پنج ویتامینی مصرف کم و زیادش موجب بیماری می شود

خط سلامت: ویتامین یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین به حفظ سلامتی روان و جسم کمک می کند.

 پنج ویتامینی مصرف کم و زیادش موجب بیماری می شود

ویتامین ها از جمله مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

به گزارش خط سلامت کمبود ویتامین فرد را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می دهد.

ویتامین های ضروری کدام هستند؟

ویتامین ها از جمله مهم ترین مود معدنی مورد نیاز بدن هستند. 5 مورد از ضروری ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن، عبارتند از: آهن، روی، ویتامین A، ویتامین C و کلسیم.

این ویتامین ها و مواد معدنی به طور طبیعی در غذای مصرفی وجود دارند. در ادامه به معرفی هر یک از این مواد معدنی مورد نیاز بدن می پردازیم:

آهن

آهن برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و جزء مهم بسیاری از آنزیم ها است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. میزان مورد نیاز آهن برای مردان 8 میلی گرم و برای زنان 18 میلی گرم است. منابع غذایی حاوی آهن شامل: مصرف گوشت ، میگو، ماهی تن، عدس، لوبیا قرمز و بادام هندی است.

مصرف بیش از حد آهن باعث یبوست می شود و به زخم مخاط معده می انجامد. 

روی

روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جزء مهم بسیاری از آنزیم ها ضروری است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند میزان مورد نیاز روی برای مردان 11 میلی گرم و برای زنان 8 میلی گرم است.

 منابع غذایی حاوی روی شامل: گوشت قرمز، شیر، لوبیا پخته شده و نخود است. مصرف  بیش حد از روی  : منجر به کمبود مس  در بردن می شود و احتمال تهوع  و استفراغ را افزایش می دهد.

ویتامین A

 ویتامینA برای سلامت پوست، شبکیه و غشاهای مخاطی ضروری است  میزان مورد نیاز برای مردان 700 میکروگرم و برای زنان 900 میکروگرم است.

منابع غذایی حاوی ویتامین A عبارتند از: سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج و کدو تنبل، اسفناج، سیب زمینی شیرین و روغن کبد ماهی. مصرف بیش از حد این ویتامین برای پوست و استخوان مضر است و باعث ضعف و شکنندگی استخوان ها می شود.

علائم مصرف بیش از حد این ویتامین عبارت است از: خستگی، کاهش اشتها، استفراغ، درد مفاصل، خشکی و ترک خوردن لب‌ها و پوست، ریزش مو و زردی پوست.

ویتامین C

به تشکیل فیبرهای کلاژن قوی کمک می کند که برای استحکام و یکپارچگی بافت همبند، استخوان ها، تاندون ها و رباط ها ضروری هستند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. مقدار مورد نیاز برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان 75 میلی گرم است.

منابع غذایی حاوی ویتامین C، عبارتند از: میوه هایی مانند پرتقال، گریپ فروت و توت فرنگی، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گوجه فرنگی.

مصرف بیش از حد این ویتامین احتمال وجود سنگ های کلیه ناشی از تجمع اگزالات را افزایش می دهد. اسهال، گرفتگی معده و حالت تهوع از دیگر عوارض زیاده روی در مصرف ویتامین A است.

کلسیم

کلسیم برای حفظ ضربان قلب طبیعی و برای عملکرد طبیعی اعصاب و ماهیچه ها بسیار مهم است. منابع غذایی حاوی کلسیم عبارتند از: محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم. 

مصرف بیش از حد این ماده معدنی عملکرد کلیه را مختل می کند و جذب سایر مواد معدنی را کاهش می دهد. سایر عوارض مصرف بیش از حد این ماده تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و افزایش ادرار است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان