پنج فایده شگفت انگیز هوموس

خط سلامت: هوموس یا حمص یک غذای محبوب مدیترانه ای- عربی است و خواص زیادی دارد.

پنج فایده شگفت انگیز هوموس

هوموس یا حمص اغلب به عنوان پیش غذا همراه با سبزیجات، نان پیتا و چیپس سرو می شود.

به گزارش خط سلامت هوموس یا حمص حاوی پروتئین گیاهی، فیبر، چربی و سایر ریز مغذی ها است .

هوموس یا حمص و ارزش غذایی آن

هوموس یا حمص یک غذا بر پایه نخود است و حاوی کربوهیدرات های پر فیبر ، پروتئین و سایر ریزمغذی ها مانند فولات و آهن است. ترکیبات مفید هوموس یا حمص عبارت است از: 

هوموس

فیبر

یک وعده هوموس (حدود 2 قاشق غذاخوری) تقریباً 2 گرم فیبر یا 7 درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند. فیبر بخش غیر قابل هضم کربوهیدرات ها است و تخلیه معده را به تاخیر می اندازد. همین امر احساس سیری را افزایش  و قند خون را کاهش می دهد. خوردن فیبر کافی برای  بهبود سلامت روده  و قلب مهم است . متخصصان مصرف روزانه 25 تا 38 گرم فیبر را توصیه می کنند.

پروتئین

پروتئین برای حفظ و حمایت از ساختار و عملکرد اندام ها و سلول ها ضروری است. هوموس مقدار کمی پروتئین در هر وعده فراهم می کند. پروتئین‌های گیاهی مانند نخود فاقد چربی اشباع‌شده هستند و همین دلیل آن‌ها را به یک رژیم غذایی سالم برای قلب تبدیل می‌کند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات های هوموس پیچیده هستند و از فیبر غذایی و نشاسته مقاوم مانند آمیلوز تشکیل شده اند. این کربوهیدرات ها کندتر هضم می شوند و به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند و باکتری های خوب روده را تغذیه می کند.  کربوهیدرات های پیچیده مانند فیبر برای هضم به زمان بیشتری نیاز دارند و احساس سیری را افزایش و قند خون را کاهش می دهند. کربوهیدرات های پیچیده شامل سبزیجات، حبوبات (لوبیا) و غلات کامل هستند.

ریز مغذی ها

یک وعده هوموس فواید بیشتری را به همراه دارد، زیرا حاوی مقادیر کمی از ریز مغذی‌ها است، مانند :

پتاسیم

فلز مس

اهن

کلسیم

فولات

کولین

کولین یک ماده مغذی است که در مقادیر کم توسط کبد تولید می شود و به طور طبیعی در غذاها یافت می شود. مغز و سیستم عصبی برای کمک به تنظیم خلق و خو و کنترل انقباضات عضلانی به آن متکی هستند. کولین به ویژه برای افرادی که سعی در باردار شدن یا شیردهی دارند مهم است .

مزایای هوموس

ترکیبات موجود در هوموس (نخود و روغن زیتون) فواید زیادی برای بدن دارند. که در زیر به آن اشاره شده است.  

کنترل قند خون

مصرف بیشتر سبزیجات، غذاهای سبوس دار، حبوبات و آجیل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین مرتبط است (زمانی که سلول های ماهیچه ای، چربی و کبد به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهند و نمی توانند گلوکز را جذب کنند. خون، به انسولین بیشتری نیاز دارد). هوموس حاوی فیبر است و  شاخص گلیسمی پایینی دارد و تخلیه معده را به تاخیر می اندازد، دو عاملی که باعث کاهش قند خون بعد از غذا می شود.

بهبود سلامت روده

فیبر موجود در هوموس حاوی فیبر نامحلول، فیبر محلول و نشاسته مقاوم (پری بیوتیک) است. پری بیوتیک ها به بهبود سلامت روده کمک می کنند. پری بیوتیک ها فواید مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، برخی سرطان ها و بیماری التهابی روده (IBD) دارند.  

کمک به کاهش وزن

هوموس حاوی فیبر، پروتئین و چربی سالم است. وقتی هوموس با گزینه های کم کالری مانند سبزیجات همراه شود، به کاهش کالری دریافتی کلی و در نهایت به کاهش وزن کمک می کند.

بهبود سلامت قلب

هوموس حاوی پروتئین گیاهی است و چربی اشباع کم و فیبر محلول بالایی دارد. یک رژیم غذایی با چربی های اشباع شده کم و فیبر محلول بالا کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش می دهد و همین امر خطرباعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته می شود.

منبع خوب آهن

آهن برای تولید گلبول های قرمز برای رشد و عملکرد سلولی، سنتز هورمون ها و رشد عصبی ضروری است. مطالعات نشان دادند ترکیبات هوموس منبع خوبی از آهن برای کمک به کاهش خطر کمبود آهن می باشد و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.

بهبود سلامت استخوان

یک فنجان نخود حاوی 114 میلی گرم کلسیم و 158 میلی گرم منیزیم است. کلسیم و منیزیم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان