از هر 10 نفر یکی این بیماری را دارد+ راهکار

خط سلامت: اگزما یکی از بیماری های شدید پوستی است.

از هر 10 نفر یکی این بیماری را دارد+ راهکار

اگزما انواع گوناگونی دارد. اگزما موجب خارش ، سوزش و زخم در پوست می شود. اگزما درمان قطعی ندارد اما راه هایی برای کنترل آن وجود دارد. 

به گزارش خط سلامت اگزما نسبت به بیماری های پوستی دیگر شیوع بالاتری دارد. در این مطلب انواع اگزما و راه های درمان آن بررسی شده است. 

اگزما و مشکلات پوستی

اگزما یک بیماری شایع پوستی است که باعث خارش، بثورات، لکه های خشک و عفونت می شود. این یک نوع درماتیت است، که گروهی از شرایط است که پوست را ملتهب یا تحریک می کند. شایع ترین نوع آن درماتیت آتوپیک یا اگزمای آتوپیک است. "آتوپیک" به این معنی است که احتمال ابتلا به شرایط آلرژیک مانند آسم و تب یونجه بیشتر است.

بیشتر افراد می توانند علائم خود را با دریافت درمان و با اجتناب از محرک ها کنترل کنند. خارش شدید اولین علامت کلی اگزما است و خاراندن آن فقط اگزما را بدتر می کند.

بیش از 31 میلیون آمریکایی به اگزما مبتلا هستند. دوره های زمانی که علائم در بدترین حالت خود هستند، «شعله ور شدن» نامیده می شوند که روزها یا هفته ها ادامه دارند.

علائم اگزما

قرمز

خشک

ترک خورده

پوست چرمی

علائم اگزما در نوزادان

در نوزادان، بثورات خارش دار منجر به حالت تراوش، پوسته پوسته شدن، به طور عمده در صورت و پوست سر می شود. همچنین در بازوها، پاها، پشت و سینه آنها اتفاق می افتد. نوزادان تازه متولد شده می توانند علائم را در چند هفته یا چند ماه اول پس از تولد نشان دهند.

علائم اگزما در کودکان

کودکان و نوجوانان معمولاً در ناحیه خم آرنج، پشت زانو، گردن یا مچ دست یا مچ پا دچار بثورات می شوند. بثورات پوسته پوسته و خشک می شوند.

علائم اگزما در بزرگسالان

بثورات معمولاً در صورت، پشت زانوها، مچ دست، دست‌ها یا پاها ایجاد می‌شود.

احتمالاً پوست بسیار خشک، ضخیم یا پوسته پوسته خواهد شد. در افراد با پوست روشن، این نواحی به رنگ قرمز است و سپس قهوه ای می شوند. در افراد با پوست تیره‌تر، اگزما بر رنگدانه‌های پوست تأثیر می گذارد و ناحیه آسیب‌دیده را روشن‌تر یا تیره‌تر می کند.

کمک پزشکی در اگزما

علائم عفونت مانند تب، قرمزی، گرما، چرک یا تاول

اگزما به طور ناگهانی تغییر می کند یا بدتر می شود

انواع اگزما

درماتیت آتوپیک: این همان چیزی است که مردم وقتی می گویند «اگزما» منظورشان است. این شایع ترین شکل است و بیش از 7 درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. سایر اختلالات آلرژیک، مانند آسم و تب یونجه، آن را تحریک می کنند. اغلب در دوران کودکی شروع می شود.

درماتیت تماسی: تقریباً هر کسی در مقطعی از زندگی خود به این موضوع مبتلا می شود. زمانی اتفاق می افتد که پوست با چیزی که باعث ایجاد بثورات می شود، تماس پیدا می کند. محرک باعث تحریک یا واکنش آلرژیک می شود. محرک ها برای هر فرد منحصر به فرد است و بر اساس دو نوع درماتیت تماسی متفاوت است:

درماتیت تحریکی نوع شایع‌تری است و بیشتر با افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک مرتبط است. محرک ها شامل محصولات مراقبت از پوست، صابون ها و مواد شوینده، جواهرات ساخته شده با نیکل و مواد شیمیایی صنعتی مانند حلال ها و سیمان می شود.

درماتیت آلرژیک زمانی شعله ور می شود که پوست با چیزی که به آن حساسیت دارد تماس پیدا کند. آلرژن های رایج عبارتند از پیچک سمی، نیکل و سایر فلزات، عطرها و محصولات زیبایی با رایحه، لاستیک، لاتکس و ماده نگهدارنده تیمروسال. برای برخی افراد، نور خورشید برای ایجاد واکنش لازم است.

اگزمای دیسیدروتیک: این یک شکل کمتر رایج اما چالش برانگیزتر از اگزما است. باعث ایجاد تاول های ریز در کف دست ها، کف پاها و کناره های انگشتان می شود. عرق یا مواد محرک مانند فلزات آن را تحریک می کند.

نورودرماتیت: این نوع اگزما تمایل دارد فقط یک یا دو لکه خارش شدید ایجاد کند، اغلب در پشت گردن، بازو یا پا ایجادمی شود. عوامل خطر عبارتند از داشتن شکل دیگری از اگزما، مانند درماتیت آتوپیک یا تماسی، یا فقط پوست بسیار خشک. برخی از مسائل مربوط به سلامت روان مانند اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) باعث آن می شوند. زنان بین 30 تا 50 سال شانس بیشتری برای ابتلا به آن نسبت به سایر افراد دارند.

اگزمای نومولار: این اگزمای سکه ای شکل اغلب پس از یک آسیب پوستی مانند سوختگی یا نیش حشره ظاهر می شود. 

درماتیت سبورئیک: این در مناطقی از بدن با غدد چربی زیاد اتفاق می افتد. وقتی روی پوست سر باشد، به آن شوره سر می گویند. ارتباط مشترکی با برخی از بیماری های پوستی دیگر مانند پسوریازیس، آکنه و روزاسه و همچنین انواع بیماری های دیگر دارد.

درماتیت استاز: این نوع در افرادی که جریان خون ضعیفی دارند، در قسمت پایین پاها اتفاق می افتد. برخی از عادات سبک زندگی نیز خطر ابتلا را افزایش می دهند، مانند اضافه وزن یا عدم فعالیت کافی.

علل اگزما

پاسخ سیستم ایمنی به چیزی تحریک کننده

مشکلاتی در سد پوست وجود دارد که باعث می شود رطوبت و میکروب ها وارد شوند

سابقه خانوادگی سایر آلرژی ها یا آسم

عوامل خطر اگزما

داشتن پوست بسیار خشک

استفاده از محصولات مراقبت از مو یا پوست با آلرژن های خاص

حساسیت غذایی

زندگی در مناطق سرد و مرطوب یا مناطق باتلاقی و گرم

اگر فردی در خانواده به اگزما مبتلا باشد، احتمال ابتلا به اگزما بیشتر است. این کاملاً ژنتیکی نیست، اما ژن ها شانس را افزایش می دهند.

اگزما بیشتر قبل از 5 سالگی خود را نشان می دهد.

درماتیت آتوپیک در کودکان شایع تر است، در حالی که اشکالی مانند اگزما نومولار در بزرگسالان معمول تر است.

محرک های اگزما

پارچه یا لباس خشن یا درشت

احساس گرما یا سردی بیش از حد

محصولات خانگی مانند صابون یا مواد شوینده

شوره مو یا خز حیوانات

عفونت یا سرماخوردگی

فشار

عرق

تشخیص اگزما

هیچ آزمایشی نمی تواند اگزما را تشخیص دهد. پزشک با نگاه کردن به پوست و پرسیدن چند سوال آن را تشخیص می دهد.

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به اگزما، آلرژی دارند، پزشک آزمایش‌های آلرژی را برای بررسی محرک‌ها تجویز می کند. 

درمان اگزما

داروها

پزشک کرم ها و پمادهایی با کورتیکواستروئیدها را برای کاهش التهاب تجویز می کند. اگر ناحیه عفونی شود، احتمالاً به آنتی بیوتیک نیاز خواهند داشت.

گزینه های دیگر عبارتند از درمان با مواد شیمیایی که خارش را کاهش می دهند، فتوتراپی (با استفاده از نور ماوراء بنفش).

درمان های خانگی اگزما

از آنجا که پوست خشک و خارش دار است، پزشک لوسیون ها و کرم هایی را برای مرطوب نگه داشتن آن توصیه می کند. کرم ها و پمادها التهاب را کاهش می دهند و آب را به پوست برمی گردانند تا به بهبود آن کمک کند. 

محصولات حاوی گلیسیرین، اسید لاکتیک و اوره کمک کننده هستند زیرا به جذب آب به داخل پوست کمک می کنند. 

نشان داده شده است هیپنوتیزم، مدیتیشن و درمان بیوفیدبک علائم اگزما را کاهش می دهند. 

خشکی  پوست + اگزما

شیوع اگزما

تحقیقات نشان می دهد از هر 10 نفر 1 نفر در طول زندگی خود به اگزما مبتلا می شود، اما زنان بالغ بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. در میان بزرگسالان، افراد چند نژادی و سفید پوست بیشترین میزان ابتلا را دارند. 

عوارض اگزما

آسم یا تب یونجه

حساسیت غذایی

عفونت های پوستی 

مشکلات خواب 

زندگی با اگزما

اگزما منجر به عوارض زیادی می شود. راه هایی برای بهتر کردن شرایط وجود دارد. 

رژیم اگزما

اگزما با مواد حساسیت زا در غذا مرتبط است، اما رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که در صورت ابتلا به اگزما رعایت شود. غذاهای التهاب زا عبارتند از: 

گوشت قرمز

گوشت های فرآوری شده 

غذاهای سرخ شده

غذاها و نوشیدنی ها با شکر اضافه شده

چربی های ترانس

کربوهیدرات های تصفیه شده (نان سفید، شیرینی)

غذاهای میان وعده مانند کلوچه، چیپس و کراکر

مدیریت اگزما

کمپرس سرد در محل خارش 

ضربه زدن به پوست خارش دار 

حمام سرکه سیب

 لباس نرم و قابل تنفس .برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان