آیا عسل برای دیابت مفید است؟ + مقدار مورد نیاز

خط سلامت: دیابت بر تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد. کنترل قند خون نقش مهمی در مقابله با دیابت دارد. به همین دلیل است که انتخاب شیرین کننده های مناسب بسیار حیاتی است.

آیا عسل برای دیابت مفید است؟ + مقدار مورد نیاز

دیابت بر تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد. کنترل قند خون نقش مهمی در مقابله با دیابت دارد. به همین دلیل است که انتخاب شیرین کننده های مناسب بسیار حیاتی است.

به گزارش خط سلامت در حالی که شکر و شیرین کننده های مصنوعی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، بسیاری از مردم به دنبال جایگزین های طبیعی هستند. یکی از آنها عسل است. اما آیا عسل برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؟ 

دیابت و تاثیر عسل به این بیماری

عسل اثر هیپوگلیسمی دارد و ممکن است برای مدیریت دیابت مفید باشد. 

مصرف عسل باعث کاهش سطح گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی در مقایسه با دکستروز و ساکارز شد.

عسل دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که برای مدیریت دیابت و کاهش استرس اکسیداتیو مهم است. 

عسل اثر ضد قند خون داروهای استاندارد ضد دیابت را در دیابت القایی افزایش می دهد. 

عسل می تواند از پانکراس در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب در دیابت محافظت کند. 

دیابت و نقش شیرین کننده ها

دیابت  منجر به افزایش طولانی مدت سطح قند خون می شود. بیایید روی سه نوع اصلی دیابت که به شرح زیر است تمرکز کنیم. 

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 یک وضعیت خودایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن به سلول های بتای تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند. در نتیجه، بدن نمی تواند انسولین کافی تولید کند. این منجر به افزایش سطح قند خون می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای کنترل سطح قند خون خود نیاز به تزریق روزانه انسولین دارند.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع است و حدود 90 درصد موارد را تشکیل می دهد. زمانی که بدن نسبت به انسولین مصون می شود یا انسولین کافی تولید نمی کند ایجاد می شود. تغییر سبک زندگی و مصرف داروها اغلب در کنترل دیابت نوع 2 کلیدی است.

دیابت بارداری

دیابت بارداری زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد اما معمولاً با تولد نوزاد از بین می رود. سطح قند خون اغلب پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد. با این حال، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده بیشتر است.

اهمیت کنترل قند خون

افراد مبتلا به دیابت اگر سطح قند خونشان کنترل نشود، با مشکلات کوتاه مدت و بلندمدت مواجه می شوند. مشکلات کوتاه مدت شامل قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و قند خون بالا (هیپرگلیسمی) است. مشکلات طولانی مدت می تواند اندام های مختلف مانند چشم ها، کلیه ها، اعصاب و قلب را تحت تاثیر قرار دهد. این امر خطر حملات قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد. 

شیرین کننده های سنتی و قند خون

قند 

قند یا ساکارز به طور مساوی از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. دارای شاخص گلیسمی بالا (GI) تقریباً 65 است. این بدان معنی است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود می تواند باعث افزایش سریع سطح قند خون شود. این امر می تواند به دشواری کنترل قند خون برای افراد مبتلا به دیابت بیفزاید.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین جایگزین های رایج قند هستند. با وجود اینکه شیرین هستند، افزایش زیادی در سطح قند خون ایجاد نمی کنند. با این حال، نگرانی هایی در مورد ایمنی طولانی مدت آنها و اثرات احتمالی آنها بر اشتها و تحمل گلوکز وجود دارد.

عسل

صدها سال است که از عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده می شود. این به خاطر طیف وسیعی از مواد مغذی و فواید سلامتی احتمالی آن شناخته شده است. اما اینکه آیا برای افراد مبتلا به دیابت خوب است، موضوعی است که در ادامه به همراه کمی اطلاعات در مورد محتوای عسل و انواع مختلف آن بحث خواهیم کرد. 

ارزش تغذیه ای عسل

عسل یک مایع طلایی و غلیظ است که توسط زنبورها از شهد گل ساخته می شود. شهد توسط زنبورها جمع آوری می شود. زنبورها آن را در لانه زنبوری نگهداری می کنند تا به عنوان منبع انرژی از آن استفاده کنند.

حدود 80 درصد عسل از کربوهیدرات ها و حدود 20 درصد از آب تشکیل شده است. قندهای آن بیشتر گلوکز و فروکتوز و مقدار کمی ساکارز است. علاوه بر این ویتامین های مختلفی مانند ویتامین C و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیز دارد. عسل حاوی آنتی اکسیدان است.

انواع عسل

عسل خام

عسل خام را مستقیماً از کندوی زنبور عسل گرفته و صاف می کنند تا هرگونه کثیفی از بین برود. محتوای مواد مغذی و خواص آنتی اکسیدانی خود را حفظ می کند. مغذی تر از عسل فرآوری شده است.

عسل فرآوری شده

عسل فرآوری شده مراحل تصفیه و پاستوریزاسیون را طی می کند. اینها بافت نرم تری به آن می دهند. اما برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها را نیز حذف می کنند. این بدان معناست که مزایای سلامتی آن به اندازه عسل خام نیست.

بیش از 300 نوع مختلف عسل یافت می شود. آنها بر اساس منبع شهدشان که طعم و رنگ عسل را تغییر می دهد، متفاوت هستند. به عنوان مثال عسل زغال اخته از گل های بوته بلوبری به دست می آید، در حالی که عسل آووکادو از گل های آووکادو به دست می آید.

عسل و دیابت

حتی اگر عسل یک شیرین کننده طبیعی است، باید به این فکر کنیم که چگونه بر سطح قند خون تأثیر می گذارد. می خواهیم بدانیم که آیا برای افراد مبتلا به دیابت فوایدی برای سلامتی دارد یا خیر.

عسل چگونه بر سطح قند خون تأثیر می گذارد؟

شاخص گلیسمی

عسل با وجود اینکه یک کربوهیدرات است، GI پایین تری (حدود 50) نسبت به شکر سفره دارد. این بدان معناست که قند خون را کندتر از قند سفره افزایش می دهد. این می تواند انتخاب ایمن تری برای افراد مبتلا به دیابت در صورت استفاده عاقلانه باشد.

تأثیر احتمالی هیپوگلیسمی

برخی از مطالعات نشان می دهد عسل به کاهش سطح قند خون کمک می کند. با این حال، برای حمایت از این یافته‌ها به مطالعات انسانی طولانی‌مدت و عمیق‌تری نیاز داریم. آنها به ما کمک می کنند تا بهترین میزان مصرف عسل را برای افراد دیابتی تعیین کنیم.

اندازه گیری های بهبود یافته دیابت

شواهد محدود نشان می دهد مصرف عسل منجر به افزایش تولید پپتید C می شود که برای نشان دادن تولید انسولین استفاده می شود. همچنین منجر به کنترل بهتر قند خون می شود. اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی

عسل دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به محافظت در برابر مشکلات ناشی از دیابت و حمایت از سلامت کلی کمک می کنند.

فواید عسل برای سطح کلسترول

برخی از مطالعات به این ایده اشاره دارند عسل در بهبود سطح کلسترول موثر است. این کار از طریق افزایش کلسترول HDL "خوب" انجام می شود. سطح کلسترول بهتر می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. این چیزی است که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر هستند.

عسل به عنوان جایگزین شکر

 مقایسه عسل با شکر 

عسل دارای GI پایین تری نسبت به شکر سفره است و ترکیب منحصر به فردی از گلوکز و فروکتوز دارد. این باعث می شود که بدن راحت تر تجزیه شود. عسل همچنین شیرین‌تر از شکر سفره است، بنابراین مردم تمایل دارند کمتر از آن استفاده کنند. این می تواند به کنترل قند خون کمک کند. همانطور که گفته شد، عسل دارای قند است. پس باید با احتیاط مصرف شود.

مقایسه عسل با شیرین کننده های مصنوعی

بر خلاف عسل، شیرین کننده های مصنوعی تاثیر زیادی بر سطح قند خون ندارند. همانطور که گفته شد، مردم در مورد ایمنی طولانی مدت خود و اثرات احتمالی آن بر گرسنگی ابراز نگرانی کرده اند. از سوی دیگر، عسل یک شیرین کننده طبیعی است که دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مختلف برای ارتقای سلامتی است.

نکات عملی برای جایگزینی عسل به جای شکر

استفاده از عسل در پخت

هنگامی که در دستور پخت پخت، شکر را با عسل جایگزین می کنید، بجای هر فنجان شکر از 1/2 فنجان تا 2/3 فنجان عسل استفاده کنید. به خاطر داشته باشید رطوبت عسل می تواند بافت محصولات پخته شده شما را تغییر دهد. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد مقدار مواد مایع را تغییر دهید.

استفاده از عسل در نوشیدنی ها

عسل را می توان به راحتی در نوشیدنی های گرم یا سرد حل کرد. شیرینی طبیعی را فراهم می کند. با مقدار کم شروع کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری اضافه کنید. فقط به یاد داشته باشید که عسل قند و کالری بیشتری به نوشیدنی شما اضافه می کند.

خطرات و فواید مصرف عسل برای دیابت

خطرات خوردن عسل برای افراد مبتلا به دیابت

خوردن عسل همچنان می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. این مورد به خصوص اگر مقدار زیادی از آن را بخورید بیشتر می شود.

برخی از انواع عسل های فرآوری شده قند یا شربت به آنها اضافه کرده اند. اینها می توانند قند خون را متفاوت تحت تأثیر قرار دهند.

برای افرادی که سیستم ایمنی قوی ندارند یا زنان باردار، عسل خام می‌تواند خطرآفرین باشد. این به این دلیل است که ممکن است حاوی باکتری های مضر باشد.

فواید خوردن عسل برای افراد مبتلا به دیابت

عسل دارای GI کمتری نسبت به شکر است. این بدان معنی است که می تواند باعث افزایش آهسته تر در سطح گلوکز خون شود، اما همیشه باید با دقت از آن استفاده کرد. 

عسل دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مختلف است. اینها ممکن است از سلامت کلی حمایت کنند و مشکلات ناشی از دیابت را برطرف کنند.

سایر شیرین کننده ها برای افراد مبتلا به دیابت

استویا

استویا یک شیرین کننده طبیعی با کالری صفر است. از گیاه استویا می آید. بسیار شیرین تر از قند است و سطح قند خون را تغییر نمی دهد. به همین دلیل در بین افراد مبتلا به دیابت محبوبیت دارد. با این حال، توجه داشته باشید برخی از محصولات استویا دارای مواد افزودنی یا قندهای اضافه شده باشند.

الکل های قندی

الکل های قند جایگزین های قندی مانند زایلیتول، اریتریتول و سوربیتول هستند. آنها نسبت به قندهای معمولی کالری کمتری دارند. آنها همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین تری هستند. به همین دلیل، آنها جایگزین های خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشند. با این حال، مصرف بیش از حد این ها می تواند منجر به مشکلات روده شود.

نگرانی در مورد شیرین کننده های مصنوعی فوق، اثرات احتمالی طولانی مدت آنها بر سلامتی است. از این رو، با متخصص تغذیه در مورد بهترین جایگزین شکر برای خود صحبت کنید.

نتیجه

اینکه آیا عسل باید بخشی از یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت باشد یا نه، سوال آسانی نیست. از یک طرف، عسل نسبت به شیرین کننده های سنتی مانند شکر سفره مزایایی دارد. شاخص گلیسمی پایین تری دارد، از طبیعت می آید و دارای خواص آنتی اکسیدانی است. اما باید به یاد داشته باشیم عسل همچنان حاوی قندها و کربوهیدرات هایی است که می توانند سطح قند خون را تغییر دهند.

اگر سطح گلوکز خون شما کنترل شده است و طعم عسل را بیشتر از سایر شیرین کننده ها دوست دارید، یک رژیم غذایی متعادل می تواند شامل مقداری عسل باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان