بااین شیوه تا 80 درصد ریسک سکته را کم کنید

خط سلامت: رژیم غذایی عامل مهمی برای سبک زندگی سالم است.

بااین شیوه تا 80 درصد ریسک سکته را کم کنید

رژیم غذایی سالم در جلوگیری و پیشگیری از بسیاری بیماری ها موثر است.

به گزارش خط سلامت رژیم غذایی سالم در افراد مبتلا به بیماری قلبی امری حیاتی است.

رژیم غذایی در افراد مبتلا به بیماری قلبی

رژیم غذایی سالم در افراد مبتلا به بیماری قلبی جز مسائل مهمی است که افراد باید در نظر بگیرند. بیماری قلبی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد. کنترل وزن و ورزش منظم برای حفظ سلامت قلب ضروری است. یک رژیم غذایی سالم برای قلب خطر بیماری قلبی یا سکته را تا 80 درصد کاهش می دهد. نکات رژیم غذایی زیر به مدیریت بهتر سلامت قلب و کاهش خطر حمله قلبی کمک می کند:

مصرف چربی های سالم

به جای اجتناب از چربی در رژیم غذایی ، چربی های ناسالم باید با چربی های خوب و سالم جایگزین شوند. بسیاری از کشورها عملاً استفاده از چربی‌های ترانس مصنوعی در غذاهای تجاری را غیرقانونی اعلام کرده‌اند، اما بهتر است افراد از هر چیزی که روغن «جزئی هیدروژنه» در ترکیبات آن وجود دارد، اجتناب کنند. از لبنیات در حد اعتدال استفاده شود و منابع پروتئینی مانند ، ماهی، مرغ ، تخم مرغ در رژیم غذایی گنجانده شود.  خوردن غذاهای غنی از چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

محدود کردن مصرف قند

بدن به هیچ قند اضافه ای نیاز ندارد و تمام نیاز خود را از قندی که به طور طبیعی در غذا وجود دارد به دست می آورد.

به جای نوشابه های شیرین، نان سفید، ماکارونی و غذاهای فرآوری شده مانند پیتزا، بهتر است از غلات کامل تصفیه نشده مانند گندم کامل یا نان جو، برنج قهوه ای، کینوا، غلات سبوس دار، بلغور جو دوسر و سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده شود.

مصرف مواد غذایی با فیبر بالا

رژیم غذایی پر فیبر کلسترول "بد" را کاهش می دهد و مواد مغذی موجود در آن ها به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک می کند. علاوه بر این رژیم غذایی پرفیبربه کاهش وزن نیز کمک می کند. فیبرهمچنین چربی را سریعتر از طریق دستگاه گوارش حرکت می دهد بنابراین کمتر جذب می شود.  مواد غذایی پر فیبر انرژی بخش هستند. فیبر در غلات گندم، و سبزیجاتی مانند هویج، کرفس و گوجه فرنگی یافت می شود.

جلوگیری از مصرف نمک و غذا های فراوری شده

خوردن نمک زیاد به فشار خون بالا کمک می کند، که این یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است. انجمن قلب آمریکا بیش از یک قاشق چای خوری نمک در روز را برای بزرگسالان توصیه نمی کند. غذاهای کنسرو شده یا فرآوری شده راتا حد امکان مصرف نشود. خوردن غذاهای تازه، مانند گوشت‌های بدون نمک و درست کردن سوپ یا خورش‌های خانگی  مصرف سدیم را به‌طور چشمگیری کاهش می دهد.

مصرف غذا های خانگی

غذاهای بیرون وغذاهای فراوری شده برای سلامت قلب مضر است. غذاهای فراوری شده حاوی نمک، شکر و چربی ناسالم هستند. آشپزی در خانه به افراد امکان کنترل بهتر بر وعده های غذایی می دهد و در صرفه جویی در هزینه و کاهش وزن کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان