دندان درد را با این ماده غذایی خوشمزه تسکین دهید + 8 فایده دیگر

خط سلامت: زرشک سرشار از ویتامین و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن است. خوردن زرشک با مزایای فراوانی برای سلامتی همراه است.

دندان درد را با این ماده غذایی خوشمزه تسکین دهید + 8 فایده دیگر

زرشک به دلیل مزه خاصی که دارد، در تهیه انواع مختلف غذا، مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خط سلامت خوردن زرشک با مزایای فراوانی برای سلامتی همراه است. علاوه بر این درختچه زرشک به دلیل برگ های تزئینی و گل های زرد مورد علاقه بسیاری از افراد است.

زرشک و ترکیبات آن

زرشک بیش از 2500 سال است در پزشکی استفاده می شود. در طب هندی، از زرشک برای درمان اسهال، کاهش تب، افزایش اشتها، تسکین ناراحتی معده، تقویت انرژی و افزایش  آرامش استفاده می شود. در ایران زرشک اغلب به عنوان دارو، بخصوص برای مشکلات صفراوی از جمله بیماری کیسه صفرا و دل درد استفاده می شود.

بربرین( یک ترکیب آلکالوئیدی) که به وفور در زرشک یافت می شود، به عنوان یک آنتی اکسیدان برای دفع چندین بیماری عمل می کند. زرشک حاوی آهن، ویتامین C،  فیبر ، روی، مس و منگنز است.

9 فواید زرشک برای سلامتی

فواید مصرف زرشک، عبارت است از:

کاهش عفونت و مشکلات پوستی

به طور سنتی از زرشک برای درمان عفونت های مخمری پوست، کاهش التهاب و درمان عفونت مجاری ادراری، گوارشی و تنفسی(  مانند: گلودرد، احتقان بینی، سینوزیت) استفاده می شود.

علاوه بر این، پسوریازیس و آکنه پس از مصرف عصاره زرشک کاهش می یابد. 

درمان اسهال

اسهال ناشی از مسمومیت غذایی و مسافرت های طولانی با استفاده از زرشک کنترل می شود. مطالعات نشان می دهد، زرشک به اندازه آنتی بیوتیک ها علائم اسهال را کاهش می دهد.

مدیریت دیابت 

مطالعات مختلف نشان می دهد عصاره زرشک سطح قند خون را کاهش می دهد و به مدیریت دیابت کمک می کند.

متفورمین، دارویی که برای کنترل سطوح بالای قند خون استفاده می شود، کمتر از بربرین موجود در زرشک برای کاهش علایم دیابت موثر است.

در تحقیقات انجام شده در ایران، عصاره زرشک به 30 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع دو داده شد  و در نتیجه قند خون آنها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

کاهش سطح کلسترول

کلسترول و تری گلیسیرید توسط بربرین موجود در زرشک کاهش می یابد.

فیبر رژیمی موجود در زرشک، تولید کلسترول مفید را تقویت کرده و به تنظیم سطح کلی کلسترول کمک می کند.

سلامت دندان ها

ورم لثه (التهاب لثه) و پلاک در نتیجه استفاده از ژل زرشک بهبود می یابد. این امر به دلیل به  اثرات ضد التهابی بربرین است.

تقویت هضم و کاهش اسید معده

مصرف زرشک به هضم غذا کمک می کند و درد معده را آرام می کند .

قرار است تولید بزاق توسط گیاهان تلخ افزایش یابد که تشکیل اسید معده و آنزیم های گوارشی را تشویق می کنند .

مطالعات نشان می دهد، زرشک اسپاسم روده را کاهش می دهد و هضم غذا را تقویت می کند.

درمان نارسایی احتقانی قلب 

نارسایی احتقانی قلب، وضعیتی که در آن عضله قلب خون کافی پمپاژ نمی کند. این حالت به واسطه بربرین موجود در زرشک بهبود می یابد. در یک کارآزمایی، 156 شرکت کننده مبتلا به نارسایی احتقانی قلب روزانه 1.2 تا 2 گرم بربرین مصرف کردند. نتایج نشان داد این ماده توانایی افراد برای ورزش و پمپاژ خون قلب را بهبود می بخشد.

رفع آکنه 

 آکنه در نتیجه مصرف عصاره زرشک بهبود می یابد. در یک کارآزمایی، شرکت کنندگان نوجوانی که با آکنه صورت مواجه بودند، 600 میلی گرم عصاره زرشک را به مدت چهار هفته دریافت کردند. در پایان پژوهش این شرکت کنندگان، نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، آکنه کمتری داشتند.

 کاهش خطر سرطان

از آنجا که بربرین یک آنتی اکسیدان است، به کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با  سرطان کمک می کند. علاوه بر این، بربرین از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

در نتیجه مصرف مواد غذایی حاوی بربرین، آنزیم های مرتبط با چرخه زندگی سلول های سرطانی مهار می شوند. با این حال زرشک جایگزین درمان های مرسوم، مانند شیمی درمانی نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان