فواید غرغره آب نمک که هیجا نخوانید! / دانشمندان پس از کرونا به این نتایج رسیدند

خط سلامت : غرغره آب نمک برای سلامت گلو و دهان مفید است. غرغره آب نمک گلودرد، زخم‌های دهانی و عفونت‌های تنفسی را تسکین می دهد.

فواید غرغره آب نمک که هیجا نخوانید! / دانشمندان پس از کرونا به این نتایج رسیدند

غرغره آب نمک با پیشگیری از بیماری های لثه و پلاک دندانی، سلامت دندان را ارتقا می دهد و به حفظ سطح pH طبیعی و کاهش علائم آلرژی کمک کند.

به گزارش خط سلامت غرغره کردن با آب نمک یک درمان محبوب است. این درمان ساده و در عین حال قوی که از قدیم الایام وجود داشته است و امروزه نیز به دلیل فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی، به ویژه در زمینه سلامت دهان و دندان، توصیه می شود.

غرغره کردن آب نمک چه فوایدی دارد؟

غرغره آب نمک می تواند به پیشگیری و درمان عفونت های دهان مانند التهاب لثه و آفت کمک کند. 

غرغره آب نمک می تواند به کاهش خطر عفونت های تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه کمک کند. 

غرغره آب نمک می تواند به کاهش علائم سینوزیت، مانند احتقان بینی و قطرات بعد از بینی کمک کند. 

غرغره آب نمک می تواند به بهبود زخم و کاهش خطر عفونت بعد از جراحی دهان کمک کند. 

غرغره آب نمک می تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک کند. 

گارگلین آب نمک چیست؟

غرغره کردن با آب نمک شامل چرخاندن محلول نمک و آب در دهان و گلو است. ممکن است ناراحتی را کاهش دهد و بهبودی را تشویق کند. سودمندی این دارو به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی بالقوه نمک است.

 تاریخچه و خاستگاه غرغره آب نمک

عادت غرغره کردن با آب نمک از قدیم الایام است. ریشه آن به تمدن های قدیمی مانند مصری ها، یونانی ها و رومی ها برمی گردد. با گذشت زمان، به یک درمان خانگی مطلوب برای مشکلات مختلف گلو و سلامت دهان تبدیل شده است.

 دستور اولیه برای محلول آب نمک

ایجاد مخلوط آب شور برای غرغره کردن بسیار آسان است. برای تهیه دستور اولیه که می‌توان آن را به دلخواه تغییر داد، 1/2 قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را با 8 اونس (1 فنجان) آب گرم مخلوط کنید. هم بزنید تا نمک کاملا حل شود.

چه چیزی آن را موثر می کند؟

موفقیت غرغره آب شور به ویژگی های منحصر به فرد آن بستگی دارد. نمک یک میکروب کش طبیعی است که به از بین بردن باکتری ها کمک می کند. نمک یک حالت اسمزی قوی ایجاد می کند که مایع اضافی را از بافت های ملتهب خارج می کند و به کاهش تورم و درد کمک می کند.

فواید غرغره کردن آب نمک

چه چیزی غرغره کردن با آب نمک را به یک درمان خانگی بسیار محبوب تبدیل می کند؟ مزایای بالقوه زیادی برای غرغره آب نمک وجود دارد.

تسکین گلو درد

هنگامی که با آب نمک غرغره می کنید، به آرام کردن التهاب و درد مرتبط با گلودرد کمک می کند. حالت اسمزی ایجاد شده توسط نمک مایع اضافی را از بافت های ملتهب و متورم گلو خارج می کند. ویژگی ضد میکروبی نمک به کشتن باکتری ها و ویروس هایی که باعث عفونت گلو می شوند کمک می کند.

مطالعات متعددی وجود دارد که از مزایای غرغره کردن آب نمک برای تسکین گلودرد حمایت می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در American Journal of Preventive Medicine نشان داد کسانی که در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا سه بار در روز با آب نمک غرغره می کردند، در مقایسه با افراد غیر غرغره کننده، کمتر به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا می شوند.

عفونت های سینوسی و تنفسی و پاکسازی مخاط و احتقان

غرغره کردن با آب نمک به پاکسازی مخاط و احتقان کمک می کند. عفونت های سینوسی و تنفسی را تسکین می دهد. محلول نمک به شکستن مخاط غلیظ شده کمک می کند، بنابراین خارج کردن آن از بینی و گلو راحت تر است به کاهش فشار و ناراحتی مرتبط با احتقان سینوس و سایر مشکلات تنفسی کمک می کند.

پیشگیری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

 غرغره منظم با آب نمک به جلوگیری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. غرغره آب نمک که احتمالاً با کشتن باکتری ها و ویروس ها در دهان و گلو عمل می کند، در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا از شما محافظت می کند

تحقیقات در International Journal of Preventive Medicine نشان داد افرادی که از آب نمک غرغره می کردند، کمتر دچار بیماری های دستگاه تنفسی می شدند. از این رو، غرغره کردن آب نمک یک گام پیشگیرانه قوی در برابر بیماری های تنفسی است.

کاهش علائم آلرژی

آلرژی ناشی از گرده گل باعث خارش و تورم در گلو و بینی می شود. غرغره کردن با آب نمک چگونه می تواند کمک کند؟ غرغره آب نمک به کاهش التهاب و از بین بردن آلرژن های به دام افتاده در گلو کمک می کند.

پیشگیری از بیماری های لثه

غرغره منظم آب نمک به حفظ سلامت دندان کمک می کند. از بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت جلوگیری می کند. ماهیت ضد میکروبی قوی آب نمک به از بین بردن باکتری های دهان کمک می کند و سلامت لثه و دندان را تقویت می کند. علاوه بر این، حالت اسمزی قوی ایجاد شده توسط محلول نمک به بیرون کشیدن مایع اضافی از لثه های متورم کمک می کند.

از بین بردن بوی بد دهان

آیا می دانستید که غرغره کردن آب نمک می تواند به خلاص شدن از شر بوی بد دهان نیز کمک کند؟ ویژگی ضد باکتریایی نمک میکروب های تولید کننده بو را در دهان از بین می برد. در عین حال، عمل شستشو به پاکسازی دهان و حذف تکه های غذایی که ممکن است پوسیده شده و منجر به بوی بد دهان شود، کمک می کند. بهداشت دهان و دندان منظم که شامل غرغره کردن آب نمک معمولی است، به تازه نگه داشتن نفس شما کمک می کند.

مبارزه با پلاک دندان و التهاب لثه

غرغره آب نمک می تواند به جلوگیری از پلاک دندان و التهاب لثه کمک کند. پلاک دندانی یک لایه چسبنده از بقایای مواد غذایی و میکروب ها است که روی دندان ها و در امتداد خط لثه شما ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، می تواند به تارتار تبدیل شود و در نهایت منجر به التهاب لثه شود. با شستشو با آب نمک، به جلوگیری از تجمع پلاک روی دندان‌ها و تمیز نگه داشتن دهان کمک کنید 

ترمیم زخم دهان

مطالعه ای در مجله PLOS ONE نشان داد شستشو با نمک (آب نمک) می تواند بهبود آسیب های مخاطی دهان را تسریع کند بنابراین غرغره آب نمک برای افرادی که پس از جراحی دهان یا زخم های دهان بهبود می یابند مفید است.

 آفت دهان

آفت‌ها زخم‌های کوچک و دردناک دهانی هستند. آنها ممکن است به دلیل استرس، حساسیت های غذایی یا عدم تعادل هورمونی ایجاد شوند. غرغره کردن با آب نمک برای کاهش درد و التهاب مفید باشد. حالت اسمزی قوی ایجاد شده توسط محلول نمک به بیرون کشیدن مایع اضافی از بافت های ملتهب کمک می کند و درد و ناراحتی را تسکین می دهد.

حفظ سطوح pH طبیعی

شواهدی (اگرچه عمدتاً حکایتی) وجود دارد که نشان می‌دهد غرغره کردن با آب نمک برای حفظ تعادل pH طبیعی در دهان و گلو مفید است. تعادل pH سالم به رشد باکتری‌های خوب در گلو و دهان کمک می‌کند و در عین حال از تجمع باکتری‌های بد که می‌توانند باعث عفونت و سایر مشکلات شوند، جلوگیری می‌کند.

درمان سرفه خشک

سرفه خشک می تواند آزاردهنده باشد. آیا می دانستید غرغره آب نمک به کاهش سرفه خشک کمک می کند؟  این کار را با آرام کردن التهاب در گلو و ایجاد یک فضای مرطوب انجام می دهد که به کنترل رفلکس سرفه کمک می کند.

کاهش التهاب لوزه ها

التهاب لوزه ها، تورم لوزه ها، می تواند علائمی مانند گلودرد، مشکل در بلع و تب ایجاد کند. غرغره آب نمک گرم به تسکین درد و تورم مرتبط با لوزه کمک می کند. این کار را با استخراج مایع اضافی از بافت‌های متورم و کشتن باکتری‌ها و ویروس‌هایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، انجام می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان