شلغم را بخاطر این 4 خاصیت شگفت انگیز ترک نکنید

خط سلامت: شلغم یکی از سبزیجات بسیار مغذی است که مصرف آن فواید زیادی برای سلامت جسمانی دارد.

شلغم را بخاطر این 4 خاصیت شگفت انگیز ترک نکنید

شلغم حاوی ویتامین ها و پروتئین های بسیاری است.

به گزارش خط سلامت شلغم مواد مغذی بی شماری از جمله ویتامین C حمایت کننده سیستم ایمنی، فیبر رژیمی، آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری و... را فراهم می کند.

شلغم منبع عالی ویتامین C 

شلغم سرشار از ویتامین C است، یک ماده مغذی که با آوردن گلبول های سفید خون به محل های عفونت برای از بین بردن مهاجمان بیماری زا از سیستم ایمنی حمایت می کند. 

 روده 

شلغم مانند همه غذاهای کامل گیاهی حاوی فیبر رژیمی است. فیبر یک کربوهیدرات غیر قابل هضم است که عملکردهای مهمی را در بدن انجام می دهد، از جمله حفظ قند خون و سطح کلسترول سالم، ترویج حرکات منظم روده و مدیریت وزن.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مواد مغذی هستند که به حذف مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می رسانند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در طول زمان افزایش می دهند.

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها و غلات کامل به طور مداوم با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، سرطان و مرگ و میر به هر علت مرتبط است. 

شلغم حاوی آنتی اکسیدان است.

فشار خون 

در حالی که نیترات های اضافه شده به پروتئین های فرآوری شده مانند گوشت و بیکن مشکوک به تشکیل ترکیبات سرطان زا (به نام نیتروزامین ها) در بدن هستند، تصور نمی شود سبزیجات غنی از نیترات های طبیعی خطر مشابهی داشته باشند. 

علاوه بر این، نیترات های موجود در سبزیجاتی مانند شلغم تولید اکسید نیتریک را در بدن تحریک می کند. اکسید نیتریک مولکولی است که به کاهش فشار خون، کاهش لخته شدن و حفظ پوشش رگ های خونی کمک می کند. 

خطرات خوردن شلغم

در حالی که شلغم زمانی که خام خورده شود بی خطر است، اما هضم آن آسان تر است و در صورت مصرف پخته شده کمتر باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود.

شلغم حاوی ترکیباتی به نام گواتروژن است که در فعالیت تیروئید اختلال ایجاد می کند.  

برای کسانی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند، خوردن مقادیر متوسط ​​غذاهای حاوی گواتروژن پخته احتمالاً بی خطر است و با توجه به مزایای تغذیه ای گسترده این غذاها توصیه می شود.

شلغم مانند تمام سبزیجاتی که در خاک رشد می‌کند، با آلاینده‌ هایی مانند فلزات سنگین یا آفت‌ کش‌ ها در تماس است. 

 مصرف شلغم

تفت دادن شلغم با سایر سبزیجات فصلی، مانند کلم بروکلی و کدو حلوایی، برای یک شام مقوی

افزودن شلغم به سوپ سبزیجات خانگی

استفاده از آنها در گراتن سبزیجات 

پوره کردن آنها برای جایگزینی با کربوهیدرات کمتر برای پوره سیب زمینی

با استفاده از یک میکرو تیغه آنها را بسیار نازک برش دهید تا به سالاد یا نان تست اضافه کنید برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان