چرا خوردن مرکبات بعد از غذا ممنوع است! + 6 دلیل علمی

خط سلامت: مرکبات دارای ویتامین C هستند و در فصل زمستان یکی از میوه های پر خاصیت اند که در اغلب زمان ها مصرف می شوند.

چرا خوردن مرکبات بعد از غذا ممنوع است! + 6 دلیل علمی

مرکبات به دلیل خواص فراوان شان باید در رژیم غذایی جای بگیرنداما آیا برای خوردن آنها زمان خاص و محدودی را می توان در نظر داشت.

به گزارش خط سلامت خوردن مرکبات بعد از غذا بنا به دلایلی مناسب نمی باشد.

مرکبات

مرکبات مانند: پرتقال، لیمو، لیموترش، گریپ فروت و نارنگی هستند. آن ها گروه متنوعی از میوه ها متعلق به خانواده Rutaceae و دارای ویتامین C بالایی هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به سیستم ایمنی به تشکیل کلاژن و به جذب آهن کمک می کند. با این حال خوردن مرکبات بعد از غذا خوب نیست.

عوارض مصرف مرکبات بعد از غذا

خوردن مرکبات خیلی نزدیک به وعده غذایی  در برخی افراد منجر به مشکلاتی می شود. در اینجا برخی از عوارض جانبی آن ذکر شده است:

تاثیر اسیدی 

مرکبات اسیدی هستند و مصرف آن ها بلافاصله بعد از ناهار هضم غذا را برای برخی افراد مختل می کند. اسیدیته منجر به ناراحتی، سوء هاضمه یا سوزش سر دل شود، به ویژه در افرادی که مستعد رفلاکس اسید معده هستند.

 تاخیر در جذب مواد مغذی

وجود برخی ترکیبات در مرکبات مانع از جذب مواد مغذی خاص در صورت مصرف مستقیم بعد از غذا می شود. این ترکیبات بر فراهمی زیستی مواد معدنی و ویتامین های ضروری تأثیر می گذارد.

ترکیبات موجود در مرکبات که بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد عبارتند از پلی فنل ها، تانن ها و اگزالات ها. این ترکیبات، در حالی که به طور کلی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان هستند، می توانند با مواد معدنی مانند کلسیم و آهن کمپلکس هایی ایجاد کنند که به طور بالقوه جذب آن ها را در صورت مصرف در مقادیر زیاد بلافاصله بعد از غذا کاهش می دهند.

 نوسان قند خون

در حالی که مرکبات دارای قند طبیعی هستند، خوردن آن ها بعد از ناهار منجر به افزایش سریع و متعاقب آن کاهش سطح قند خون می شود. این امر به احساس خستگی یا هوس خوردن میان وعده های اضافی کمک می کند.

افزایش وزن

مرکبات با وجود فوایدی که برای سلامتی دارند، حاوی کالری هستند. مصرف بیش از حد آن ها، به خصوص بعد از غذا، باعث می شود کالری دریافتی از مصرف انرژی پیشی بگیرد و به طور بالقوه منجر به افزایش وزن در طول زمان می شود.

 ناراحتی دستگاه گوارش

برخی از افراد هنگام مصرف مرکبات بعد از غذا دچار ناراحتی های گوارشی مانند نفخ یا گاز معده می شوند، به خصوص اگر سیستم گوارشی حساسی داشته باشند .

تداخل با داروها

مرکبات به ویژه گریپ فروت با برخی داروها تداخل دارند و بر جذب یا اثربخشی آن ها تأثیر می گذارند. مصرف آن ها بعد از ناهار بدون در نظر گرفتن تداخلات بالقوه بر اثرات درمانی مورد نظر داروها تأثیر می گذارد.

داروهایی که برای کاهش سطح کلسترول استفاده می شوند، مانند آتورواستاتین و سیمواستاتین،  اثربخشی خود را در صورت مصرف با گریپ فروت تغییر می دهند.

داروهایی مانند نیفدیپین، فلودیپین و آملودیپین که برای درمان فشار خون بالا و آنژین استفاده می شوند، تحت تأثیر مرکبات قرار می گیرند و منجر به افزایش سطح دارو در جریان خون می شوند.

گنجاندن مرکبات در رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مطمئن شوید که آن ها را بلافاصله بعد از غذا مصرف نکنید. 30 دقیقه یا یک ساعت صبر کنید و سپس آن ها را بخورید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان