تبخال تناسلی و علائم آن چیست؟

خط سلامت: تبخال تناسلی (Herpes jenital) یک بیماری عفونی و آمیزشی است که در اثر تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تبخال تناسلی مردان با زخم روی آلت تناسلی شروع می‌شود. این زخم‌ها کوچک ولی دردناک هستند. تقریباً دو سوم کسانی که مبتلا به تبخال می‌شوند علائم بالینی ندارند و این موضوع باعث می‌شود بیماری آن‌ها قابل تشخیص نباشد، درحالی‌که قابل انتقال است.

تبخال تناسلی و علائم آن چیست؟

عامل ایجاد کننده تبخال تناسلی ویروس است. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس به نام‌های HSV-1 و HSV-2 باعث بیماری هرپس تناسلی می‌شود. هر دونوع ویروس به یک شیوه منتقل می‌شوند.

به گزارش خط سلامت تبخال تناسلی اغلب به صورت یک یا چند تاول روی یا اطراف اندام تناسلی ظاهر می شود. هنگامی که این تاول ها می ترکند، زخم های حساسی را که به عنوان زخم شناخته می شوند، باقی می گذارند. اولین باری که فرد مبتلا به تبخال می شود ، بهبود زخم ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد. شیوع بعدی برای هفته ها، ماه ها یا حتی بعدا رخ ندهد. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، معمولاً شدت کمتری نسبت به اولین شیوع دارند. عفونت تبخال از بین نمی رود، اما شیوع آن به مرور زمان کمتر می شود.

علائم تبخال تناسلی عبارتند از:

بی حسی، گزگز یا سوزش در ناحیه تناسلی

احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا مقاربت

ادرار دردناک، مشکل در ادرار کردن، یا نیاز مکرر به ادرار کردن

تاول های آبکی در ناحیه تناسلی

بسیاری از افراد مبتلا به تبخال مکرر تا 48 ساعت قبل از شیوع علائم هشدار دهنده را تجربه می کنند. اینها ممکن است شامل سوزن سوزن شدن، خارش ، یا درد در محل فوران یا درد در باسن باشد .

پزشک می تواند تبخال تناسلی را با مشاهده شیوع و نمونه برداری از بافت یا مایع از زخم ها تشخیص دهد. همچنین آزمایش خون برای HSV-1 و HSV-2 وجود دارد . اگرچه آن‌ها نمی‌توانند زمان ایجاد عفونت را مشخص کنند یا پیش‌بینی کنند که چه زمانی احتمال شیوع مجدد وجود دارد.

داروهایی برای درمان و کاهش یا پیشگیری از شیوع مکرر تبخال در دسترس هستند. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان