سماق نقش جالبی در سلامت پوست دارد + خواص

خط سلامت: سماق هزاران سال است که هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده می شود.

سماق نقش جالبی در سلامت پوست دارد + خواص

سماق چیست؟ سماق سمی نیست؟ انواع مختلفی از سماق خوراکی وجود دارد. آنچه ما سماق سمی می نامیم کاملاً متفاوت است. سماق سمی سفید است نه قرمز و شباهت کمی به انواع خوراکی آن دارد.

سماق چه طعمی دارد؟

به گزارش خط سلامت سماق سرشار از اسید مالیک و ویتامین ث است.  سماق مانند لیمو ترش و یک موز نارس قابض و طعم گیاهی قوی ندارد، بیشتر فقط ترش است.

تاریخچه سماق

سماق یک غذای اصلی در غذاهای خاورمیانه است. همچنین برای هزاران سال توسط قبایل بومی در آمریکای شمالی استفاده می شود. مردم در سراسر جهان از این ادویه آشپزخانه هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده می کنند.

فواید سماق برای سلامتی

سماق گیاهی بی ادعا است تحقیقات شگفت انگیزی در مورد آن انجام شده است. دانشمندان بیش از پنجاه سال است فواید سماق را بررسی کرده اند. بومیان مدت طولانی تری از آن استفاده کرده اند. بر اساس مطالعات، سماق سرشار از فنل و فلاونوئید است. این گیاه همچنین ضد التهاب ، ضد میکروب و سرشار از مواد مغذی است.

از نظر تاریخی برای فهرستی از مسائل بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و تحقیقات مدرن این موضوع را بیشتر تأیید می‌کند.

مبارزه با اشکالات بد

سماق به عنوان قابض، بافت ها را رنگ می کند. از آن برای اسهال، هموروئید، ادرار زیاد و خونریزی استفاده می شود. سماق همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. فواید سماق آن را برای سلامت پوست، عفونت ها و زخم ها مفید می کند.

مطالعه ای به بررسی اثرات سماق روی باکتری های دهان پرداخت. سماق نه تنها با باکتری ها مبارزه می کند، بلکه به جلوگیری از بیوفیلم ها نیز کمک می کند.

تحقیقات انجام شده نیز باکتری ها و سماق را مورد بررسی قرار داد. این گیاه در برابر هر شش سویه مختلف موثر بود. سماق مانند پیاز به کشتن سالمونلا، E. coli  و سایر باکتری‌هایی که اغلب درغذاهای بد یافت می‌شوند کمک می‌کند.

حفاظت قدرتمند

محتوای فلاونوئید سماق به دلیل اثرات ضد التهابی آن برای سلامت مغز نویدبخش است. محققان دریافتند سماق التهاب مغز و سیستم عصبی را کاهش می دهد. آنها به این نتیجه رسیدند سماق به مبارزه با بیماری دژنراتیو سیستم عصبی کمک می کند.

همین فواید ضد التهابی می تواند اثر محافظتی روی اندام های داخلی داشته باشد. هنگامی که محققان سماق را از نظر آسیب و نارسایی روده بررسی کردند، دریافتند سماق درمانی امیدوارکننده برای پیشگیری از این صدمات است. سماق دارای آنتی اکسیدان، محافظت از سیستم ایمنی است و به جلوگیری از مرگ سلولی کمک می کند. مطالعه دیگری به این نتیجه رسید فواید سماق به محافظت در برابر آسیب اندام ها و DNA کمک می کند.

سماق همچنین اثر محافظتی روی پوست دارد. به طور سنتی برای مراقبت از زخم استفاده می شد. تحقیقات مدرن تایید کرد سماق نقش جالبی در سلامت پوست دارد. سماق به مهار رشد سلول های بد یا کشتن سلول های آسیب دیده پوست کمک کرد. این کار در برابر التهاب و آسیب خورشید محافظت می کند. استفاده از سماق راهی عالی برای« خوردن کرم ضد آفتاب» است.

چندین مطالعه نشان داده اند سماق به جلوگیری از رشد و گسترش تومورها کمک می کند. مطالعه اخیر در سال 2021 به بررسی تأثیر سماق بر سرطان پرداخت. محققان دریافتند سماق به طور قابل توجهی از رشد و سلامت سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

تسکین آرامش بخش

سماق به کاهش درد عضلانی بعد از تمرین کمک می کند. یک کارآزمایی تصادفی نشان داد ورزشکارانی که بعد از تمرین سماق دریافت می کنند درد کمتر و ریکاوری بهتری داشتند. محققان دریافتند سماق التهاب را کاهش می دهد و به کاهش درد کمک می کند.

اما با همه این فواید، سماق چیزی نیست که معمولا در آشپزخانه های ما یافت می شود. چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از سماق

چگونه در زندگی خود سماق بیشتری دریافت کنیم؟ سماق در بسیاری از نقاط به صورت وحشی رشد می کند

در اینجا چند روش برای استفاده از سماق وجود دارد:

چای سماق

سماق را در آب خنک در یخچال قرار دهید. برای هر قاشق چایخوری سماق حدود 2 فنجان آب استفاده کنید. سپس آن را با عسل ، شربت افرا یا استویا شیرین کنید.

تنتور سماق

هنگامی که به یک قابض نیاز دارید یا می خواهید از آن به عنوان مکمل استفاده کنید، تنتور سماق گزینه خوبی است. این نیز یک راه خوب برای حفظ آن در ماه های تابستان است. در اینجا نحوه درست کردن تنتورهای گیاهی آورده شده است.

آن را به غذا اضافه کنید

سماق آسیاب شده یک افزودنی آسان و خوشمزه به بسیاری از غذاهای رایج است.

مرغ، ماهی، اردک یا بره را با سماق مزه دار کنید

از سماق برای گوشت کبابی و برشته استفاده کنید

سماق را روی سالادها بپاشید

از آن در سس های سالاد و دیپ استفاده کنید

مقداری سماق  را در هوموس مخلوط کنید

روی بابا گانوش (دیپ بادمجان برشته شده) را با سماق تزئین کنید.

با سالادهای ترشی مانند خیار و گوجه فرنگی خرد شده با سرکه و روغن مخلوط کنید.

سماق را با برنج یا کینوآ مخلوط کنید

کدو، کلم بروکسل یا سیب زمینی شیرین را با سماق مزه دار کنید

روی سبزیجات کبابی از سماق استفاده کنید

سماق را با پنیر مخلوط کنید پنیر فتا، پنیر خامه ای و پنیر بز گزینه های خوبی هستند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان