چهار دلیل که زود به زود سرما می خورید

خط سلامت: سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در فصول سرد سال است.

چهار دلیل که زود به زود سرما می خورید

سرماخوردگی دلایل مختلفی دارد.

به گزارش خط سلامت برخی افراد چند بار در سال سرما می خورند و از این بابت نگران هستند. اما کارشناسان بر این باورند این مسئله امری طبیعی است.

سرماخوردگی

سرماخوردگی در افراد علائم مختلفی دارد. افراد مرتباً در معرض انواع بیماری‌ها از جمله ویروس‌های سرماخوردگی، مانند راینوویروس‌ها و انتروویروس‌ها ، و همچنین آنفولانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی، آدنوویروس و کووید-19 هستند.  برخی از افراد واقعاً بیشتر از دیگران راحت تر و مکرر بیمار می شوند. دلایل مختلفی زیر برای سرماخوردگی های مکرر وجود دارد.

دلایل ابتلای مکرر به سرما خوردگی

چند عامل مختلف وجود دارد که تعیین می‌کند افراد چرا دچار سرماخوردگی های مکرر می شوند:

سطح قرار گرفتن در معرض ویروس

سطح قرار گرفتن افراد در معرض یک ویروس خاص و اینکه آیا اقدامات احتیاطی برای کاهش آن انجام می دهند یا خیر یکی از عوامل ابتلای مکرر به سرما خوردگی است. پزشکان می گویند فردی که تمایل دارد بیرون نرود و دست‌های خود را دائماً بشوید، نسبت به افرادی که بسیار اجتماعی هستند یا شغلی دارند که نیاز به تعامل مکرر با افراد دیگر دارند، کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند.

سن افراد

سن افراد در مورد فرکانس سرما اهمیت زیادی دارد. طبق تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز تا زمانی که افراد به 30 و 40 سالگی خود برسند، در معرض بسیاری از ویروس های سرماخوردگی قرار گرفته اند و در برابر آن ها مصونیت دارند. در نتیجه بچه ها بسیار بیشتر در معرض ابتلا به انواع ویروس ها هستند. والدین کودکان خردسال نیز در معرض تمام بیماری هایی هستند که فرزندانشان به خانه می آورند.

سیستم ایمنی بدن

افراد پس از اینکه در معرض یک پاتوژن خاص قرار گرفتند، سیستم ایمنی فردی تعیین می کند که آیا واقعاً بیمار می شوند یا خیر. مردم با انواع خاصی از عفونت‌ها بهتر یا بدتر مقابله می کنند. سیستم ایمنی بسیار پیچیده است و تغییرات کوچک، نقص‌ها و تفاوت‌های ژنتیکی بین افراد همگی در تعیین اینکه آیا افراد بیمار می‌شوند و چگونه بیمار می‌شوند، نقش دارند.

بیماری زمینه ای

در برخی موارد، افرادی که به طور مکرر بیمار می شوند، یک بیماری زمینه ای دارند و بر سیستم ایمنی آن ها تأثیر می گذارد. در این شرایط، افراد (به‌ویژه بچه‌ها) بیشتر به دلیل عفونت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و کاهش وزن، خستگی شدید و عفونت‌های نادری را تجربه می‌کنند که دیگران معمولاً به آن مبتلا نمی‌شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان