3 دلیل مهم در کوتاه ماندن قد فرزندان/ آیا شیر به رشد کمک می کند؟

خط سلامت: شیر دارای انواع ویتامین و مواد معدنی است. این نوشیدنی مفید نقش مهمی در رشد کودکان ایفا می کند.

3 دلیل مهم در کوتاه ماندن قد فرزندان/ آیا شیر به رشد کمک می کند؟

شیر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد. اما آیا نوشیدن شیر به افزایش قد کودک کمک می کند؟

به گزارش خط سلامت در برخی از مطالعات، کودکانی که لبنیات بیشتری از جمله شیر مصرف می‌کردند، نسبت به کودکانی که کمتر لبنیات می‌خوردند، قدشان بلندتر بود. درحالی که مطالعات دیگر هیچ تفاوتی در قد دو گروه پیدا نکردند.

شیر خوردن و افزایش قد کودک

شیر ویتامین و مواد معدنی را فراهم می کند که برای رشد کودکان مهم است. با این حال دانشمندان هنوز مطمئن نیستند آیا ارتباط مستقیمی بین میزان شیر مصرفی و افزایش قد کودک وجود دارد یا خیر. 

مهم ترین ترکیبات شیر

شیر مواد مغذی را فراهم می کند که برای رشد و نمو مهم هستند. در ادامه این موارد را توضیح می دهیم:

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی است که استحکام استخوان ها را تقویت می کند و به رشد استخوان ها کمک می کند. کودکان 1 تا 3 ساله به 700 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند، در حالی که کودکان 4 تا 8 ساله به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

کودکان بین 9 تا 18 سال به بیشترین کلسیم یعنی 1300 میلی گرم در روز نیاز دارند.

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست منابع عالی کلسیم هستند و در هر وعده، کلسیم بیشتری نسبت به سایر غذاها دارند. همچنین بدن کلسیم لبنیات را راحت تر از کلسیم بسیاری از مواد غذایی دیگر جذب می کند.

منیزیم

منیزیم ماده معدنی دیگری است که بدن برای داشتن استخوان سالم به آن نیاز دارد. ماست و شیر به تامین منیزیم مورد نیاز کودکان برای رشد کمک می کنند.

روی

روی یک ماده معدنی است که برای رشد و تکامل طبیعی حیاتی است، اما اکثر کودکان به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند. از هر چهار دختر نوجوان، سه دختر و از هر سه پسر نوجوان، دو نفر در رژیم غذایی خود روی کافی دریافت نمی کنند. شیر و سایر محصولات لبنی راهی عالی برای دریافت روی مورد نیاز برای رشد هستند.

پروتئین

پروتئین یکی از اجزای سازنده استخوان ها و سایر اندام های است. متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند در هر وعده غذایی از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنید. شیر و سایر محصولات لبنی منابع سالم پروتئین هستند. نصف فنجان شیر حاوی تقریباً یک سوم پروتئین مورد نیاز یک کودک نوپا در روز است.

فسفر

فسفر یکی دیگر از مواد اصلی برای داشتن استخوان های سالم است و برای رشد بسیار مهم است. لبنیات به ویژه شیر و ماست سرشار از فسفر هستند.

چه چیزی قد کودک را تعیین می کند؟

بخشی از دلایلی که برای دانشمندان دشوار است که بفهمند آیا شیر باعث افزایش قد کودم می شود یا خیر؛ این است که عوامل زیادی وجود دارد که بر میزان قد تأثیر می گذارد.این عوامل عبارتند از:

ژنتیک

ژنتیک صفاتی است که فرد از خانواده خود به ارث می برد و قد را تعیین می کند. 

فعالیت بدنی

مطالعات متعدد نشان داده است کودکانی که ورزش می کنند، استخوان های قوی تر و سالم تری دارند. بعد از ژنتیک، فعالیت بدنی و رژیم غذایی بیشترین تاثیر را روی قد نهایی کودک دارد.

هورمون ها

هورمون ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که به سلول هامی گویند چه کاری انجام دهند. آنها رشد و نمو را کنترل می کنند. برخی از کودکان در تولید ترشح هورمون رشد با مشکلاتی مواجه هستند. بنابراین کندتر یا سریعتر از حد انتظار رشد می کنند. 

در پایان باید گفت: شیر تنها عاملی نیست که قد کودک را تعیین می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان