سفید شدن موها زیر سر کمبود 9 ویتامین است

خط سلامت: سفیدی مو یک امر طبیعی است و با افزایش سن ایجاد می شود. راهکار قطعی برای جلوگیری از سفید شدن موها وجود ندارد، اما برخی عوامل بر روند سفیدی مو تاثیر گذار هستند.

سفید شدن موها زیر سر کمبود 9 ویتامین است

سفیدی مو علاوه بر افزایش سن به عوامل دیگری نظیر برخی داروها و شریط سلامتی و ژنتیکی فرد بستگی دارد.

به گزارش خط سلامت سفیدی موها بخش طبیعی پیری است و تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد. برخی از داروها، شرایط سلامتی بدن و حتی کمبود ویتامین ها بر سفیدی مو تاثیر می گذارند.

سفیدی مو و فرایند شروع آن

سفیدی مو گاهی اوقات نتیجه فرآیندهای شیمیایی است که با افزایش سن فعال می شوند. با افزایش سن، آنزیمی در بدن به نام کاتالاز کاهش می یابد. این آنزیم به کنترل سطح پراکسید هیدروژن در بدن کمک می کند. با افزایش سن، بدن پراکسید هیدروژن بیشتری تولید می کند زیرا کاتالاز مانند گذشته به طور موثر کار نمی کند.

با افزایش سطح پراکسید هیدروژن، سنتز ملانین مهار می شود و رنگدانه در مو کاهش می یابد. این بدان معناست با افزایش سن، روندی که به موها رنگ می دهد (سنتز ملانین) مختل می شود و باعث سفید شدن موها می شود. همچنین عواملی نظیر ژنتیک، نوع پوست، استرس، اختلالات پزشکی و رژیم غذایی در سرعت سفید شدن مو نقش دارند.

دلایل افزایش سرعت سفید شدن موها

برخی از بیماری‌های خودایمنی و سایر شرایط سلامتی باعث افزایش سرعت سفید شدن موها می شوند. این بیماری ها نظیر: فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک، پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، ویتیلیگو و آلوپسی آره آتا می باشد.

برخی از شرایط ژنتیکی، از جمله سندرم ورنر، سندرم لوئیس بار، سندرم وااردنبورگ و سندرم گریسلی نیز باعث افزایش سرعت سفید شدن موها می شود. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی  نظیر : ویتامین B12 ، ویتامین D3 ، کلسیم،  اهن و مس نیز با سفید شدن مو ها مرتبط است.

راهکار های کمک کننده به سلامت موها

 موها در حدود 35 سالگی شروع به سفید شدن می کنند، اگرچه برخی افراد زودتر علائم سفید شدن را در نتیجه عوامل ژنتیکی نشان می دهند. درمان قطعی برای سفید شدن موها وجود ندارد. اما مصرف ویتامین ها  و مواد معدنی زیر برای سلامت موها کمک کننده هستند:

ویتامین B6

ویتامین B5

بیوتین

فلز روی

فلز مس

سلنیوم

پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA)

کاتالاز

ال-تیروزین

هدف از گنجاندن ال-تیروزین و کاتالاز جلوگیری از تغییر رنگ مو و تحریک تولید ملانین است. با این حال، شواهد بالینی  وجود ندارد مکمل‌های کاتالاز و ال-تیروزین از رشد موهای سفید جلوگیری می کنند. سلنیوم و ویتامین B5، هر دو آنتی اکسیدان ، به جلوگیری از استرس اکسیداتیو، که باعث رشد موهای سفید می شود، کمک می کنند. اما آن ها نیز با توقف یا جلوگیری از رشد موهای سفید مرتبط نیستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان