روغنی با خواص ضد سرطانی پوست را زیبا می کند

خط سلامت: سیاه دانه یک گیاه مفید برای بدن است. روغن سیاه دانه کاربرد های زیادی برای سلامت جسمانی دارد.

 روغنی با خواص ضد سرطانی پوست را زیبا می کند

روغن سیاه دانه در بهبود برخی بیماری ها موثر عمل می کند. به گزارش خط سلامت از روغن سیاه دانه هم به صورت خوراکی و هم به صورت بیرونی روی پوست و مو استفاده می شود. 

کاربردها و فواید روغن سیاه دانه

بسیاری از پزشکان، در ترکیب درمان های پزشکی مرسوم با روش های طبیعی برای حمایت از بدن موفق شده اند. یکی از این داروهای قدیمی که محبوبیت پیدا کرده است، روغن سیاه دانه است.

روغن سیاه دانه (که اغلب به آن روغن دانه زیره سیاه، روغن گشنیز سیاه یا روغن سیاه نیز می گویند) از گیاه سیاه دانه که بومی آسیا است، می آید. 

دو ترکیب فعال آن، نیگلون کریستالی و تیموکینون، بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اما حاوی اسید میریستیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتولئیک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک، اسید آراشیدونیک، پروتئین‌ها و ویتامین‌های B1، B2، B3، کلسیم، فولات، آهن، مس، روی و فسفر است.

موارد استفاده روغن سیاه دانه

مطالعات نشان داده است روغن سیاه دانه برای موارد زیر مفید است:

آسم و آلرژی

مطالعات متعدد نشان داده است روغن سیاه دانه دارای اثرات ضد آسم است و بسته به علت آسم، گاهی اوقات موثرتر از درمان های دیگر است. همین خواص باعث می شود برای بسیاری از افراد برای تسکین آلرژی مفید باشد.

اگزما و پسوریازیس

روغن سیاه دانه برای مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می شود. این به تسکین التهاب و بهبود سرعت و بهبود پوست کمک می کند.

هضم

دانه های سیاهدانه به هضم کمک می کنند و گاز، نفخ و درد معده را کاهش می دهند. روغن سیاه دانه اغلب برای درمان انگل های روده استفاده می شود. در مطالعات اولیه، نشان داده شد رشد سلول های سرطانی روده بزرگ را بدون عوارض جانبی مهار می کند.

 قارچ

نشان داده شده است روغن سیاه دانه در مبارزه با عفونت های قارچی در سیستم گوارش و روی پوست مفید است.

سرطان 

مطالعات دیگر نشان داده ترکیب موجود در سیاه دانه به القای آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول های سرطان خون کمک می کند. مطالعات دیگر همین اثر را در سلول های سرطان سینه، سلول های تومور مغزی، سرطان پانکراس، سرطان دهانه رحم و سلول های سرطانی دهان و باکتری های حفره ساز نشان داده اند.

روغن سیاه دانه گاهی اوقات به عنوان یک محافظت طبیعی در برابر برخی از خطرات ناشی از پرتودرمانی توصیه می شود و همراه با درمان های معمولی استفاده می شود.

سلامت قلب

نشان داده شده است تیموکینون موجود در دانه سیاهدانه دارای اثر محافظتی بر قلب، ارتقاء سطح کلسترول سالم و کمک به عادی سازی فشار خون است.

سیستم ایمنی

سیاهدانه در راه حمایت از سیستم ایمنی منحصر به فرد است. حاوی آنتی اکسیدان ها، اسیدهای مفید و ویتامین های B است. برخلاف  گیاهانی مانند سنجد یا اکیناسه که برای مبتلایان به بیماری های خودایمنی نیاز به احتیاط دارند، به نظر می رسد سیاه دانه ها سیستم ایمنی را متعادل می کنند، عملکرد ایمنی را افزایش می دهند اما واکنش های ایمنی را در برابر بافت سالم بدن تشویق نمی کنند.

سال‌هاست که از آن در پروتکل‌های جایگزین HIV استفاده می‌شود و اغلب در انجمن‌های مختلف بیماری‌های خودایمنی توصیه می‌شود. 

پوست و مو

در برخی از فرهنگ ها به صورت موضعی برای نرم کردن، تقویت و استحکام طبیعی پوست و کمک به افزایش رشد مو استفاده می شود. 

مشکلات روغن سیاه دانه

در صورت عدم استخراج، فرآوری یا بسته‌بندی صحیح روغن‌های گیاهی یا دانه‌ای مشکلاتی به وجود می آید. اگر هر یک از این فاکتورها صحیح نباشد، به راحتی فاسد می شود و مهم است که روغن در یک بطری شیشه‌ای تیره نگهداری شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان