه مزایای بالقوه سلامتی هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که با افزایش درصد کاکائو، طعم آن تلخ تر می شود.

شکلات تلخ دارای مقدار زیادی آهن است که به مقابله با کمبود آهن کمک می کند. 

شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدهایی است که فعالیت های ضد التهابی نشان می دهد و به کاهش التهاب کمک می کند. 

شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدهایی است که به کاهش از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن کمک می کند. 

اگرچه مطالعات استفاده بالقوه شکلات تلخ را در شرایط مختلف نشان می دهد، اما این موارد ناکافی است و نیاز به مطالعات بیشتر برای توسعه دامنه فواید شکلات تلخ بر سلامت انسان وجود دارد. 

عوارض مصرف شکلات تلخ

اگرچه شکلات تلخ مزایای زیادی دارد. همچنین ممکن است عوارض جانبی مرتبط با کافئین ایجاد کند. با این حال، در زیر برخی از عوارض جانبی شکلات تلخ آورده شده است:

بی خوابی

عصبی بودن

افزایش ادرار

ضربان قلب سریع

آلرژی های پوستی

یبوست

میگرن یا سردرد

حالت تهوع

غرش معده

ناراحتی روده .

در صورت مواجهه با چنین عوارض جانبی باید با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را دریافت کنید.

اقدامات احتیاطی در مورد شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ در مقادیر کم ممکن است بی خطر باشد. با این حال، خوردن در مقادیر بیشتر ممکن است آسیب برساند. بنابراین، چند احتیاط لازم است: 

اگر سردرد دارید، از مصرف شکلات تلخ خودداری کنید. باعث میگرن در افراد حساس می شود. 

بیمار دیابتی باید از مصرف شکلات تلخ پرهیز کند زیرا سطح قند خون را افزایش می دهد و در کنترل قند خون اختلال ایجاد می کند. 

زنان باردار و شیرده باید از مصرف شکلات تلخ اجتناب کنند زیرا حاوی کافئین است و ممکن است در رشد اختلال ایجاد کند.

اگر اختلال اضطرابی دارید، از خوردن شکلات تلخ خودداری کنید. شاید موجب بدتر شدن شرایط شما شود. 

اگر ناراحتی معده، ریفلاکس اسید یا سندرم روده تحریک پذیر دارید، از خوردن شکلات تلخ خودداری کنید. 

مردم هنگام دادن شکلات تلخ به کودکان کوچک و افراد مسن باید محتاط باشند زیرا ممکن است به شکلات آلرژی پیدا کنند.

تداخلات با سایر داروها

از شکلات تلخ با آسپرین استفاده نکنید.

شکلات تلخ و داروهای ضد انعقاد (داروهای رقیق کننده خون) را همزمان نخورید.

از خوردن شکلات تلخ با داروهای ضد پلاکت (جلوگیری از لخته شدن خون) خودداری کنید.

شکلات تلخ را با NSAID (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) مصرف نکنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان