سماق را فقط با کباب نخورید+ ایده های تازه برای خوردن این ماده مقوی

خط سلامت: سماق یک ادویه همه کاره است که در آشپزی خاورمیانه استفاده می شود و به خاطر طعم مرکباتی و تندش معروف است.

سماق را فقط با کباب نخورید+ ایده های تازه برای خوردن این ماده مقوی

سماق از تیره Rhus با منشأ مدیترانه ای است و توت های قرمز آن را خشک کرده و در ادویه آسیاب می کنند.

به گزارش خط سلامت سماق سمی که گیاهی متفاوت است را نباید با سماق آشپزی اشتباه گرفت

سماق را می توان در بسیاری از غذاها از جمله غذاهای سنتی خاورمیانه و به عنوان افزودنی به سایر غذاها استفاده کرد.

برخی از فواید سماق برای سلامتی شامل اثرات ضد التهابی، حمایت از سلامت متابولیک و قلب و عروق، خواص ضد میکروبی و کاهش درد عضلانی بالقوه است.

 سماق چیست؟

سماق از کلمه عربی "summaq" به معنای "قرمز تیره" گرفته شده است. این یک ادویه قرمز زرشکی و قابض است که در آشپزی خاورمیانه رایج است. به زبان ساده سماق یک ادویه است. رنگ های آن چشمگیر است. از توت های درختچه Rhus Coriaria می آید. توت ها خشک می شوند، سپس آسیاب می شوند و الک می شوند.

منشأ سماق و از کجا آمده است

سماق از کجا می آید؟ مکان های مدیترانه ای ریشه های خود را حفظ می کنند. کشورهایی مانند ایتالیا، ترکیه و ایران.

انواع مختلف سماق

سماق آشپزی

سماق خوراکی وجود دارد که سرآشپزها دوست دارند از آن استفاده کنند. در غذاهای خاورمیانه رایج است. مزه آن چه ویژگی خاصی دارد؟ دارای ترشی لیمو مانند است که به غذاهای مختلف عمق می بخشد. 

سماق سمی

آیا می دانستید سماق سمی نیز وجود دارد؟ بسیاری به دلیل شباهت نام، آن را با خوراکی اشتباه می گیرند. اما توجه داشته باشید نوع سمی آن برخلاف نوع خوراکی که دارای توت های قرمز است، دارای توت های سفید است.

ارزش غذایی سماق

سماق معمولاً به مقدار زیاد مصرف نمی شود. بنابراین سهم زیادی در مصرف روزانه ندارد. با این حال، زمانی که در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود، دارای مزایای سلامتی است.

خواص آنتی اکسیدانی سماق

سماق مملو از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر در بدن  کمک می کند. این امر در برابر مسائل بهداشتی مرتبط با استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

سماق چه طعمی دارد؟

آیا تا به حال سماق را امتحان کرده اید؟ اگرچه به دلیل رنگ قرمز پر جنب و جوشش تند به نظر می رسد، اما اینطور نیست.  طعم آن ترکیبی دلپذیر از طعم های ترش، تند و دودی است. 

تحقیقات نشان می دهد که سماق سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونوئیدها و تانن ها است. سماق  برای کمک به کاهش وزن و بیماری های پوستی استفاده می شود.

سماق

ترکیب سماق در غذاهای مختلف

سماق به دلیل طعم جذاب خود می تواند غذاهای بسیاری از سبک های آشپزی را تقویت کند. آیا می توانید تصور کنید که آن را روی ماست بپاشید تا طعم خوشمزه ای داشته باشید؟ یا با سس ها یا مارینادها برای لطافت بیشتر مخلوط شده است؟ یا روی طرف های دلخواهتان مانند پاپ کورن یا سیب زمینی سرخ شده گردگیری کنید؟ سماق مطمئنا طعمی را به شما می دهد که دوستش خواهید داشت.

 به غلات، حبوبات و نان ها اضافه کنید

همچنین می توانید آن را روی برنج ، سالاد غلات، چیپس یا هر نوع نان بپاشید.

 سبزیجات، گوشت ها، پروتئین های گیاهی یا میان وعده ها را مزه دار کنید.

آن را به سبزیجات برشته اضافه کنید یا آن را در آجیل تفت داده شده بگنجانید. سماق را روی گوشت، ماهی یا مرغ بمالید اگر آنها را کبابی می کنید، حتی بهتر است.

 پیشنهادات دستور غذا

با مرغ با لیمو، سماق و ماست تند طعم خاورمیانه را به مرغ سوخاری خود بدهید. سیب زمینی شیرین را با سماق، رزماری و آویشن مزه دار کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان