روز شکلات بخورید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد؟+بهترین نوع شکلات

خط سلامت: شکلات تلخ با مزایای فراوانی برای سلامتی همراه است.

روز شکلات بخورید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد؟+بهترین نوع شکلات

شکلات انواع مختلفی دارد. شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ چند شکل رایج شکلات هستند که همگی مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند.

به گزارش خط سلامت بخش عمده ای از تحقیقات بر خواص شکلات شیری ​​و شکلات تلخ متمرکز شده است؛ زیرا این شکلات ها حاوی مواد جامد کاکائو( بخش هایی از گیاه کاکائو) هستند. 

شکلات چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

شکلات تلخ و شیری مزایایی برای سلامتی دارند. در ادامه این مزایای را معرفی می کنیم:

افزایش سلامت قلب

شکلات تلخ و شیری حاوی مواد جامد کاکائو (قسمت هایی از گیاه کاکائو ) هستند.

کاکائو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدها است که در غذاهای خاصی مانند چای، انواع توت، سبزیجات برگ و شراب یافت می شود. فلاونوئیدها دارای مزایای سلامتی مختلفی از جمله بهبود سلامت قلب هستند. از آنجا که شکلات تلخ درصد بالایی از مواد جامد کاکائو را از نظر حجم دارد، فلاونوئید بیشتری هم دارد.

کاهش دردهای پریودی

شکلات تلخ سرشار از منیزیم است. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا ، 50 گرم شکلات تلخ حاوی 114 میلی گرم منیزیم است که حدود 35 درصد از میزان توصیه شده رژیم غذایی زنان بالغ را تشکیل می دهد.

همچنین 50 گرم شکلات شیری حاوی حدود 31 میلی گرم منیزیم است. نشان داده شده است منیزیم به تسکین درد عضلات پوشش داخلی رحم کمک می کند.

طبق مقاله‌ای که در سال 2020 در Nutrients منتشر شده است، خوردن شکلات تلخ و شیری به کاهش دردهای پریودی کمک می کند.

افزایش سطح آهن 

طبق یک مطالعه در سال 2021 در مجله تغذیه، کم خونی ناشی از فقر آهن در حال افزایش است.

کم خونی منجر به علائمی از جمله خستگی، ضعف و شکستن ناخن شود. شکلات تلخ منبع خوبی از آهن است . یک وعده 50 گرمی شکلات تلخ حاوی 6 میلی گرم آهن است. 

طبق مؤسسه ملی بهداشت، زنان 19 تا 50 ساله به 18 میلی گرم آهن در روز و مردان بالغ به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند . خوردن  شکلات تلخ راهی ساده برای افزایش آهن است، به‌ویژه برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن هستند، مانند زنانی افراد مسن یا زنانی که به تازگی زایمان کرداند و یا دوره پریودی را می گذرانند

بهبود عملکرد شناختی

در یک آزمایش مشخص شد مصرف روزانه شکلات تلخ به مدت 30 روز باعث بهبود عملکرد شناختی در شرکت کنندگان می شود. محققان این را به متیل گزانتین های موجود در شکلات تلخ نسبت می دهند که شامل تئوبرومین و کافئین است.

مضرات شکلات تلخ

شکلات تلخ اثرات مثبتی بر سلامتی دارد، با این حال یک مطالعه در سال 2022 نشان داد خوردن شکلات تلخ روزانه برای بزرگسالان، کودکان و زنان باردار مضر است.

در این آزمایش 28 برند معروف شکلات تلخ آزمایش شدند و مشخص شد 23 برند شکلات حاوی سطوح سرب و کادمیوم است که مصرف روزانه آنها خطرناک است. مصرف این فلزات سنگین منجر به مشکلات رشد، سرکوب سیستم ایمنی، فشار خون بالا و آسیب کلیه در بزرگسالان و کودکان می شود.

سرب اغلب از طریق تماس با تجهیزات کثیف مانند برزنت، بشکه و سایر ابزار به دانه های کاکائو نفوذ می کند. کادمیوم دانه های کاکائو را با حضور در خاکی که در آن رشد می کنند آلوده می کند. با بزرگ شدن دانه های کاکائو، سطح کادمیوم افزایش می یابد. برخی از تولیدکنندگان دانه‌های کاکائو را به‌طور ژنتیکی تغییر می‌دهند تا کادمیوم کمتری مصرف کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان