این بیماران نباید کاسنی بخورند

خط سلامت: کاسنی خواص متعدد علمی دارد برای کاهش علائم برخی بیماری ها و بهبود آنها موثر است اما مصرف کاسنی برای دیابتی ها ممنوع است.

این بیماران نباید کاسنی بخورند

کاسنی خواص متعدد علمی اثبات شده را نشان می دهد.

به گزارش خط سلامت سه نوع اصلی کاسنی شامل رادیکیو، اندیو بلژیکی و پونترل است. سیکوریوم اینتیبوس یا کاسنی به دلیل خواص آشپزی، دارویی و تغذیه ای که در جوانه ها، برگ ها و ریشه ها یافت می شود، محبوب است  به عنوان یک داروی گیاهی، کاسنی صدها سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و حتی امروزه نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی کاسنی:

کاسنی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی از کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. فیتوکمیکال‌های اصلی در کاسنی شامل تانن‌ها، کومارین‌ها، فلاونوئیدها، سسکوی‌ترپن لاکتون‌ها و غیره است. 

ارزش تغذیه ای در 100 گرم

انرژی     303 کیلو کالری

فیبر         1.5 گرم

پروتئین    1.4 گرم

چربی ها 0.2 گرم

پتاسیم       290 میلی گرم

فسفر        61 میلی گرم

سدیم         50 میلی گرم

کلسیم       41 میلی گرم

منیزیم      22 میلی گرم

ویتامین سی    5 میلی گرم

نیاسین      0.4 میلی گرم

اسید پانتوتنیک     0.3 میلی گرم

ویتامین ب6    0.2 میلی گرم

فولات      23 میکروگرم

سلنیوم      0.7 میکروگرم

خواص کاسنی:

کاسنی خواص متعدد علمی اثبات شده را نشان می دهد. که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

پتانسیل کاهش التهاب را دارد. 

خواص ضد میکروبی دارد. 

خواص آنتی اکسیدانی دارد. 

 پتانسیل کنترل سطح گلوکز خون را دارد. 

خواصی برای کاهش سطح لیپید دارد. 

خواصی برای کاهش تکثیر سلول های سرطانی دارد. 

 اسید اوریک را کاهش می دهد. 

بر پروفایل لیپیدی تأثیر مثبت می گذارد.

کاربردهای بالقوه کاسنی برای سلامتی 

 کاسنی و سرطان سینه 

استفاده از اثرات بازدارنده و محافظتی اجزای رژیم غذایی بر سرطان سینه افزایش یافته است. برای مثال، هنریک و همکاران. مطالعه ای در سال 1999 برای ارزیابی اثرات کاسنی بر سرطان سینه انجام داد. یافته‌ها نشان می‌دهد کاسنی دارای خواص ضد سرطانی نسبت به سرطان سینه است.

کاسنی و نقرس

هایپراوریسمی (افزایش تولید و کاهش دفع اسید اوریک) می تواند منجر به نقرس شود، نوعی آرتریت که با قرمزی، درد و حساسیت مفاصل مشخص می شود. وانگ و همکاران مطالعه ای در سال 2017 انجام داد کاسنی پتانسیل کاهش سطح اسید اوریک را دارد.

مکانیسم احتمالی پشت این امر، مهار آنزیم گزانتین اکسیداز (که گزانتین را به اسید اوریک تبدیل می کند) و دفع اسید اوریک را افزایش می دهد. این نشان می دهد که مصرف کاسنی به طور بالقوه نقرس را کنترل می کند. 

 کاسنی و دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 به دلیل سطوح پایین انسولین (هورمونی که قند خون را تنظیم می کند) یا مقاومت به انسولین، سطح گلوکز خون را افزایش می دهد. مطالعات نشان می‌دهد کاسنی حاوی اینولین (یک فیبر غذایی) است که به مدیریت سطح گلوکز خون معروف است.

کاسنی و سلامت استخوان ها

سلامت استخوان را می توان با بهبود توده استخوانی و تراکم مواد معدنی بهبود بخشید. مطالعات نشان می دهد کربوهیدرات ها و فیبرهای غذایی مانند اینولین برای بهبود جذب کلسیم شناخته شده اند که بر سلامت استخوان تأثیر مثبت می گذارد. یافته ها نشان داد اینولین کاسنی باعث افزایش تراکم استخوان می شود. این نشان می دهد مصرف کاسنی به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان کمک می کند و بنابراین، پتانسیل بهبود سلامت استخوان را دارد.

سایر کاربردهای کاسنی:

فیبر اینولین موجود در کاسنی به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و به بهبود سلامت گوارش در کودکان، بزرگسالان و سالمندان کمک می کند. علاوه بر این، وجود این فیبر اسید معده را تحریک می کند، حرکات روده را بهبود می بخشد و به رفع یبوست کمک می کند. 

کاسنی به تنظیم گرلین (هورمون گرسنگی) کمک می کند و احساس سیری را افزایش می دهد. بنابراین، مصرف کاسنی احساس سیری را افزایش می دهد، پرخوری را کاهش و به کاهش وزن کمک می کند. 

کاسنی حاوی منگنز و ویتامین B6 است که هر دو برای تشکیل انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی) در مغز مورد نیاز هستند و در نتیجه به بهبود سلامت مغز کمک می کند. 

اگرچه مطالعاتی وجود دارد که فواید کاسنی را در شرایط مختلف نشان می دهد، اما این موارد کافی نیست و نیاز به مطالعات بیشتر برای تعیین میزان واقعی فواید کاسنی بر سلامت انسان وجود دارد. 

وظیفه اصلی کبد پاکسازی سموم است. با این حال، این کبد است که بیشتر مستعد سمیت ناشی از داروها و سایر مواد شیمیایی است. این سمیت منجر به شرایط مختلف کبدی می شود. در چنین مواردی، عوامل آنتی اکسیدانی می توانند سمیت کبد را کاهش دهند. کاسنی گیاهی است که دارای خواص دارویی مختلفی از جمله خواص آنتی اکسیدانی است. بنابراین، کاسنی ممکن است به کاهش سمیت کبدی کمک کند.

چگونه از کاسنی استفاده کنیم؟

غده های کاسنی می توانند یک افزودنی عالی برای سالاد شما باشند یا می توانید از آنها به عنوان غذای جانبی استفاده کنید یا آنها را سرخ کنید.

کاسنی را می توان به نوشیدنی ها اضافه کرد تا طعم آن را بهتر کند.

کاسنی را می توان به عنوان یک میان وعده سالم نیز پخت و مصرف کرد.

ریشه کاسنی بوداده و آسیاب شده می تواند جایگزین یا افزودنی برای دانه های قهوه، بدون محتوای کافئین باشد. 

عوارض جانبی کاسنی:

کاسنی می تواند منجر به سندرم آلرژیک شود. واکنش آلرژیک به کاسنی با علائم دهانی، مرتبط با پوست (کهیر یا بثورات پوستی) و علائم تنفسی مانند آسم ظاهر می شود. 

مصرف بیش از حد کاسنی با مکانیسمی ناشناخته می تواند سنگ کیسه صفرا را تشدید کند.

اگر بیش از حد مصرف شود، مقادیر بالای فیبر موجود در کاسنی می تواند باعث درد شکم، نفخ، نفخ و سایر مشکلات گوارشی شود.

تداخلات با سایر داروها:

کاسنی به عنوان تداخل با داروهای مورد استفاده در دیابت شناخته شده است، اگر کاسنی و داروهای تجویز شده را با هم مصرف کنید،  باعث کاهش بیش از حد گلوکز خون می شود. بنابراین، اگر کاسنی مصرف می کنید، توصیه می شود قند خون خود را به دقت کنترل کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان