آلودگی هوا عامل بلوغ زودرس است+هشدار علمی

خط سلامت: آلودگی هوا سالانه باعث ۷ میلیون مرگ در جهان می‌شود.

آلودگی هوا عامل بلوغ زودرس است+هشدار علمی

آلودگی هوا بر بدن انسان تاثیرات بسیار فراتری از یک سر درد می گذارد.

به گزارش خط سلامت آلودگی هوا تاثیرات منفی بر بلوغ زودرس و باروری زنان دارد.

آلودگی هوا و بلوغ زودرس 

آلودگی هوا با بلوغ زودرس دختران مرتبط است. نگرانی‌های مربوط به باروری قبلاً توسط مطالعات علمی متعدد مطرح شده است و محققان اکنون ارتباط بین آلودگی هوا و شروع بلوغ را در دختران جوان شناسایی کرده‌اند.

ذرات ریز موجود در هوا به عمق ریه ها و بافت های قلبی عروقی نفوذ می کنند و باعث بیماری قلبی و ریوی و همچنین عفونت های تنفسی می شوند. با ورود به جریان خون، این ذرات در فرآیندهای سراسر بدن از جمله اندام‌های تولید مثلی اختلال ایجاد می کنند.

آلودگی هوا و تولید مثل

ذرات حاوی قطرات میکروسکوپی جامد و مایع هستند و به قدری کوچک هستند که به عمیق‌ترین قسمت ریه‌ها استنشاق می شوند، وارد جریان خون می شوند و به تخمدان‌ها و سایر اندام‌های تولید مثلی می رسند.

در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله چشم‌اندازهای سلامت محیطی منتشر شده است، داده‌هایی را از بیش از 5200 دختر در سراسر ایالات متحده جمع‌آوری کردند تا تعیین کنند آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیط در دوران کودکی می‌تواند بر سنی که دختران اولین قاعدگی خود را داشتند تأثیر بگذارد یا خیر.

پریودی زودرس

قرار گرفتن بیشتر در معرض آلودگی هوا در طول دوران کودکی با سن زودتر پریودی در گروه بزرگ و آینده‌نگر دختران در ایالات متحده مرتبط است.

ذرات معلق در درجه اول با اختلال در سیستم غدد درون ریز یا به طور خاص محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان که تنظیم کننده کلیدی هورمون ها و رشد تولیدمثل است بر شروع بلوغ تأثیر می گذارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان