معجزه لاغری در این دانه های خوشمزه/ زیاده روی نکنید

خط سلامت: آجیل یکی از محبوب ترین تنقلاتی است که علاوه بر خوشمزگی به تثبیت سطح قند خون و کاهش علایم سندرم متابولیک کمک می کند.

معجزه لاغری در این دانه های خوشمزه/ زیاده روی نکنید

آجیل یک میان وعده خوشمزه است که مزایای فراوانی برای سلامتی دارد؛ به شرط آنکه در خوردن آن زیاده روی نشود.

آجیل؛ یک میان وعده سالم

آجیل میان وعده ای سالم است و مفید است. بیشتر چربی موجود در آجیل، چربی غیراشباع است که برای سلامت قلب مفید است. 

شواهد نشان می دهد خوردن آجیل سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد ، به کاهش وزن کمک می کند و  خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

آجیل و کاهش سندرم متابولیک

یک مطالعه جدیدی که در Nutrients منتشر شده است ، نشان می دهد خوردن آجیل خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در بزرگسالان کاهش می دهد.

سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل مضر را در برمی گیرد که خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد. بر اساس گزارش های معتبر از هر 3 بزرگسال در آمریکا، 1 نفر به سندرم متابولیک مبتلا است.

تشخیص سندرم متابولیک

سندرم متابولیک با داشتن سه مورد (یا بیشتر) از موارد زیر مشخص می شود:

دور کمر بزرگ

فشار خون بالا

قند خون بالا

تری گلیسیرید خون بالا

کلسترول مفید پایین 

سندرم متابولیک از طریق تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

فواید خوردن آجیل

در یک پژوهش محققان دانشگاه وندربیلت 84 جوان 22 تا 26 ساله را انتخاب کردند که هر کدام حداقل یکی از علایم سندرم متابولیک را داشتند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه گفته شد برای میان وعده آجیل درختی شامل: بادام هندی خام بدون نمک، پسته، فندق، آجیل ماکادمیا، اسپند، بادام و گردو مصرف کنند.

از گروه دیگر خواسته شد برای میان وعده تنقلات پر کربوهیدرات بخورند که از نظر محتوای کالری، پروتئین، فیبر و سدیم شبیه آجیل بودند. این گروه برای میان وعده چوب شور بدون نمک و بیسکویت مصرف کردند.

محققان در ابتدای مطالعه، فشار خون، دور کمر، سطح کلسترول و تری گلیسیرید و سطح قند خون را اندازه گیری کردند و مجددا در پایان مطالعه این شاخص ها سنجیده شد. 

نتایج تحقیق

در پایان دوره ۱۶ هفته‌ای مطالعه محققان دریافتند علایم سندرم متابولیک در گروهی که برای میان وعده آجیل می خوردند،  بهبود یافته بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه آجیل‌ تأثیر مثبتی بر علایم سندرم متابولیک، از جمله اندازه دور کمر، سطح تری‌گلیسرید و کلسترول دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان