5 نکته برای متوقف کردن پرخوری

خط سلامت: پرخوری بیش از حد خوردن یا خوردن افراطی هر مواد غذایی را شامل می شود. پرخوری در افراد دلایل مختلفی دارد. پرخوری خطرات و پیامدهای منفی مختلفی را برای سلامت جسمی و روحی به همراه دارد.

5 نکته برای متوقف کردن پرخوری

پرخوری یکی از مهم ترین عوامل در چاقی افراد است و افراد را در معرض خطر انواع بیماری ها قرار می دهد. مصرف بیش از حد مواد غذایی می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر چاقی شود که با مشکلات سلامتی متعددی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و انواع خاصی از سرطان همراه است.

به گزارش خط سلامت راهکارهایی برای مدیریت پرخوری وجود دارد.

پرخوری و راهکارها

پرخوری برای سلامتی بسیار مضر است و باید هرچه سریع تر کنترل شود. الگوی چرخه‌ای پرخوری به دنبال رفتارهای محدودکننده نشانه‌های طبیعی گرسنگی و سیری بدن را مختل می کند و حفظ یک رویکرد متعادل و شهودی برای غذا خوردن را دشوارتر می کند. عادت های سالم و مناسبی برای کنترل پرخوری وجود دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

خودداری از استرس

استرس یک محرک رایج برای پرخوری است. زمانی که افراد احساس استرس می کنند ، به غذا به عنوان منبع آرامش روی می آورند. یک مطالعه نشان داد استرس حاد مصرف غذاهای شیرین و پرچرب را در زنان افزایش می دهد که منجر به افزایش وزن می شود.

برای ترک این عادت، یافتن راه های جایگزین برای مدیریت استرس مهم است. درگیر شدن در فعالیت‌های کاهش‌دهنده استرس مانند ورزش، مدیتیشن، تمرین‌های تنفس عمیق یا دنبال کردن سرگرمی‌ها به منحرف کردن تمرکز از خوردن احساسی کمک می کند.

مصرف غذاهای سیرکننده

ترکیب غذاهایی که افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند یک استراتژی موثر برای جلوگیری از پرخوری و کاهش وزن می باشد. غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات باعث سیری می شوند و احساس سیری را تقویت می کنند.

علاوه بر این، گنجاندن غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات و محصولات لبنی در وعده های غذایی به مهار گرسنگی و کاهش احتمال پرخوری کمک می کند.

پرهیز از خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون

خوردن در حین تماشای تلویزیون یا درگیر شدن در سایر فعالیت های مزاحم منجر به خوردن بی فکر می شود. وقتی توجه افراد تقسیم می شود، بیش از آنچه واقعاً نیاز دارند، غذا مصرف می کنند. یک مطالعه منتشر شده در مجله اشتها نشان داد تمرین ذهن آگاهی در طول وعده های غذایی باعث کاهش مصرف غذا و افزایش لذت از تجربه غذا خوردن می شود.

تا دیر وقت بیدار نماندن

کم خوابی بر تنظیم هورمون های اشتها تأثیر می گذارد و منجر به افزایش گرسنگی و اشتها می شود. تحقیقات نشان داده است کمبود خواب با افزایش سطح هورمون گرسنگی گرلین و کاهش سطح هورمون سیری لپتین مرتبط است. این عدم تعادل هورمونی منجر به افزایش میل به غذاهای پرکالری و غنی از کربوهیدرات می شود.

هیدراته ماندن

نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز برای سلامت کلی ضروری است و همچنین به جلوگیری از پرخوری کمک می کند. گاهی اوقات بدن تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرد و فرد را به سمت خوردن میان وعده های غیر ضروری سوق می دهد. با نگه داشتن یک بطری آب همیشه و نوشیدن منظم آب، هیدراته بمانید. نوشیدن آب قبل از غذا به ایجاد احساس سیری کمک می کند و احتمال پرخوری را کاهش می دهد.

غلبه بر پرخوری نیازمند رویکردی چند وجهی است که هم جنبه های فیزیکی و هم جنبه های عاطفی را مورد توجه قرار می دهد. با پیروی از این نکات می توانید رابطه سالم تری با غذا ایجاد کنید و کنترل عادات غذایی خود را دوباره به دست آورید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان