چغندر قلب شما را سالم نگه می دارد+6 فایده اعجاب انگیز

خط سلامت: چغندر به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

 چغندر قلب شما را سالم نگه می دارد+6 فایده اعجاب انگیز

چغندر ریشه ای از گیاه بتا ولگاریس است که طعمی شیرین  دارد.

به گزارش خط سلامت چغندر در سراسر آمریکای شمالی و شرق اروپا و بخش هایی از آسیا رشد می کند. مشخص شده است خوردن این ریشه گیاهی به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

چغندر؛ یک ماده فوق العاده

چغندر خام شامل 88 درصد آب است. چغندر منبع خوبی از ویتامین‌هایی مانند فولات و مواد معدنی مانند منگنز است.

چغندر و انواع آن

چغندر  انواع مختلفی دارد. چغندر دریایی که در امتداد دریای مدیترانه و سواحل اروپا و شمال آفریقا رشد می کند، کابرد دارویی دارد. 

از زمان های قدیم چغندر برای درمان یبوست و بهبود گردش خون استفاده می شده است.

چغندر سبز و زرد، انواع دیگری از چغندر هستند که طعم خاکی و آجیل مانند دارند. گونه دیگری به نام چغندر قند در قرن نوزدهم به عنوان یک شیرین کننده رایج بود. ریشه و برگ این نوع چغندر خوراکی است و می توان آن را آب پز، بخارپز، برشته یا حتی خام مصرف کرد.

فواید چغندر برای زنان

مصرف کمی چغندر در رژیم غذایی فواید سلامتی قدرتمندی برای زنان دارد. در ادامه فواید چغندر را برای زنان توضیح می دهیم:

بهبود فشار خون 

زنان معمولا با مشکلات رایج سلامتی ناشی از یائسگی، افزایش وزن، تحریک پذیریدست و پنجه نرم می کنند. اما تغییرات هورمونی نیز  باعث ایجاد مشکلات غیرمنتظره می شود. یکی از این نمونه‌ها تغییری در نحوه جذب نمک بدن است که منجر به افزایش فشار خون می شود.

این حالت باعث سردرد، تپش قلب و اضطراب می شود. به‌علاوه، افزایش فشار خون در مدت طولانی به رگ‌های خونی آسیب می رساند و خطر سکته را افزایش می دهد.

چغندر ثابت شده است فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد. سبزیجات حاوی نیترات های غذایی هستند، (مواد شیمیایی مشتق شده از نیتروژن که به طور طبیعی در خاک یافت می شود.) آنها از نظر شیمیایی در بدن اصلاح می شوند تا انواع دیگری از مواد شیمیایی مانند اکسید نیتریک را بسازند. این مکانیسم به حفظ جریان خون سالم کمک می کند.

 افزایش انرژی 

چغندر عملکرد میتوکندری ها را افزایش می دهد ( میتوکندری در حقیقت موتورهای انرژی سلولی است). به علاوه، سبزیجات عملکرد ورزشی را افزایش داده و ورزش را آسان‌تر می کنند. جریان خون بهتر ناشی از مصرف چغندر به تغذیه قلب، ریه ها و ماهیچه ها کمک می کند. یک مطالعه  نشان داد چغندر باعث بهبود تحرک در زنان یائسه در عرض 8 هفته می شود.

کاهش التهاب

التهاب محرک اصلی بیماری است. خاصیت چغندر برای تولید اکسید، التهاب را کاهش می دهد.

تحقیقات در مجله Human Nutrition & Metabolism این موضوع را تایید می کند. نویسندگان مطالعه دریافتند که بتالین ها ( رنگدانه هایی که به چغندر رنگ بنفش روشن می دهند) را التهاب کاهش می دهند .

بهبود هضم غذا

چغندر غنی از فیبر  است و سلامت روده را بهبود می بخشد.

این فیبرها سطح میکروب های سالم را در روده افزایش می دهند که با جذب بهتر مواد مغذی، دیواره های روده قوی تر و هضم بهتر مرتبط است.

محافظت از قلب 

اکسید نیتریک چغندر به کاهش فشار خون و کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر مسائل مربوط به سلامت قلب کمک می کند.

محققان دانشگاه کوئین مری لندن دریافتند نوشیدن منظم آب چغندر خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد .

بهبود بینایی 

تاری دید مرکزی، علت اصلی از دست دادن بینایی است.چغندر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. تحقیقات در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی نشان داد مصرف بیشتر نیترات های غذایی از چغندر خطر  بیماری های چشمی را35٪ کاهش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان