چرا مردان بیشتر از زنان چاق می شوند+دلایل علمی

خط سلامت: چاقی یکی از معضلات افراد است. با توجه به زندگی مدرن امروزی چاقی نیز افزایش یافته است.

چرا مردان بیشتر از زنان چاق می شوند+دلایل علمی

چاقی مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد.

به گزارش خط سلامت محققان تفاوت های مهمی را بین سیستم ایمنی مردان و زنان کشف کرده اند که توضیح می دهد چرا مردان بیشتر مستعد ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با متابولیسم مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت هستند.

چاقی در مردان

چاقی در مردان دلایل مختلفی دارد. مدت هاست مشخص شده است مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به چاقی ناسالم و بیماری های متابولیک مرتبط هستند، در حالی که زنان بیشتر مستعد ابتلا به برخی بیماری های خودایمنی مانند آرتریت هستند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد سیستم ایمنی زن و مرد متفاوت است، محققان ملبورن تفاوت های مهمی را بین سیستم ایمنی زن و مرد کشف کرده اند که توضیح می دهد چرا مردان بیشتر مستعد ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با متابولیسم مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت هستند.

دلیل استعداد چاقی در مردان

تیمی از محققان با تحقیق در بافت چربی مردانه و زنانه که معمولاً به آن چربی بدن گفته می شود تفاوت های چشمگیری در تعداد و عملکرد یک جمعیت سلولی ایمنی به نام سلول های T تنظیمی یا سلول های Treg کشف کردند. سلول های Treg با کاهش التهاب، خودایمنی و حفظ سلامت بسیاری از بافت ها، از جمله بافت چربی، نقشی مرکزی در بدن دارند. نکته مهم این است که بافت چربی نه تنها ذخیره انرژی است، بلکه یک اندام غدد درون ریز است و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم، اشتها و التهاب دارد. همچنین طیف وسیعی از هورمون های مختلف را تولید می کند.

این تیم به طور سیستماتیک هر نوع سلولی را در بافت چربی بررسی کرد و نوع جدیدی از سلول های استرومایی یا اتصال دهنده را کشف کرد که با سلول های Treg ارتباط برقرار می کند و فقط در مردان یافت می شود. این سلول‌های استرومایی تعیین می‌کنند که چه تعداد سلول Treg می‌توانند به بافت چربی جذب شوند و چگونه فعال می‌شوند.

در این یافته ها نه تنها تفاوت‌های چشمگیری در سلول‌های Treg کشف شد، بلکه یک نوع سلول استرومایی یافت شد که مستقیماً به هورمون جنسی مردانه، تستوسترون پاسخ می‌دهد و بنابراین مختص مردان است. این سلول استرومایی یک مولکول سیگنال‌دهنده به نام IL-33 می‌سازد، چیزی که سلول‌های Treg به آن وابسته هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان