2 علت اصلی زخم معده + بهترین زمان درمان

خط سلامت: زخم معده، زخم های باز روی پوشش معده هستند. این زخم ها نسبتاً رایج هستند. اکثر افراد مبتلا به زخم معده در ناحیه معده یا شکم، احساس سوزش می کنند.

2 علت اصلی زخم معده + بهترین زمان درمان

زخم معده زمانی ایجاد می شود که اسیدهای دخیل در هضم و تجزیه غذا به پوشش معده یا روده کوچک آسیب برساند.

به گزارش خط سلامت آسیب به پوشش معده در نهایت به زخم تبدیل می شود که علایم آزاردهنده ای مانند دل درد و حالت تهوع را به دنبال دارد.

زخم معده چه علایمی دارد؟

زخم معده در هر فرد علایم متفاوتی دارد.

ممکن است برخی افراد مبتلا به زخم معده اصلاً علائمی نداشته باشند. اکثر افراد در نتیجه زخم معده احساس درد می کنند.

شایع ترین علائم و نشانه های زخم معده عبارتند از:

دل درد

اولین نشانه زخم معده احساس سوزش درناحیه شکم است. به طور معمول این احساس سوزش و درد در ناحیه ای بین استخوان سینه و ناف احساس می شود.

به طور معمول، زخم معده باعث احساس درد در زمانی می شود که غذا هنوز در معده است، بنابراین در حالی که فرد هنوز در حال غذا خوردن است یا کمی بعد از آن درد احساس می شود.

اگر یک فرد در هنگام خالی بودن معده، مانند نیمه شب، احساس درد می کند، ممکن است زخم اثنی عشر داشته باشد. این یک نوع متفاوت از زخم معده است که به جای معده، در قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می شود.

سوء هاضمه

به غیر از درد معده، سوء هاضمه یا سوزش سر دل در نتیجه زخم معده احساس می شود. این علائم باعث می شودفرد مبتلا به زخم معده بیش از حد معمول احساس نفخ کند

حالت تهوع

حالت تهوع یکی دیگر از علائم زخم معده است. اگر زخم  پاره شود، شروع به خونریزی می کند. این باعث می شود فرد اصطلاحا خون بالا بیاورید.

از دست دادن اشتها

زخم معده  باعث می شود از دست دادن اشتها و فقدان احساس گرسنگی می شود. این علائم باعث کاهش وزن سریع و غیرمنتظره می شود.

علل زخم معده

زخم معده زمانی رخ می دهد که به پوشش معده آسیب وارد شود. این وضعیت دو علت اصلی دارد:

عفونت

شایع ترین علت، عفونت باکتریایی است. باکتری هلیوباکتر پیلوری ( H. pylori ) به مخاط آسیب می رساند که به محافظت از پوشش معده و دوازدهه کمک می کند. هنگامی که این آسیب رخ می دهد، اسید معده به پوشش داخلی معده راه پیدا می کند.

مصرف دارو

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs )، مانند ایبوپروفن و آسپرین نیز باعث ایجاد زخم معده می شوند. اگر این داروها را به مدت طولانی یا در دوزهای بالا مصرف شوند، به مخاط معده آسیب می رسانندو

چه زمانی برای زخم معده به پزشک مراجعه کنیم؟

زخم معده اگر درمان نشود بدتر می شود. 

اگر شروع به استفراغ خونی کردید یا متوجه تغییر در مدفوع شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر مدفوع تیره و چسبناک باشد، این نشانه ای از عوارض جدی است. همچنین اگر درد معده بدتر شود، باید به پزشک مراجعه کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان