از چغندر غافل نشوید/ یافته های جدید علمی شگفت آور است

خط سلامت:چغندر مانند سایر سبزیجات برگدار، یک سبزی نیروگاهی است.

از چغندر غافل نشوید/ یافته های جدید علمی شگفت آور است

چغندر  سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها، فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند برای سلامت کلی مفید باشد. 

به گزارش خط سلامت رنگ و طعم غنی چغندر ، آن را به یک افزودنی عالی برای بسیاری از غذاها از سالاد گرفته تا کاسرول تبدیل کرده است. بعلاوه، مواد مغذی موجود در چغندر می تواند به حمایت از سلامت استخوان، غدد درون ریز و قلب، در میان سایر فواید سلامتی کمک کند.

چغندر و کاهش فشار خون

تحقیقات نشان داده است سطوح پایین پتاسیم ، کلسیم و منیزیم می تواند با فشار خون بالا مرتبط باشد . هر ماده معدنی از طریق مکانیسم منحصر به فرد خود به تنظیم فشار خون کمک می کند و برگ چغندر حاوی هر سه مورد است. 

کلسیم از طریق نقشی که در انقباض رگ های خونی دارد به تنظیم حجم خون کمک می کند و به رگ های خونی کمک می کند تا در صورت لزوم منقبض شده و آرام شوند. پتاسیم همچنین از طریق نقشی که در عملکرد عضلانی دارد بر انقباض عروق خونی تأثیر می گذارد. نقش اساسی در سیگنال دهی الکتریکی در سیستم عصبی سمپاتیک و قلب دارد. از سوی دیگر، منیزیم، سدیم و پتاسیم را در داخل و خارج سلول ها تنظیم می کند. 

چغندر و  آرتروز 

استخوان‌ها با افزایش سن استحکام خود را از دست می‌دهند و شما را در معرض خطر بیشتر شکستگی قرار می‌دهد. خوردن سبزی‌های برگ‌دار مانند چغندر می‌تواند به افزایش کلسیم در رژیم غذایی کمک کند، اما فواید واقعی در محتوای ویتامین K آن نهفته است.

چغندر سرشار از ویتامین K است که نقش بسیار تاثیرگذاری در سلامت استخوان دارد. ویتامین K می تواند به بهبود جذب کلسیم و کاهش برون ده کلسیم کمک کند، در نتیجه تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش داده و از آرتروز جلوگیری می کند . 

ویتامین K یک کوفاکتور برای واکنش های آنزیمی درگیر در سنتز پروتئین برای لخته شدن خون و متابولیسم استخوان است. مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای مردان و زنان بالغ به ترتیب 120 و 90 میکروگرم (mcg) است. 3 یک فنجان چغندر 299 میکروگرم ویتامین K را تامین می کند، به این معنی که حتی یک وعده کوچک می تواند ویتامین K کافی برای روز را تامین کند. 

چغندر و  دیابت

چغندر سرشار از آلفا لیپوئیک اسید (ALA) است، یک آنتی اکسیدان که با بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح گلوکز مرتبط است. مکمل  آلفا لیپوئیک اسید (ALA) می تواند بر ترشح انسولین و هدایت عصبی تأثیر مثبت بگذارد و آن را به یک ترکیب رایج برای افراد مبتلا به پلی نوروپاتی دیابتی تبدیل می کند که بر اعصاب حسی و حرکتی که از نخاع به بازوها، دست ها، پاها و پاها منشعب می شوند، تأثیر می گذارد.

مطالعات کنونی نشان می‌دهد  آلفا لیپوئیک اسید (ALA) می‌تواند جذب گلوکز را با فعال کردن گیرنده‌های انسولین افزایش دهد، اما نیاز به تحقیقات مداوم برای درک بهتر نقش آن در متابولیسم گلوکز وجود دارد. علاوه بر این،  آلفا لیپوئیک اسید (ALA) مزایای محافظتی برای سلول‌های بتای پانکراس، که نقش مهمی در ترشح انسولین دارند، ارائه می دهد. 

چغندر و سرطان 

چغندر حاوی کلروفیل است  اعتقاد بر این است که خواص ضد سرطانی دارد، کلروفیل جذب مواد سرطان زا و فراهمی زیستی را مهار می کند و به حذف مواد سرطان زا که متابولیزه نشده اند کمک می کند.

رژیم های غذایی با فیبر بالا نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. تحقیقات همچنان به نقش محافظتی فیبر در پیشگیری از بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان معده، مری، روده بزرگ، سینه، کولورکتال و پانکراس اشاره می کند. فیبر غذایی می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و به طور همزمان زمان انتقال مدفوع را کاهش دهد و به طور موثر مواد زائد را از بدن خارج کند. 

یک فنجان چغندر حاوی تقریباً 0.6 گرم (گرم) فیبر است. اگرچه ممکن است مقدار قابل توجهی فیبر به نظر نرسد، اما یک فنجان سبزی برگ سبز حاوی 1.35 گرم کربوهیدرات است، به این معنی که یک سبزی پر از مواد مغذی است. 

چغندر و بهبود عملکرد ورزشی

تحقیقات اخیر به رابطه مفید بین نیترات های رژیم غذایی و کارایی عضلانی اشاره می کند. نیترات ها با باز کردن رگ های خونی و در نتیجه بهبود مصرف اکسیژن هنگام انجام یک فعالیت بدنی می توانند اثرات قلبی عروقی سالمی داشته باشند. سبزیجات برگ‌دار یکی از بهترین غذاهای غنی از نیترات هستند و چغندر دارای غلظت بیشتری از نیترات‌ها از جمله اسفناج و کاهو است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان