فیلم + آلودگی هوا باعث آلزایمر می شود /هشدار متخصصان جدی است

خط سلامت: آلودگی هوا به وجود آلاینده‌های مختلف در جو زمین گفته می‌شود که می‌تواند برای سلامت انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و کل اکوسیستم زیان‌آور باشد.

فیلم + آلودگی هوا باعث آلزایمر می شود /هشدار متخصصان جدی است

آلودگی هوا از جمله مخاطرات زیست‌محیطی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و تأثیرات منفی آن بر سلامت فیزیکی از جمله بیماری‌های قلبی، آسم و مشکلات تنفسی خوب شناخته شده است. اخیراً، توجه دانشمندان به تأثیرات آلودگی هوا بر مغز و عملکرد شناختی جلب شده است.

به گزارش خط سلامت آلودگی هوا و ذرات ریز معلق در هوا، مانند PM2.5 و PM10، که از اگزوز خودروها، کارخانجات و سایر منابع آلوده‌کننده ناشی می‌شوند، می‌توانند پس از استنشاق به جریان خون وارد شوند و از طریق آن به مغز راه پیدا کنند. این ذرات می‌توانند ایجاد التهاب کنند و به بخش‌های حساس مغزی نظیر هیپوکامپ، که در یادگیری و حافظه نقش دارد، آسیب برسانند.

یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد آلودگی هوا این است که به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر منجر می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهند افرادی که در مناطق با سطوح بالای آلودگی هوا زندگی می‌کنند، تمایل بیشتری به نشان دادن افت شناختی و علائم مرتبط با این بیماری‌های عصبی دارند.

علاوه بر بیماری‌های تحلیل‌برنده، آلودگی هوا می‌تواند بر عملکرد شناختی افراد سالم نیز تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات در کودکان و نوجوانان نشان داده‌اند قرارگیری در معرض مداوم آلودگی هوا می‌تواند بر رشد شناختی و عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر بگذارد. حتی شانس ابتلا به اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی در بین کودکان را افزایش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان