با ورزش، جوان‌تر از سن‌تان به نظر برسید

خط سلامت: ورزش، تنها راهکار برای حفظ سلامتی در سنین بالا نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری برای آینده است. مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش داده و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. در این مقاله، به بررسی فواید ورزش برای افراد مسن و دلایلی که باید ورزش را به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی خود تبدیل کنیم، می‌پردازیم.

با ورزش، جوان‌تر از سن‌تان به نظر برسید

آیا احساس می‌کنید با افزایش سن، انرژی و توانایی‌هایتان کاهش یافته است؟ ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا جوان‌تر احساس کنید و به زندگی با انرژی بیشتری ادامه دهید. با ورزش، نه تنها جسمتان قوی‌تر می‌شود، بلکه روحیه شما نیز بهبود می‌یابد و اعتماد به نفس تان افزایش می‌یابد.

به گزارش خط سلامت شما می توانید میلیون ها دلیل برای عدم فعالیت بدنی بیاورید اما بی حرکتی و سکون بد است. تقریباً 3.2 میلیون نفر سالانه به دلیل عدم فعالیت بدنی و ورزش جان خود را از دست می دهند. ورزش منظم، به ویژه در میان افراد مسن، برای سلامتی بسیار مهم است.

چرا ورزش برای افراد مسن اینقدر مهم است؟

ورزش تقریباً برای همه از جمله افراد مسن مفید است. حتی مقادیر متوسط ورزش و ​​​​فعالیت بدنی می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. البته ابتدا با پزشک صحبت کنید. اگر کم تحرک بوده اید، هر روز 5 تا 10 دقیقه فعالیت متوسط ​​داشته باشید.

این سن شما نیست که احساس نیاز به استراحت می کنید بلکه بخاطر آن است که حرکت نمی کنید. حتی افراد مسن‌تر که مشکلات سلامتی جدی دارند مانند بیماری قلبی، دیابت، آرتریت و ... دارند می‌توانند با ورزش و بلند شدن و حرکت کردن زندگی بهتری داشته باشند.

هرچه با افزایش سن بیشتر برای فعال ماندن تلاش کنید، احتمال ابتلا به مواردی مانند حمله قلبی و سکته کمتر است. پزشک می تواند بگوید که چه نوع ورزش هایی بهترین هستند و برای چه مدت باید آنها را انجام دهید. هفته ای 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط مفید است. چمن زنی یا یک جلسه تمیز کردن سنگین نیز مهم است و لازم نیست آنها را 30 دقیقه ای انجام دهید.

با ورزش، از بیماری‌ها پیشگیری کنید

تمرین‌هایی که انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کنند سفتی عضلات را می توان با تمرینات کششی کاهش داد.

ابتدا با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر غیر فعال بوده اید یا مشکلات سلامتی دارید. پزشک می داند که به چه چیزی نیاز دارید و چه کاری می توانید انجام دهید. کارشناسان می گویند کسانی که تازه شروع به ورزش کرده اند باید به آرامی با تمرینات کم شدت شروع کنند. مقدار زیادی آب بنوشید، به بدن خود گوش دهید، قبل از تمرین بدن خود را گرم کنید و پس از آن سرد کنید.

یک مطالعه نشان می دهد برخی از تمرینات مانند دوچرخه سواری ثابت  در واقع کاهش مرگ سلولی را کاهش می دهد که با افزایش سن اتفاق می افتد. به عبارت دیگر برای بهره مندی از فواید ورزش هرگز دیر نیست. مهم نیست چند ساله هستید، چقدر غیرفعال هستید یا برای مدت طولانی از تناسب اندام خارج شده اید، ورزش می تواند کمک زیادی برای بسیاری از چیزها باشد.

فعال بودن لزوماً به معنای فشار آوردن و کار با وزنه های بزرگ در باشگاه یا دویدن نیست. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید .

داشتن یک شریک یا وارد شدن به یک گروه ورزشی کمک می کند. مطالعات نشان می‌دهد نظارت و حمایت می‌تواند به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کنید و احساس خوبی نسبت به کاری که انجام می‌دهید داشته باشید. اگر برای مدتی غیرفعال بوده اید و در حال بازگرداندن همه چیز هستید، دوستان واقعا می توانند کمک کنند. برخی افراد ترجیح می دهند به تنهایی به ورزش بروند.

یک برنامه کامل - به دلیل نگهداری از نوه ها، سایر تعهدات خانوادگی، کارهای خانه و غیره - اغلب به عنوان دلیلی برای حذف ورزش ذکر می شود. وقتی به تمام مزایای فعالیت بدنی منظم و حداقل زمان مورد نیاز (150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط) فکر می کنید، پاسخ واضح است: اگر می خواهید سالم بمانید، می توانید زمان لازم را پیدا کنید.

ورزش و سلامت جسم

ورزش فقط به سلامت قلب مربوط نمی شود. ورزش منظم همچنین به ریه ها، ماهیچه ها و کل سیستم گردش خون کمک می کند. این در مورد مزایایی است که می تواند شامل کاهش فشار خون، سلامت استخوان ها و مفاصل و احتمال کمتر مواردی مانند سرطان روده بزرگ و دیابت باشد.

ورزش و سقوط

افتادن برای افراد مسن مشکل ساز است، اما با فعالیت بدنی منظم، از جمله ورزش‌هایی که تعادل مناسب را تقویت می‌کنند - تمرین‌هایی که می‌توانید تقریباً در هر زمان و هر مکان انجام دهید - می‌توانید از افتادن‌هایی که به بسیاری از افراد مسن آسیب می‌زند جلوگیری کنید.

ورزش و مغز

ورزش برای مغز عالی است. کارشناسان می گویند نه تنها ورزش می تواند کمک کند تا از مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب جلوگیری کنید، بلکه کمک به انجام وظایف می کند. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان