پنیر اگر چه خنگ می کند ولی فایده بی نظیری هم دارد

خط سلامت: دندان از مهم ترین اعضای بدن است که توجه به سلامت آن ضرورت دارد.

پنیر اگر چه خنگ می کند ولی فایده بی نظیری هم دارد

دندان سالم نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد.

به گزارش خط سلامت راه هایی برای بهداشت دهان و دندان وجود دارد.

دندان و راهکارهای مراقبتی

دندان به دلیل ارتباط مستقیم با غذا در معرض آسیب دائمی قرار دارد. راهکار های زیر به حفظ بهداشت دندان کمک می کند.

اول نخ دندان یا مسواک

برخی از کارشناسان می گویند ترتیب استفاده از نخ دندان و مسواک زدن مهم نیست. با این حال، برخی دیگر خاطرنشان می‌کنند نخ دندان کشیدن ابتدا با حذف مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده است، مسواک زدن دندان‌ها را مؤثرتر می‌کند. وقتی زمان مسواک زدن فرا می‌رسد، مسواک را با زاویه 45 درجه در خط لثه قرار دهید، سپس به آرامی مسواک بزنید و برس را به جلو و عقب ببرید. سپس با یک دهانشویه آنتی باکتریال بشویید تا از شر پلاک های باقی مانده خلاص شوید.

استفاده از خلال دندان

اگر نخ دندان ندارید، یک خلال دندان برای از بین بردن مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها کارساز است. فشار دادن بیش از حد خلال دندان باعث آسیب به لثه ها، یا حتی بدتر از آن، شکستن خلال دندان زیر خط لثه می شود. نخ دندان بهتر از خلال دندان به حذف مواد غذایی از بین دندان ها کمک می کند و با خلاص شدن از شر باکتری های تشکیل شده در آنجا با تجمع پلاک مبارزه می کند.

تعویض مسواک

موهای مسواک به مرور زمان از بین می روند، صاف می شوند و فرسوده می شوند. برای کمک به زیبا تر شدن لبخند، مسواک خود را هر سه یا چهار ماه یکبار تعویض کنید.

مصرف پنیر

پروتئین کازئین و آب پنیر موجود در پنیر با کاهش دمینرالیزاسیون به حفظ مینای دندان در بهترین حالت کمک می کند. پنیر همچنین دارای کلسیم حیاتی و دندان‌ساز است.

غذاها دندان ها را لکه دار یا درخشان می کنند

حدس و گمان هایی وجود دارد که توت فرنگی  خواص طبیعی سفید کنندگی دندان ها دارد. اما تاکنون این موضوع ثابت نشده است. بهتر است پس از خوردن مواد غذایی لکه‌دار مانند زغال اخته، قهوه و سیگار مسواک بزنید. برای کمک به به حداقل رساندن تغییر رنگ دندان ، مسواک بزنید، سپس سیب، گلابی، هویج یا کرفس را بخورید، که همگی باعث ترشح بزاق دندان می شوند که به روشن نگه داشتن دندان های شما کمک می کند.

تنظیم رفلاکس اسید معده

اگر رفلاکس اسید معده دارید، باید آن را کنترل کنید تا به حفظ مینای دندان و سلامت دهان کمک کنید. غذاها و نوشیدنی های رایجی که باعث رفلاکس می شوند عبارتند از شکلات. الکل؛ نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، قهوه و چای؛ سیر و پیاز؛ لبنیات؛ گوجه فرنگی؛ میوه های خانواده مرکبات؛ نعناع و غذاهای تند، چرب یا سرخ شده.

مسواک زبان

هر بار که مسواک می‌زنید برای مسواک زدن زبان خود نیز وقت بگذارید. زبان میزبان باکتری هایی است که به ایجاد بوی بد دهان کمک می کنند، بنابراین اسکراب کردن آن به کاهش ترکیبات ایجاد کننده بو کمک کند.

دارو و خشکی دهان

دهان و دندان برای سالم ماندن به بزاق نیاز دارد، اما صدها دارو مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا و آنتی هیستامین ها بزاق را خشک می کنند. داروها شایع ترین علت خشکی دهان هستند. برای کمک به مرطوب نگه داشتن دهان، مصرف مایعات خود را افزایش دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان