در این گردونه که گیر کنید راهی برای نجات ندارید/ مراقب باشید

خط سلامت: درد مزمن درد طولانی مدت است که ناشی از عوامل مختلفی است.

در این گردونه که گیر کنید راهی برای نجات ندارید/ مراقب باشید

درد مزمن بر جسم و روان افراد تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خط سلامت زندگی با درد مزمن می تواند بر خلق و خو و دیدگاه افراد تأثیر بگذارد.

درد مزمن و سلامت روان

درد مزمن جسمانی نشان دهنده وجود مشکل در بدن است و افراد را به سمت رسیدگی به بیماری ها سوق می دهد. درد جنبه روانی نیز دارد. افرادی که درد مزمن را تجربه می کنند بسیار بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خلقی و اضطراب هستند.

درد مزمن باعث ایجاد احساس افسردگی و ناامیدی می شود، هنگامی که افراد  در مورد درد خود فکر می کنند احساس اضطراب می کنند و یا به داروهای مسکن اعتیاد پیدا می کنند. افسردگی باعث درد می شود و آن را بدتر می کند، استرس نیز باعث التهاب و تنش عضلانی می شود و درد را افزایش می دهد.

افزایش درد هنگام حضور در جمع نگران کننده است و فرد را خسته می کند که همین امر عاملی است برای احساس انزوا و افسردگی که درد مزمن را بدتر می کند. هیچ راه مطمئنی برای فرار از درد مزمن وجود ندارد. در بسیاری از موارد، ممکن است نتیجه یک بیماری غیر قابل درمان باشد.  

علل درد مزمن

در حالی که درد ناشی از آسیب های معمولی در مدت کوتاهی فروکش می کند، درد حاد یا مزمن ماه ها یا حتی سال ها باقی می ماند. این درد یک احساس مداوم است که زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد، یا مسئله ای که می آید و می رود و به نظر می رسد هرگز به طور کامل حل نمی شود.

درک علت درد مزمن اولین قدم در مدیریت آن و پریشانی عاطفی است. در اینجا چند عامل رایج دردهای مداوم و ارتباط آنها با سلامت روان آورده شده است:

مشکلات کمر-گردن

از لغزش و زمین خوردن گرفته تا آسیب هنگام ورزش، بسیاری از حوادث  منجر به آسیب گردن یا کمر و درد می شود. سبک زندگی مانند بی تحرکی نیز خطر درد در این نواحی را افزایش می دهد. بین 60 تا 80 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. گردن درد یک مشکل گسترده است که 20 تا 70 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد.

درد مزمن در این نواحی آزاردهنده است و بر خلق و خو تاثیر می گذارد. تحقیقات ارتباط قوی بین گردن درد و کمر درد و افسردگی و اضطراب را نشان می دهد برای مثال اگر آسیب کمر منجر به دردی شود که افراد را در شب بیدار نگه دارد، کمبود خواب استرس را افزایش می دهد و سپس در پاسخ به استرس بالا، گردن سفت می شود.

آرتروز

استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است و به دلیل شکستن غضروف بین استخوان در طول زمان ایجاد می شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری شایع است که یک وضعیت خود ایمنی است که منجر به التهاب اطراف مفاصل می شود. هر یک از این شرایط دردناک است. در حالی که درد به خودی خود ناامیدکننده است، فرد را از لذت بردن از سرگرمی های مورد علاقه خود منصرف می کند و تحرک افراد را در محل کار و خانه کاهش می دهد. تحقیقات تایید می کند اضطراب و افسردگی در بین افرادی که از آرتریت رنج می برند رایج است. 

سرطان

سرطان باعث درد می شود زیرا تومور به اعصاب فشار می آورد یا استخوان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. درمان سرطان، از جمله جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است که باعث ایجاد درد به عنوان یک عارضه جانبی می شود.

تحقیقات نشان می دهد بسیاری از افراد مبتلا به سرطان با انواع اختلالات روانی از جمله اختلالات مرتبط با استرس و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند

میگرن

میگرن با درد ضربان دار در سر و گاهی اوقات علائم اضافی مانند حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است. برخی افراد گاه به گاه به میگرن اپیزودیک مبتلا می شوند اما برخی دیگر گرفتار میگرن مزمن می شوند. از آنجا که درد میگرن بسیار ناتوان کننده است، ممکن است فرد با فکر کردن به شروع درد اضطراب حاد را تجربه کند. متأسفانه استرس یک محرک رایج برای میگرن است.

فیبرومیالژیا

سندرم فیبرومیالژیا (FMS) یک اختلال مزمن است که باعث سفتی و درد در سراسر بدن می شود اما این بیماری با آسیب بافتی یا التهاب همراه نیست. علت دقیق این بیماری ناشناخته است. خستگی یکی از علائم سندرم فیبرومیالژیا (FMS) است که باعث می شود برخی از محققان فکر کنند که اختلال در الگوهای خواب علت بیماری است.

رویدادهای استرس‌زا باعث درد در سندرم فیبرومیالژیا (FMS) و افزایش استرس می شود. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا (FMS) با اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

ام اس یک بیماری مزمن است که به رشته های عصبی آسیب می رساند و منجر به علائمی مانند گزگز، بی حسی، ضعف و خستگی می شود. شدت این عارضه از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت می باشد. گاهی علائم بیماری به تدریج بدتر می شود یا ممکن است این بیماری برای سال‌ها رو به بهبود باشد، اما ناگهان عود کند.

ماهیت غیرقابل پیش بینی ام اس بر سلامت روان تأثیر می گذارد. حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس افسردگی را تجربه می کنند. افسردگی به دلیل احساس ناامیدی و سرخوردگی شدید ایجاد می شود یا نشانه مستقیم این بیماری است.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

بسیاری از زنان به طور منظم به دلیل تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شامل علائم فیزیکی مانند سردرد، کمردرد و نفخ و همچنین علائم احساسی مانند نوسانات خلقی، تنش و خستگی است.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) افسردگی و اختلالات اضطرابی را بدتر می کند. اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) یک نوع شدیدتر سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که سه تا هشت درصد از زنان را در طول سال های باروری تحت تاثیر قرار می دهد.

درد فیزیکی و ناراحتی روانی ناشی از PMDD به اندازه کافی شدید است که بر نحوه عملکرد در محل کار و موقعیت های اجتماعی تأثیر می گذارد. همچنین با افزایش خطر خودکشی مرتبط است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

  • ایرانی پاسخ به نظر

    ممنون از بابت اطلاع رسانی

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان