5 دلیل ابتلا به سرطان مثانه چیست؟/ علائم را بشناسید

خط سلامت: سرطان مثانه به رشد غیر طبیعی و تکثیر بیش از حد سلول‌ها در ناحیه مثانه اشاره دارد.

5 دلیل ابتلا به سرطان مثانه چیست؟/ علائم را بشناسید

سرطان مثانه  مهاجم توانایی انتشار ( متاستاز ) به سایر قسمت های بدن از جمله ریه، استخوان و کبد را دارد .

به گزارش خط سلامت سرطان مثانه همواره از درونی ترین لایه مثانه (به عنوان مثال، مخاط) شروع می شود و به لایه های عمیق تر حمله می کند.

سرطان مثانه و انواع آن

سرطان مثانه بر اساس ظاهر سلول های آن در زیر میکروسکوپ (نوع بافت شناسی) طبقه بندی می شود.

نوع سرطان مثانه نقش مهمی در انتخاب درمان مناسب برای این بیماری دارد. به عنوان مثال، انواع خاصی از سرطان مثانه به پرتودرمانی و شیمی درمانی نمی دهند.

علاوه بر این، پزشکان اغلب سرطان مثانه را بر اساس موقعیت آن در دیواره مثانه توصیف می کنند. سرطان های غیرتهاجمی مثانه  ( متاستاز نمی کنند) در لایه داخلی سلول ها (اپیتلیوم سلولی انتقالی) رخ می دهد اما به لایه های عمیق تر نفوذ نمی کند. سرطان های مهاجم به لایه های عمیق تر مانند لایه عضلانی نفوذ می کنند. درمان سرطان های مهاجم دشوارتر است.

علل سرطان مثانه چیست؟

برخی از عوامل شایع مرتبط با سرطان مثانه عبارتند از:

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار باعث حدود 50 درصد از سرطان های مثانه می شود.

هر چه مدت سیگار کشیدن طولانی تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان مثانه بیشتر می شود. مواد شیمیایی سمی موجود در دود سیگار، پس از جذب شدن توسط ریه ها در جریان خون حرکت می کنند و کلیه ها مواد شیمیایی را وارد ادرار می کنند. سپس این مواد شیمیایی مضر با سلول‌های پوشش داخلی سیستم ادراری، از جمله مثانه برخورد می کنند و تغییراتی در این سلول‌ها ایجاد می‌کنند که آنها را در معرض تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی قرار می دهد.

سن و سابقه خانوادگی 

جنسیت مذکر از دیگر عوامل خطر مرتبط با سرطان مثانه است.

همچنین حدود 90 درصد از افراد مبتلا به سرطان مثانه بالای 55 سال سن دارند، اگرچه در موارد استثنایی این بیماری در دهه سوم یا چهارم زندگی ظاهر می شود. سابقه ژنتیکی نیز احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی مانند: آرسنیک، فنل ها، رنگ های آنیلین و آریلامین ها خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد. افرادی که با لاستیک، رنگ های صنعتی، آلومینیوم، مواد چرمی و آفت کش ها سر و کار دارند در بالاترین خطر برای ابتلا به سرطان مثانه هستند.

پرتودرمانی

پرتودرمانی برای درمان سرطان پروستات یا سرطان دهانه رحم، خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد.

پرتو درمانی گاهی اوقات، تشخیص سرطان مثانه را در بیمارانی که در ادرار آن ها خون وجود دارد به تعویق می اندازد، زیرا بیمار یا پزشک به اشتباه تحریک مثانه ناشی از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی ( سیستیت پرتویی ) را  علت اصلی خونریزی می داند.

علائم سرطان مثانه چیست؟

شایع ترین علامت سرطان مثانه خونریزی در ادرار ( هماچوری ) است. این خونریزی اغلب با چشم غیرمسلح دیده می شود، اپیزودیک است و با درد همراه نیست. با این حال، گاهی اوقات خونریزی  فقط در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده باشد (هماچوری میکروسکوپی) یا ممکن است با درد همراه باشد .

افزایش تکرر ادرار

ناتوانی در نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی

احساس سوزش هنگام دفع ادرار. همچنین به ندرت پیش می آید که برخی بیماران، علائم و نشانه هایی مانند:

اتساع مثانه (به دلیل انسداد تومور در گردن مثانه)

ناتوانی در دفع ادرار

درد در پهلوها 

دردهای استخوانی

تورم پا

سرفه و کاهش وزن غیر قابل توضیح را تجربه می کنند.

آیا می توان از سرطان مثانه پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از سرطان مثانه پرهیز از قرار گرفتن در معرض عواملی است که باعث این بیماری می شوند.

احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که سیگار نمی کشند در مقایسه با افراد سیگاری سه تا چهار برابر کمتر است. تداوم سیگار کشیدن پس از تشخیص سرطان مثانه، احتمال عود بیماری پس از درمان را افزایش می دهد.

اجتناب از مواجهه  با مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند رنگ‌های آنیلین به پیشگیری از سرطان مثانه کمک می کند. با وجود تحقیقات در این زمینه، هنوز هیچ دارو یا مکمل غذایی به طور قطعی برای کاهش خطر سرطان مثانه در افراد عادی ثابت نشده است.

با این حال، مطالعات اخیر روی بیمارانی که آتورواستاتین را برای کاهش کلسترول مصرف می‌کنند، نشان داده‌اند این دارو خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان مثانه را کاهش می دهد، اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان