این سرطان بیشتر مردان را هدف قرار می دهد+راهکار

خط سلامت: سرطان کبد افرادی که بیماری مزمن کبدی و هپاتیت B دارند، را تهدید می کند.

این سرطان بیشتر مردان را هدف قرار می دهد+راهکار

سرطان کبد معمولاً تا مراحل بعدی هیچ علامت یا علامتی نشان نمی دهد.

سرطان کبد

به گزارش خط سلامت کبد یکی از اعضای اصلی بدن است. در بسیاری از فرآیندهای بدن برای حفظ سلامت فرد نقش دارد. کبد از انواع مختلف سلولی تشکیل شده است، اما دو نوع اصلی سلول های کبدی (هپاتوسیت ها) و سلول های پوشاننده مجاری صفراوی (کلانژیوسیت ها) هستند. سلول‌های کبد می‌توانند دچار تغییراتی شده و سرطان ایجاد کنند. بیشتر سرطان های اولیه کبد از سلول های کبدی شروع می شود.

سرطان کبد، سرطانی مردانه

سرطان کبد چهارمین سرطان شایع مردان است . معمولا در افراد در گروه سنی 40 تا 50 سال رخ می دهد. این بیماری می‌تواند افراد جوان‌تری را که از بدو تولد به هپاتیت مزمن B یا C مبتلا شده‌اند یا در افرادی که شرایط مادرزادی خاصی دارند، تحت تاثیر قرار دهد. سرطان کبد عمدتاً یک بیماری آسیایی است و در آسیای جنوب شرقی، چین، ژاپن و کره رایج است.

عوامل خطر سرطان کبد

سابقه خانوادگی سرطان کبد

وجود سایر بیماری های کبدی مانند:

سیروز کبدی (اسکار کبد)

هپاتیت B

هپاتیت C

مصرف الکل

کبد در اثر مصرف مکرر و بیش از حد الکل آسیب می بیند که منجر به سفت شدن کبد (سیروز) و سرطان کبد می شود.

قرار گرفتن مکرر در معرض مواد شیمیایی مانند نیتریت ها، هیدروکربن ها، حلال ها، وینیل کلرید که از عوامل سرطان زا هستند.

سبک زندگی کم تحرک و عدم رعایت رژیم غذایی منجر به افزایش بروز چاقی و سندرم متابولیک شده است. این منجر به طیفی از بیماری های کبدی، از استئاتوز ساده و سیروز شده است.

علائم و نشانه های سرطان کبد

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

احساس سیری

خستگی عمومی

تورم ناحیه شکم

زردی (تغییر رنگ زرد پوست و چشم)

ادرار تیره

تب مداوم یا نوسانی

اکثر بیماران مبتلا به سرطان کبد هیچ علامتی ندارند. اغلب به طور تصادفی در نتیجه آزمایش اولتراسوند یا سی تی اسکن برای سایر مشکلات نامرتبط تشخیص داده می شود. در برخی از بیماران ممکن است علائم مبهم سنگینی یا ناراحتی در سمت راست شکم وجود داشته باشد. درد و اشتها یا کاهش وزن معمولاً علائم دیررس هستند.

در گروه کوچکی از بیماران، سرطان کبد خود را به صورت درد شدید ناگهانی در شکم در نتیجه پارگی تومور نشان می دهد. این معمولاً به دلیل خونریزی تومور در داخل شکم ایجاد می شود.

غربالگری سرطان کبد

هدف غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه زمانی که جراحی هنوز برای درمان ممکن است، شناسایی کند. بر اساس دستورالعمل‌های MOH، بیمارانی که وضعیت ناقل هپاتیت B یا C دارند یا مبتلا به سیروز کبدی هستند، از معاینات منظم AFP (آلفا-فتوپروتئین) و سونوگرافی سود می‌برند. این آزمایشات معمولا در فواصل 6 ماهه بسته به شدت آسیب کبدی یعنی سیروز انجام می شود.

درمان سرطان کبد

جراحی درمان انتخابی برای سرطان زودرس کبد است. با این حال، از آنجا که سرطان کبد اغلب با آسیب کبدی (سیروز) در سایر قسمت های کبد به دلیل آسیب الکل یا هپاتیت همراه است، ارزیابی توسط جراح کبد- پانکراس- صفراوی (HPB) ضروری است، اگرچه برای چنین بیمارانی، جراحی می تواند انجام شود. 

 پیوند کبد یکی دیگر از گزینه های جراحی برای درمان قطعی سرطان کبد است. فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA) همچنین ممکن است برای تومورهای کوچک با اندازه محدود در بیمارانی که برای جراحی مناسب نیستند امکان پذیر باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان