این چاشنی پرطرفدار کلیه را از کار می‌اندازد

خط سلامت: نمک یکی از چاشنی های پرکاربرد در صنعت غذایی است.نمک باعث اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع در بدن می‌شود.

این چاشنی پرطرفدار کلیه را از کار می‌اندازد

نمک مضرات فراوانی برای سلامتی دارد. مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد.

نمک و ابتلا به بیماری ها

به گزارش خط سلامت نمک باعث  اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع در بدن می‌شود. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی - عروقی به‌ویژه در افرادی می‌شود که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده‌شان دارند. طبق تحقیقات مشخص شده است خوردن زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرهای مضر دیگری مانند سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ... دارد.

 مصرف نمک زیاد سبب افزایش احتباس مایعات در بدن می‌شود، کاهش مصرف نمک در این شرایط حدود دو لیتر از مایعات بدن (دو کیلوگرم از وزن بدن) را کاهش می‌دهد. در بسیاری از زنان که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست می‌شوند، با کاهش مصرف نمک در غذا، ورم بسیار کاهش می یابد.

نمک

نمک و مشکلات کلیوی

مصرف زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه می‌شود و دفع ادرار را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

بهترین نمک برای مصرف

کمبود ید در رژیم غذایی موجب بروز عوارض گوناگونی می‌شود که به مجموعه آن‌ها، اختلال‌های ناشی از کمبود ید می‌گویند. این اختلال‌ها ممکن است از بزرگی غده تیروئید (گواتر) تا عقب‌ماندگی فیزیکی و ذهنی (کرتنیسم) را شامل شود.

قدیمی‌ترین و موثرترین روش برای پیشگیری از اختلال‌های ناشی از کمبود ید، استفاده از نمک یددار است.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان