خطری بزرگ در کمین معتادان به فست فود

خط سلامت: فست فود سرشار از مواد افزودنی است. این افزودنی ها عامل اصلی سرطان زا بودن فست فود محسوب می شوند.

خطری بزرگ در کمین معتادان به فست فود

فست فود غذای مورد علاقه برخی افراد است.

به گزارش خط سلامت هر نوع گوشت فرآوری شده که عملیاتی مانند: دودی کردن و نمک سود کردن روی آن انجام شده است، خطر ابتلا به حملات قلبی یا بالا رفتن چربی خون را افزایش می دهد .

فست فود و خطر ابتلا به سرطان

فست فود سرشار از مواد افزودنی است.

برای ماندگاری و تغییر مزه اکثر محصولات غذایی آماده گوشتی از افزودنی هایی مانند نیتریت، نیترات سدیم، نمک و روغن های غیر مفید استفاده می کنند تا اشتهای مشتری را برای خوردن این جور خوراکی ها  قوی تر کنند. این گونه افزودنی ها وقتی در مقادیر بالا مورد استفاده قرار می گیرند، خطر های زیادی دارند و دلیل این که می گویند سوسیس و کالباس نخورید تا  سرطان هم تهدید تان نکند بیشتر زیر سر این افزودنی های خوشمزه نهفته است.

فست فود معمولا در حرارت بالا و روغن فروان تهیه می شود. به دلیل واکنش هایی که در فرآیند سرخ کردن اتفاق می افتد، ترکیبات سمی و مضر موجود در این غذاهای آماده میهمان ناخوانده بدن می شوند. شیوه نگهداری صحیح از چنین محصولات گوشتی هم باعث می شود تا بیماری و مسمومیت کمتر به سراغ تان بیاید سوسیس و کالباس های تازه تا 2 روز و نوع خشک آنها تا 5 هفته در یخچال قابل نگهداری است. اما برای نگهداری بیش از 2 روز، بهتر است سوسیس و کالباس را  در فریزر نگهداری کنید .

شناخت فست فود های سالم

اگر همچنان طرفدار پر و پا قرص مواد غذایی آماده هستید یا چاره ای  جز خوردن سوسیس و کالباس ندارید، شاید اگر بدانید، سوسیس و کالباس از چه موادی تهیه می شوند، دلیل قانع کننده ای برای کاهش خوردن این غذاهای آماده پیدا کنید.

 اکثر فست فود ها پر نمک و چرب از گوشت های نامرغوب مرغ و خروس یا گاوهای پیر، تهیه می شوند و برای خوش طعم شدن به آن، ترکیبات غذایی  مانند روغن، تخم مرغ، آرد گندم و مواد نشاسته ای اضافه می شود. 

البته در صورتی که به هیچ وجه نمی توانید این عادت فست فود خوری را ترک کنید، پیشنهاد می کنیم از محصولات گوشتی استاندارد وکیوم شده  که دارای تاریخ مصرف و انقضا هستند، استفاده کنید. سوسیس و کالباس های بدون بسته بندی و آن دسته از مواد غذایی که مقداری از آب خود را از دست داده و حالت چروکیدگی پیدا کرده اند ممکن است تازه نباشند، از طرف دیگر یکی از نشانه های مواد گوشتی آماده ناسالم، لزج و مرطوب بودن سطح محصول غذایی  و وجود لکه های تیره و سبز رنگ است .

چند قدم تا ترک فست فود

قدم اول برای ترک عادت، این است که با پروتئین های ضد چاقی  آشنا شوید. وقتی برای خرید راهی سوپر مارکت می شوید، سعی کنید به جای نگاه کردن به قفسه های اشتها برانگیز سوسیس و کالباس، تمام هوش و حواس تان را متوجه محصولات غذایی کم کالری و پر پروتئین کنید و هنگامی که گرسنه و خسته هستید به خرید نروید چرا که آن وقت بیشتر به خرید مواد غذایی آماده خوش رنگ و لعاب که بتوانند در کمترین زمان شما را سیر و راضی نگه دارند می روید و قطعا سبد خریدتان پر می شود از بسته های سوسیس و کالباس و خوراکی های چاق کننده و نوبت به گشت و گذار و رستوران گردی های آخرهفته می رسد .

 نمی شود از این مسئله گذشت که آشپزی بدون توقف و استراحت، خسته کننده است و یک راه حل ساده برای فرار از این روزمرگی ها و پر کردن اوقات فراغت و راضی نگه داشتن بچه ها، شام و ناهار خوردن در رستوران و اغذیه فروشی است. اما برای این که سالم زندگی کنید و اندام تان هم متناسب بماند رستوران هایی را انتخاب کنید که گوشت ها را بیشتر به صورت کباب و گریل سرو می کنند و  وعده های غذایی  سرخ کردنی و بی کیفیت  در منوی آن ها کمتر به چشم می خورد. فراموش نکنید که معمولا برای این که  غذا خوش طعم تر  شود ، در پخت آن از نمک و روغن و ادویه فراوان استفاده می شود، بنابراین فریب رنگ و بوی غذاها را نخورید و به به مواد تشکیل دهنده غذا در منو دقت کنید .

 واژه هایی مانند تنوری، کباب شده و بخار پز یا سالاد مرغ وگوشت را هم در اولویت قرار دهید. پیش غذاهای سالم را هم فراموش نکنید و در صورتی که میل به خوردن دسر داشتید ، انواع کم چرب آن را سفارش دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان