سبزیجات هم رژیمی و غیر رژیمی دارند+ لیست رژیمی ها

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

سبزیجات هم رژیمی و غیر رژیمی دارند+ لیست رژیمی ها

کربوهیدرات موجب افزایش قند خون و ابتلا به انواع بیماری های جسمانی می شود. 

به گزارش خط سلامت میزان سبزیجاتی که باید در روز مصرف شود بر اساس سن، جنس، وزن، قد و فعالیت بدنی متفاوت است. با این حال، بیشتر بزرگسالان روزانه به دو تا چهار فنجان سبزیجات نیاز دارند. 

جایگزین کردن سبزیجات کم کربوهیدرات با جایگزین‌های پرکربوهیدرات مفید است.

سبزیجات کم کربوهیدرات

گل کلم

گل کلم یک سبزی محبوب در رژیم های غذایی کم کربوهیدرات است. این سبزی کالری و کربوهیدرات کمی دارد و در عین حال سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. 

کلم بروکلی

کلم بروکلی، با وجود کربوهیدرات کم، حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است. یک فنجان بروکلی تقریباً 30 کالری و 5 گرم کربوهیدرات دارد.

مارچوبه

مارچوبه در رنگ های مختلفی از جمله سبز، بنفش و سفید وجود دارد.

یک فنجان مارچوبه خام 27 کالری، 5 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر دارد. همچنین منبع عالی ویتامین K است که برای لخته شدن خون ضروری است.

کلم بنفش

کلم بنفش یکی دیگر از سبزیجات کم کربوهیدرات و فیبر بالا است که حاوی مواد مغذی است. کلم بنفش سرشار از آنتوسیانین است، فلاونوئیدی که با پیشگیری از بیماری‌ های مرتبط با استرس اکسیداتیو، مانند بیماری‌ های عصبی و قلبی عروقی مرتبط است. 

بادمجان

 بادمجان ها دارای مواد مغذی هستند. یک فنجان بادمجان 21 کالری، 5 گرم کربوهیدرات و بیش از 2 گرم فیبر دارد. 8 به علاوه، بادمجان ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. 

کلم پیچ

کلم پیچ بسیار کم کربوهیدرات و سرشار از فیبر است. یک فنجان کلم پیچ پخته شده 60 کالری، 6 گرم کربوهیدرات و تقریباً 6 گرم فیبر دارد. همچنین، کلم پیچ سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و کلسیم است. 

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یک سبزی سالم با فواید بسیاری برای سلامتی است. آنها سبز، زرد، نارنجی و قرمز هستند، اما همه انواع آن حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند.

قارچ

قارچ ها کربوهیدرات بسیار کمی دارند. یک فنجان 15 کالری، 2 گرم کربوهیدرات و تقریباً 1 گرم فیبر دارد. 

سبزیجات پر کربوهیدرات 

برخی سبزیجات نسبت به سایرین دارای کربوهیدرات بیشتری هستند و به میزان قابل توجهی بر سطح قند خون تأثیر می گذارند. 

سیب زمینی

 سیب زمینی سبزیجات نشاسته ای با شاخص گلیسمی بالا است، به این معنی که به سرعت بر سطح گلوکز خون تأثیر می گذارد. 

ذرت

 ذرت حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات است. 

نخود فرنگی

 نخود سبز نسبت به همتایان غیرنشاسته ای خود کربوهیدرات بیشتری دارد. 

علل اهمیت کربوهیدرات کم

افزایش فیبر در حالی که مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهد مزایای سلامتی مختلفی را ارائه می دهد. تنظیم تعادل بین کربوهیدرات ها و فیبر به تنظیم سطح قند خون، ارتقای هضم سالم، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و حمایت از مدیریت وزن کمک می کند. 

سبزیجات کم کربوهیدرات مواد مغذی و فیبر را به وعده های غذایی اضافه می کنند بدون اینکه باعث افزایش ناخواسته قند خون شوند. علاوه بر این، سبزیجات غنی از فیبر احساس سیری را افزایش می دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان