یائسگی طبیعی چه زمانی شروع می شود؟/ علایم پیش از یائسگی را بشناسید

خط سلامت: یائسگی نشان دهنده پایان عمر باروری زنان است.

یائسگی طبیعی چه زمانی شروع می شود؟/ علایم پیش از یائسگی را بشناسید

یائسگی نشان دهنده پایان عمر باروری زنان است.

به گزارش خط سلامت یائسگی به آخرین دوره قاعدگی اطلاق می شود که او تجربه می کند. 

یائسگی چیست؟

یائسگی محدوده سنی گسترده ای دارد، اما معمولاً می توان در محدوده سنی 45 و 55 سال انتظار یائسگی

را داشت.

کلمه "یائسگی" در لغت به معنای "پایان چرخه های ماهانه" از کلمات یونانی "pausis" (قطع) و "men" از "mensis" به معنای (ماه) است.

یائسگی قطع دائمی قاعدگی است و به عنوان پایان آخرین دوره قاعدگی تعریف می شود. با این حال، این تاریخ را فقط می‌توان به صورت گذشته‌نگر، یک بار پس از گذشت 12 ماه بدون قاعدگی، تعیین کرد.

با این حال، در اصطلاحات رایج، کلمه "یائسگی" معمولاً نه به یک روز بلکه به کل سال های انتقال یائسگی اشاره دارد. این بازه زمانی را معمولاً تغییر زندگی، تغییر یا اوج و اخیراً پیش یائسگی نیز می‌نامند.

آیا هر زنی یائسه می شود؟

یائسگی یک تغییر اجتناب ناپذیر است که هر زنی با فرض رسیدن به میانسالی و بالاتر آن را تجربه خواهد کرد. اکثر زنان به طور طبیعی بین سنین 45 تا 55 سالگی یائسه می شوند که میانگین سن شروع آن حدود 50 سال است.

یائسگی به طور رسمی زمانی اعلام می‌شود که آمنوره (عدم قاعدگی) برای یک سال کامل وجود داشته باشد، اما علائم و نشانه‌های زیادی وجود دارد که به این نقطه منتهی می‌شود، که بسیاری از آنها ممکن است فراتر از آن نیز گسترش یابند. آخرین قاعدگی قبل از 40 سالگی به عنوان یائسگی زودرس در نظر گرفته می شود.

پیش یائسگی چقدر طول می کشد؟

دوره انتقالی قبل از یائسگی، همچنین به عنوان پیش یائسگی شناخته می شود که اغلب با بی نظمی در چرخه قاعدگی همراه با علائم معمول یائسگی زودرس همراه است، می تواند تا 10 سال قبل از آخرین دوره قاعدگی شروع شود.

 

هنگامی که قاعدگی ها به مدت 12 ماه از بین رفت، فرد یائسه در نظر گرفته می شود. 

علائم یائسگی چیست؟

مدت و شدت علائم یائسگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شایع‌ترین علائم فیزیکی که زنان تجربه می‌کنند، علائم وازوموتور هستند که به صورت احساس گرمای خود به خودی ظاهر می‌شوند که معمولاً در قفسه سینه، گردن و صورت احساس می‌شود، که ممکن است با تعریق، تپش قلب و اضطراب نیز همراه باشد.

این دوره‌ها به‌عنوان گرگرفتگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه توصیف می‌شوند و می‌توانند تا ۷۰ درصد از زنان را تحت تأثیر قرار دهند.

خونریزی غیرطبیعی رحم نیز یکی از علائم رایج در دوران گذار یائسگی است. خشکی واژن و خارش می تواند به دلیل واژینیت آتروفیک در نتیجه کمبود هورمون استروژن رخ دهد. پوست واژن شکننده تر می شود و بیشتر مستعد التهاب و عفونت می شود که باعث ترشحات واژن می شود. مقاربت می تواند به دلیل آتروفی و ​​همچنین کاهش میل جنسی دردناک تر شود.

آتروفی در ناحیه تناسلی نیز منجر به علائم ادراری مانند تکرر، فوریت و بی اختیاری ادرار می شود.

برای برخی از زنان، این علائم اسکلتی است که غالب است. کمردرد، دردهای عضلانی و مفاصل ممکن است رخ دهد. استئوپنی و به تدریج پوکی استخوان می تواند بر استخوان ها تأثیر بگذارد و خطر شکستگی را افزایش دهد.

پوست به دلیل از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی که به نوبه خود به دلیل کمبود استروژن است، می‌تواند افتادگی داشته باشد و خشک‌تر و پوسته پوسته‌تر شود. برخی از زنان علائمی مانند سردرد، حساس شدن سینه ها و تپش قلب را بیشتر تجربه می کنند.

بسیاری از زنان علائم روانی را نیز تجربه می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان