خواص درمانی یونجه را بشناسید

خط سلامت : جوانه یونجه بسیار مغذی و کم کالری است و به کاهش کلسترول، بهبود سلامت متابولیک و تسکین علائم یائسگی کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی جوانه یونجه مزایای سلامت را به دنبال دارد.

جوانه یونجه را می توان به راحتی در غذاهای مختلف گنجاند. زنان باردار و مبتلایان به بیماری های خودایمنی باید در مصرف جوانه یونجه احتیاط کنند.

 

 

 

 

جوانه یونجه منبع غنی ویتامین ها از جمله ویتامین C و ویتامین K است. 

مصرف جوانه یونجه به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک می کند. 

جوانه یونجه منبع خوبی از پروتئین گیاهی است که آن را به گزینه ای مغذی برای گیاهخواران و گیاهخواران تبدیل می کند. 

جوانه یونجه حاوی فیتواستروژن است که به کاهش علائم یائسگی در زنان کمک می کند. 

مشخص شده است جوانه یونجه دارای خواص ضد سرطانی بالقوه است و از رشد سلول های تومور جلوگیری می کند. 

جوانه یونجه دارای اثرات ضد التهابی بالقوه است و التهاب را در بدن کاهش می دهد. 

یونجه، منشا و تاریخچه

یونجه یا به طور علمی Medicago sativa یک گیاه باستانی است. از خانواده حبوبات است.از  آسیای جنوبی و مرکزی به سراسر جهان رفته است. یونجه که به دلیل ارزش سلامتی قوی خود شناخته شده است، در طب قدیم برای رفع مشکلات مختلف سلامتی مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر، جوانه های آن در غذاها به دلیل قدرت درمانی پیشنهادی خود استفاده می شود.

پرورش یونجه کار سختی نیست. در آب و هوای معتدل و نیمه خشک زنده می ماند. ریشه های عمیق آن مواد مغذی و آب را از خاک های عمیق زیرزمینی جذب می کند. این باعث می شود گیاهی مقاوم باشد که چیز زیادی نمی خواهد. 

ارزش غذایی جوانه یونجه

درشت مغذی ها

اگر به دنبال یک غذای کم کالری و غنی از مواد مغذی هستید، جوانه یونجه را در نظر بگیرید. یک فنجان جوانه یونجه حاوی:

کالری: 8

پروتئین: 1 گرم

چربی: 0.2 گرم

کربوهیدرات: 0.7 گرم (1 گرم کربوهیدرات از فیبر)

ویتامین ها و مواد معدنی

جوانه یونجه مملو از مواد معدنی و ویتامین های حیاتی است:

ویتامین کا :  8 درصد از ارزش روزانه (DV)

ویتامین ث :   3٪ از ارزش روزانه (DV)

فولات: 3 درصد از ارزش روزانه (DV)

تیامین: 2٪ از ارزش روزانه (DV)

ریبوفلاوین: 3٪ از ارزش روزانه (DV)

منیزیم: 2٪ از ارزش روزانه (DV)

آهن: 2% از ارزش روزانه (DV)

مس: 6 درصد ارزش روزانه (DV)

همه آنها نقش حیاتی در حفظ سلامت دارند. بنابراین، افزودن جوانه یونجه به وعده های غذایی می تواند ایده خوبی باشد.

مواد شیمیایی گیاهی

 جوانه یونجه سرشار از ترکیبات گیاهی منحصر به فرد به نام فیتوکمیکال است و شامل آلکالوئیدها، کومارین ها، فلاونوئیدها و فیتواستروژن ها هستند. بسیاری از آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و با رادیکال های آزاد مضر مقابله می کنند.

فواید بالقوه جوانه یونجه برای سلامتی

بهبود سلامت قلب

جوانه یونجه برای قلب شما مفید است زیرا به کنترل سطح کلسترول کمک می کند. آنها حاوی ترکیبات گیاهی به نام ساپونین هستند که توانایی بدن برای جذب کلسترول را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول

مطالعات نشان می دهد عصاره ساپونین یونجه کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و در عین حال کلسترول HDL را افزایش دهد. این به یک مزیت بالقوه قلبی اشاره دارد. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

 بهبود سلامت متابولیک

به طور سنتی از یونجه برای کنترل قند خون نیز استفاده شده است.  افزودن جوانه یونجه به یک رژیم غذایی متعادل با حفظ سطح قند خون و بهبود سلامت متابولیک از سلامتی کمک می کند.

مدیریت وزن سالم

جوانه یونجه کم کالری و سرشار از فیبر است. خوردن آنها باعث می شود احساس سیری کنید و به طور بالقوه مانع از پرخوری می شود و به کنترل وزن کمک می کند.

تسکین علائم یائسگی

جوانه‌های یونجه، غنی از فیتواستروژن (هورمون‌های گیاهی)، است . فیتواستروژن ها عملکرد استروژن را در بدن ایفا می کنند. سطح استروژن در دوران یائسگی کاهش می یابد و باعث گرگرفتگی، تعریق شبانه و سایر علائم می شود.

متعادل کننده هورمون

جوانه‌های یونجه حاوی ایزوفلاون‌ها، نوعی استروژن گیاهی هستند. آنها علائم ناراحت کننده یائسگی را با اثر بر گیرنده های استروژن بدن تسکین می دهند. 

اثرات آنتی اکسیدانی

یکی دیگر از مزایای مهم خوردن این جوانه ها، عملکرد آنتی اکسیدانی آنها است. آنها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها اغلب باعث بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان، بیماری آلزایمر و دیابت می شود.

کاهش استرس اکسیداتیو

جوانه یونجه آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مضر را کاهش می دهد. چند مطالعه نشان می دهد یونجه می تواند آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها و DNA را کاهش دهد. همه به فواید بالقوه این جوانه برای سلامتی اشاره دارند.

کاهش خطر بیماری های مزمن

خوردن جوانه یونجه خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهد.

ارتقاء سلامت تنفسی

 از یونجه برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می کردند. به طور کلی، جوانه یونجه به بهبود سلامت تنفسی کمک می کند. آنها می توانند این کار را با کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر عفونت ها انجام دهند.

خواص ضد التهابی و ضد ویروسی

خواص ضد التهابی و ضد ویروسی شناخته شده جوانه یونجه به پتانسیل آنها برای حمایت از سلامت ریه اشاره دارد. 

عوارض مصرف جوانه یونجه

با وجود فواید فراوان، جوانه یونجه برای همه مناسب نیست. برخی از گروه ها باید در خوردن آنها احتیاط کنند. 

بارداری و شیردهی

زنان باردار یا شیرده باید از خوردن جوانه های یونجه پرهیز  کنند. فیتواستروژن سطح هورمون ها را به هم می ریزد همچنین، جوانه یونجه گاهی اوقات حامل باکتری های مضر است که می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد.

تداخل رقیق کننده های خون

اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، باید قبل از خوردن جوانه یونجه با پزشک خود صحبت کنید. یونجه دارای دوز بالایی از ویتامین K است. به لخته شدن خون کمک می کند و احتمالاً با داروهای رقیق کننده خون تداخل پیدا می کند.

اختلالات خود ایمنی

اگر اختلالات خود ایمنی دارید، با پزشک مشورت کنید. آنها حاوی یک اسید آمینه، L-کاناوانین هستند که می تواند برخی از شرایط خود ایمنی را بدتر کند.

سیستم ایمنی به خطر افتاده

افراد با سیستم ایمنی ضعیف باید از جوانه های یونجه اجتناب کنند. خطر عفونت باکتریایی در چنین افرادی بیشتر است که می تواند جدی باشد. 

وجود غلظت بالای منگنز به بهبود عملکرد انسولین و کمک به ترشح انسولین کمک می کند بنابراین، مصرف جوانه یونجه  به مدیریت دیابت کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان