چگونه یک شبه از سرماخوردگی خلاص شوید؟+راهکار

خط سلامت: سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع فصل زمستان است.

 چگونه یک شبه از سرماخوردگی خلاص شوید؟+راهکار

سرماخوردگی با درمان های خانگی بهبود می یابد.

به گزارش خط سلامت راه هایی برای کاهش مدت سرماخوردگی وجود دارد.

سرماخوردگی

سرماخوردگی با استراحت و داروهای خانگی بهبود می یابد. علائم سرماخوردگی بخشی از فرآیندهای درمانی بدن هستند. در بیشتر مواقع نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با اقدامات ساده زیر سریعتر از شر سرماخوردگی خلاص شوید:

در خانه بمانید:

زمانی که بیمار هستید در خانه ماندن انرژی را بازیابی می کند و از دیگران در برابر ابتلا محافظت می کند. اگر مجبور به سفر هستید، از داروهای ضداحتقان بدون نسخه (OTC) استفاده کنید و اسپری بینی همراه خود داشته باشید. تمام اقدامات احتیاطی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. چند ساعت استراحت در رختخواب  برای بدن شما معجزه می کند.

مایعات گرم فراوان بنوشید:

نوشیدنی های داغ یا یک فنجان چای گیاهی داغ حال شما را بهتر می کند. مایعات داغ احتقان بینی را تسکین می دهد ، از کم آبی بدن جلوگیری می کند و ناراحتی ناشی از گلودرد را تسکین می دهد .

سعی کنید دمنوش گیاهی، آب لیمو یا آب گوشت گرم بنوشید. سوپ ها، به خصوص سوپ مرغ به رقیق شدن مخاط و تسکین درد و احتقان کمک می کنند  اگر شب ها نمی توانید بخوابید سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب یک نوشیدنی گرم بخورید .

برای کمک به خواب راحت و تسکین سرفه ، یک قاشق عسل را به دمنوش گیاهی یا لیموی خود اضافه کنید . با این حال، از دادن عسل به نوزاد کمتر از یک سال خودداری کنید. نوشیدن مایعات گرم باعث کاهش احتقان بینی و مخاط می شود و به سردرد و خستگی کمک می کند . یک لیوان یا بطری را در دسترس داشته باشید و دوباره آن را با آب پر کنید.

خواب:

خواب بدن را شارژ می کند. خواب ناکافی ایمنی را ضعیف می کند. خواب یکی از بهترین داروها برای سرماخوردگی است. زود به رختخواب بروید و در طول روز چرت بزنید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. بالش های اضافی زیر سر خود قرار دهید تا فشار سینوسی کاهش یابد و به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید.

با آب نمک گرم غرغره کنید:

غرغره کردن گلو را مرطوب می کند و باعث تسکین موقت می شود. روزی چند بار با نصف قاشق چایخوری نمک حل شده در یک فنجان آب گرم غرغره کنید. گلودرد شما را تسکین می دهد و ورم گلو را کاهش می دهد.

بینی خود را باد کنید:

دمیدن آرام بینی به روش صحیح  به رفع گرفتگی بینی کمک می کند. از دمیدن آن به شدت خودداری کنید.

دوش بخار آب گرم بگیرید:

رطوبت موجود در هوا تنفس را راحت می کند و گلودرد خراشدار را مرطوب می کند و گرفتگی بینی را کاهش می دهد. بنابراین، یک دوش آب گرم باعث تسکین و آرامش عضلات می شود.

مرطوب کننده:

یک مرطوب کننده خوب به اضافه کردن رطوبت به هوا و تسکین سینوس های خشک کمک می کند.

داروهای OTC:

این داروها به کاهش علائم کمک می کنند، اما سرماخوردگی را سریع‌تر از بین نمی‌برند. علاوه بر این، قبل از دادن هرگونه داروی OTC به کودک زیر شش سال باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید. داروهای OTC زیر پیشنهاد می شود:

مسکن ها:

برای تب و درد خود از استامینوفن استفاده کنید .

آبنبات های تسکین دهنده گلودرد:

این آبنبات ها برای مدتی گلودرد را تسکین می دهند. از مصرف آبنبات در کودکان کمتر از پنج سال خودداری کنید.

ضد احتقان :

از یک ضد احتقان برای رفع گرفتگی بینی و راه های هوایی استفاده کنید . رگ های خونی بینی را کوچک می کند و راه هوایی شما را باز می کند. با این حال، استفاده بیش از حد از ضد احتقان، احتقان را بدتر می کند. بنابراین از مصرف آن بیش از سه روز خودداری کنید.

آنتی هیستامین ها :

این داروها آبریزش بینی را خشک می کنند. ستیریزین یک نمونه از آن است. آنتی هیستامین ها به همراه داروهای ضد احتقان بیشتر کمک می کنند.

خلط آور:

اگر در ریه های خود مخاط دارید ، مصرف خلط آور کمک کننده است. با این حال، قبل از دادن آن به فرزندتان یا اگر مبتلا به آسم هستید، با پزشک مشورت کنید .

مرهم منتوله دار:

برای کمک به رفع گرفتگی بینی، از نمک های کوچک حاوی منتول و اکالیپتوس استفاده کنید و آن را فقط در قسمت بیرونی بمالید و از قرار دادن آن در داخل بینی خودداری کنید.

از مصرف آنتی بیوتیک اجتناب کنید:

در صورت ابتلا به عفونت ویروسی، آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند. در صورت مصرف غیر ضروری، مبارزه با عفونت های باکتریایی آینده برای بدن دشوارتر می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان