شیر دیابت را کاهش می دهد یا نه؟ / این یافته را جدی بگیرید

خط سلامت: دیابت نوع 2 یکی از بیماری های شایع در جهان است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، تقریباً از هر 10 آمریکایی 1 نفر مبتلا به دیابت است که 90 تا 95 درصد از آن ها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

شیر دیابت را کاهش می دهد یا نه؟ / این یافته را جدی بگیرید

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که سلول های بدن در برابر هورمون انسولین که در کنترل سطح قند خون مهم است، مقاوم می شوند.

به گزارش خط سلامت دیابت نوع 2 با رژیم غذایی افراد مرتبط است.

دیابت نوع 2 و مصرف شیر

دیابت نوع 2 اغلب قابل پیشگیری است و با اضافه وزن، ورزش نکردن کافی و ژنتیک مرتبط است. رژیم غذایی نقش مهمی دارد.

در گذشته، رابطه بین مصرف شیر و دیابت نوع 2 بحث برانگیز بوده است. در حالی که برخی از مطالعات ارتباط محافظتی آشکاری را نشان داده اند، برخی دیگر هیچ ارتباطی یا حتی افزایش خطر ابتلا به دیابت را در میان مصرف کنندگان شیر نشان نداده اند. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن شیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد اما فقط در افرادی که یک نوع ژنتیک خاص دارند.

در مطالعه ای روی بیش از 12000 بزرگسال اسپانیایی- لاتینی آمریکایی محققان دانشگاه انیشتین و هاروارد دریافتند مصرف شیر بیشتر در رژیم غذایی با کاهش 30 درصدی خطر دیابت مرتبط است، اما فقط در افراد دارای یک نوع خاص از یک ژن خاص.

نقش ژن در دیابت 

ژن مورد نظر آنزیم لاکتاز را رمزگذاری می کند که برای تجزیه قند شیر ضروری است. برخی افراد در طول زندگی خود لاکتاز تولید می کنند، اما برخی دیگر پس از شیرخوارگی، به محض اینکه از شیر گرفته می شوند، تولید آن را متوقف می کنند. بنابراین این افراد برای هضم قندهای شیر تلاش می کنند که در بسیاری از موارد منجر به عدم تحمل لاکتوز می شود.

تحقیقات نشان داده است بسیاری از افراد می توانند تا 12 گرم لاکتوز در روز را بدون اینکه از علائم عدم تحمل رنج ببرند، مصرف کنند.

در این افراد، نوشیدن شیر با افزایش قابل توجهی در فراوانی باکتری های "خوب" روده همراه بود که به نوبه خود با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود. مصرف شیر همچنین با تغییرات خاصی در سطوح متابولیت خون در افرادی که در بزرگسالی لاکتاز تولید نمی کردند، مرتبط بود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان