شنبلیله هم زیبا می کند هم لاغر+نحوه مصرف

خط سلامت: شنبلیله یک گیاه باستانی است که هنوز هم محبوب است.

شنبلیله هم زیبا می کند هم لاغر+نحوه مصرف

شنبلیله که از نظر علمی به عنوان Trigonella foenum-graecum شناخته می شود ، گیاهی است که در اصل خود را در طب جایگزین و چینی برای هزاران سال تثبیت کرده است.

به گزارش خط سلامت یکی از قدیمی ترین اسناد پزشکی شناخته شده، که در حدود 1500 سال قبل از میلاد نوشته شده است، فواید بالقوه شنبلیله را برای سلامتی گزارش کرده است. 

پزشکان باستان از شنبلیله برای درمان دیابت و افزایش شیر در مادران شیرده استفاده می کردند. امروزه فواید زیاد شنبلیله برای سلامتی مانند افزایش تستوسترون ، تقویت میل جنسی و کاهش التهاب به موارد قبل اضافه شده است.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله گیاهی است که در اروپا، آسیای غربی و شمال آفریقا رشد می‌کند. از برگ‌های آن می‌توان به عنوان چاشنی خورشت، گوشت، سبزیجات و دیگر غذاها استفاده کرد. این دانه‌ها در آمریکای شمالی محبوب‌تر هستند، جایی که مانند ادویه با آن‌ها رفتار می‌شود . هر دو بخش این گیاه قرن‌هاست که مورد استفاده دارویی قرار گرفته‌اند و اخیراً کپسول‌ها، عصاره‌ها و پودرها محبوب‌تر شده‌اند.

شنبلیله معمولاً در بسیاری از فرهنگ‌ها برای چاشنی غذا استفاده می‌شود .

شنبلیله

 شنبلیله برای سلامتی

 شنبلیله و لاغری

یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله تقریباً سه گرم فیبر و پروتئین و حدود 20 درصد از ارزش روزانه آهن را تأمین می کند. همانطور که می‌دانید، فیبر کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید، به طور بالقوه از پرخوری جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن می‌شود.

شنبلیله تستوسترون را افزایش می دهد

 شنبلیله سرشار از دیوسژنین هستند یک استروئید طبیعی که به بدن در تولید هورمون های جنسی کمک می کند. در مطالعات مردانی که مکمل‌های شنبلیله مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی تستوسترون آزاد را افزایش دادند در حالی که تستوسترون کل افزایش یافت یا ثابت ماند . با توجه به این یافته‌ها، این احتمال وجود دارد.

مکمل‌های شنبلیله می‌توانند میل جنسی را تقویت کرده و توده عضلانی را افزایش دهند.

شنبلیله و سطح قند خون 

 شنبلیله حاوی چند ماده است که قند خون را کاهش می‌دهد از جمله فیبر محلول که جذب کربوهیدرات را کند می‌کند و ساپونین‌ها که ترشح انسولین را افزایش می‌دهند . با این حال، باز هم - این مطالعات کوچک هستند و برای تأیید این یافته ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در چند مطالعه بزرگسالانی که مکمل‌های شنبلیله مصرف می‌کردند، کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا و هموگلوبین A1C (میانگین سه ماهه سطح گلوکز خون) مشاهده کردند. هیچ توافق پزشکی در مورد اینکه چه مقدار شنبلیله مصرف شود یا اینکه افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت باید همه آن را مصرف کنند وجود ندارد.

شنبلیله و موها

شنبلیله به رشد و تراکم مو کمک می کند. همچنین نشان داده شده است به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و فولیکول های مو را تقویت می کند . خواص لسیتین و ویتامین های شنبلیله پوست سر و مو را مرطوب و مرطوب می کند .

نحوه استفاده از شنبلیله

 شنبلیله نه تنها یک مکمل است، بلکه یک عامل طعم دهنده هنگام پخت و پز می باشد. می توانید از شنبلیله در خیار شور، نان و سایر محصولات پخته استفاده کنید.

عوارض جانبی شنبلیله

وقتی نوبت به افزودن شنبلیله به غذاها می‌رسد، بیشتر دستور العمل‌ها به اندازه کافی حاوی نگرانی‌های واقعی برای سلامتی نیستند.

در بسیاری از مطالعات شنبلیله علائم خفیفی مانند اتساع شکم، ناراحتی معده، حالت تهوع و اسهال و سبکی سر را نشان داد بدون درمان خاصی برطرف شد. باز هم، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا تأیید شود که عوارض جانبی جدی تری وجود ندارد.

اگر تصمیم به مصرف مکمل شنبلیله دارید، ابتدا با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان