10 چای موثر در کاهش سرماخوردگی

خط سلامت: سرماخوردگی بزرگسالان را به طور متوسط ​​دو تا سه بار در سال گرفتار می کند.

10 چای موثر در کاهش سرماخوردگی

سرماخوردگی بزرگسالان را به طور متوسط ​​دو تا سه بار در سال گرفتار می کند. برای کودکان، این تعداد  بیشتر است. به طور معمول، سرماخوردگی علائمی مانند عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، آبریزش چشم و قطرات بعد از بینی را ایجاد می کند. 

 

 

به گزارش خط سلامت نوشیدن چای یا سایر مایعات گرم اغلب به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کند . به هیدراته نگه داشتن ، رفع احتقان و تسکین گلو کمک می کند. در اینجا بهترین چای برای سرماخوردگی و علت مفید بودن آن آورده شده است.

چای نعنا

اگر حالت تهوع دارید، چای نعناع گزینه خوبی است. تحقیقات نشان داده است نعناع فلفلی در کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی موثر است.

همچنین به عنوان خلط آور عمل می کند و مخاط را از مجاری تنفسی پاک می کند. روغن های موجود در چای نعناع نه تنها می تواند به کاهش احتقان کمک کند، بلکه گلودرد را نیز کاهش می دهد. تحقیقات اولیه نشان می دهد فعالیت ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی نیز دارد. 

چای لیمو

چای لیمو حاوی ویتامین C است که می تواند در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف شود. ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی کند، اما طول مدت و شدت سرماخوردگی را کاهش می دهد. برای بهره مندی از این فواید بالقوه، حتما ویتامین C کافی را به طور منظم مصرف کنید. مصرف ویتامین C بعد از سرماخوردگی علائم را بهبود نمی بخشد. 

برای دریافت ویتامین C از لیمو، می توانید چای لیمو میل کنید یا می توانید لیمو را به چای مورد علاقه خود اضافه کنید. به خصوص با چای زنجبیل یا چای سبز عالی می شود .

چای بابونه

بابونه هزاران سال است که در پزشکی استفاده می شود.  برخی از مطالعات نشان می دهد که در کاهش اضطراب و تسکین ناراحتی معده کمک می کند. علاوه بر این، یک بررسی در سال 2019 نشان داد بابونه کیفیت خواب را در افراد بدون بی خوابی بهبود می بخشد .  یک مطالعه قدیمی نشان داد بخور بابونه به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کند. 

چای اکیناسه

اکیناسه یک گل بومی آمریکای شمالی است که دارای فوایدی بر سلامت سیستم ایمنی بدن است. به طور کلی، تحقیقات در مورد فواید آن متفاوت است، اما برخی از مطالعات فواید مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا را یافته اند.

برخی تحقیقات نشان می دهد اکیناسه شانس سرماخوردگی را کاهش می دهد.

چای زنجبیلی

زنجبیل سرشار از نوعی ماده مغذی گیاهی به نام جینجرول، همراه با سایر ترکیبات فنلی مانند کورستین و زینجرون است. اغلب برای کاهش علائم گوارشی ناراحت کننده مانند حالت تهوع استفاده می شود.

این مزایا توسط تحقیقات پشتیبانی می شود. ثابت شده است استنشاق یا مصرف زنجبیل حالت تهوع ناشی از داروها یا روش های پزشکی مختلف را کاهش می دهد. 

همچنین به طور سنتی در چین و آفریقا برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده می شود. این فرهنگ ها از آن به عنوان خلط آور برای از بین بردن احتقان ناشی از سرماخوردگی و برونشیت استفاده کرده اند .

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد زنجبیل به اندازه داروی لوراتادین برای درمان رینیت آلرژیک موثر است.

چای سبز

چای سبز به سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان داد کاتچین های چای سبز به طور موثری از عفونت آنفولانزا جلوگیری می کند. هر فنجان چای سبز حاوی حدود 150 میلی گرم (میلی گرم) از این آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های ضد التهابی است. به نظر می رسد مصرف 1 تا 5 فنجان چای سبز در روز مقدار ایده آلی برای جلوگیری از آنفولانزا باشد. 

چای سبز حاوی اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) است که یکی از قوی‌ترین ترکیبات چای است . 

چای سنجد

مکمل ها و چای سنجد اغلب به دلیل فواید سرماخوردگی و آنفولانزا به بازار عرضه می شوند، اما آیا این ادعاها ریشه در علم دارند؟

برخی تحقیقات نشان می دهد سنجد علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین می دهد. یک مطالعه نشان داد مسافرانی که عصاره سنجد مصرف می کردند سرماخوردگی کوتاه تری با علائم خفیف تر داشتند.

یک بررسی سیستماتیک جدید از سال 2021 همچنین نشان داد سنجد به درمان بیماری های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. این مطالعه نشان داد  سنجد به کاهش مدت و شدت سرماخوردگی کمک می کند.

 

چای جینسینگ

جینسینگ هزاران سال است که برای درمان بیماری های مختلف در طب سنتی چینی از جمله اختلالات تنفسی استفاده می شود.

تحقیقات نتایج متفاوتی در مورد اثربخشی جینسنگ در پیشگیری و درمان عفونت های سرماخوردگی و آنفولانزا به همراه داشته است. چند مطالعه دریافتند عصاره جینسینگ مدت، شدت و دفعات عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و آنفولانزا را کاهش می دهد. 

 با این حال اگر دیابت دارید مراقب باشید زیرا بر قند خون تأثیر می گذارد. همچنین با برخی داروها تداخل دارد.

چای گواوا

چای گواوا با استفاده از برگ‌های گواوا که سرشار از ویتامین C است برای حمایت از سیستم ایمنی ساخته می‌شود. برگ‌های گواوا همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله فلاونوئیدها و کورستین هستند که می‌توانند از سلامت سیستم ایمنی حمایت کنند. 

مطالعات نشان داده است چای گواوا  به کنترل شیوع عفونت آنفولانزا کمک می کند.

چای ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یکی دیگر از موادی است که قرن ها در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات، از آن در قرص های پاستیل برای کمک به درمان گلودرد پس از جراحی استفاده می شود. 

تحقیقات مدرن نشان داده است شیرین بیان حاوی فلاونوئیدها و تری ترپنوئیدها با فعالیت های ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد ویروسی است. ماده فعال اصلی گلیسیریزین است که به پیشگیری و درمان ویروس آنفولانزا کمک می کند. ریشه شیرین بیان همچنین ممکن است به تسکین علائم گوارشی کمک کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان