اگر می دانستید کافئین این ضررها را دارد لب نمی زدید

خط سلامت: کافئین موجود در قهوه و نوشابه به عنوان تقویت انرژی در طول روز استفاده می شود، اما مصرف بیش از حد آن برای بدن مضر است.

اگر می دانستید کافئین این ضررها را دارد لب نمی زدید

کافئین مضراتی دارد که باید در هنگام مصرف به آن توجه داشت.

به گزارش خط سلامت اثرات انرژی زای کافئین کمی پیچیده است.

کافئین و عوارض مصرف

کافئین با مسدود کردن اثرات آدنوزین، یک ماده شیمیایی در بدن  که باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می شود، عمل می کند.

به عبارت دیگر، فرد در واقع انرژی دریافت نمی کند. علاوه بر این، کافئین می تواند با معایب زیادی همراه باشد. کافئین در کوتاه‌مدت، می‌تواند سبب احساس ناراحتی شود و  یا خواب را مختل کند.

در طولانی مدت، مصرف بیش از حد کافئین برخی از مشکلات سلامت روان را بدتر می کند و منجر به وابستگی به کافئین می شود. کافئین بیش از حد می تواند عواقب جدی تری برای سلامت روان و سلامت جسمانی داشته باشد که در زیر به آن شاره شده است:

اختلال در عملکرد قلب

کافئین می تواند به طور موقت ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. این امر حتی در افرادی که بیماری قلبی شناخته شده ندارند منجر به مشکلاتی مانند ضربان قلب نامنظم و تپش قلب می شود. هنگامی که کافئین با داروهای دیگر مانند الکل مخلوط می شود، خطر عوارض حتی بیشتر می شود.

کاهش کلسیم

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که نوشابه‌های گازدار و کافئین زیاد نیز با افزایش خطر شکستگی استخوان مرتبط هستند، شاید به این دلیل که محتوای قند و سدیم باعث کاهش کلسیم می‌شود.

کافئین و بی خوابی

مصرف بیش از حد کافئین از نظر جسمی و روحی در پایان روز و به خواب رفتن مشکل ایجاد می کند. کمبود خواب منجر به مشکلات دیگری مانند خستگی در طول روز، استرس بیشتر، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز می شود.

توقف رشد مغز در کوتاه مدت

کافئین منجر به افزایش فعالیت مغز می شود. با این حال، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است کافئین مانع رشد مغز در جوانان الکلی شود. این امر تا حدی به این دلیل است که کافئین بر خواب تأثیر می گذارد و بر رشد مغز تأثیر می گذارد.

ناراحتی معده

 کافئین اسید معده را افزایش می دهد و منجر به مشکلات روده مانند سوزش سر دل یا حالت تهوع می شود. اگر فردی استرس داشته باشد، این مسائل حتی بدتر می شوند. کافئین همچنین یک ادرارآور خفیف است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان