بهترین مرهم سوختگی خانگی + نحوه تهیه

خط سلامت: سوختگی از اتفاقاتی است که برای اکثر افراد پیش می آید. اغلب زنان در هنگام آشپزی دچار سوختگی می شوند. یکی از درمان های خانگی موثر بر سوختگی عسل است. مرهم سوختگی عسل برای بهبود زخم و سوختگی های خفیف و شدید استفاده می شود.

بهترین مرهم سوختگی خانگی + نحوه تهیه

سوختگی ها اغلب با درد شدید همراه است و نیازمند راهی برای درمان فوری در خانه هستند.

به گزارش خط سلامت مرهم سوختگی تهیه شده از عسل و اسطوخودوس راه مناسبی برای بهبود زخم و سوختگی ها است. 

مرهم سوختگی عسل اسطوخودوس

عسل برای استفاده در انواع زخم ها، از جمله بریدگی ها و زخم های سوراخ شده، اثبات شده است. صدها مطالعه وجود دارد که کاربردهای پزشکی عسل را برای همه چیز از سوختگی های شدید گرفته تا زخم ها نشان می دهد.

تحقیقات مدرن این کاربردهای مفید عسل را تایید کرده و اثربخشی آن را در برابر حداقل 80 سویه مضر از جمله باکتری های گرم منفی و مثبت، انواع قارچ ها و باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک مانند MRSA  و MSSA نشان داده است. 

این امر عسل را مهم می کند زیرا باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در حال توسعه گسترده هستند و عسل به طور مداوم بر روی این گونه ها در آزمایشات مؤثر است. در واقع، عسل به طور معمول از سایر درمان های رایج زخم بسیار بهتر عمل می کند. به عنوان مثال، زمانی که عسل با پانسمان گاز سولفادیازین نقره مقایسه شد:

در مجموع 104 مورد آسیب سوختگی سطحی برای ارزیابی کارایی عسل به عنوان یک پانسمان در مقایسه با پانسمان گاز سولفادیازین نقره مورد بررسی قرار گرفت.

در 52 بیمار تحت درمان با عسل، 91 درصد زخم ها ظرف 7 روز استریل شدند. در 52 بیمار تحت درمان با سولفادیازین نقره، 7 درصد کنترل عفونت را در عرض 7 روز نشان دادند. بافت گرانولاسیون سالم زودتر در بیماران تحت درمان با عسل مشاهده شد (میانگین 7.4 در مقابل 13.4 روز). از زخم های درمان شده با عسل، 87 درصد در عرض 15 روز بهبود یافتند.

تسکین درد، بروز کمتر اسکار هیپرتروفیک و انقباض پس از سوختگی، هزینه کم و در دسترس بودن آسان، عسل را به یک درمان ایده آل در برای سوختگی تبدیل کرده است.

این مطالعه نشان می دهد نه تنها عسل یک انتخاب موثر برای زخم ها و سوختگی ها است، بلکه در بسیاری از موارد بهترین انتخاب موجود است. مطالعه دیگری راه های مفید عسل برای زخم را توضیح می دهد:

عسل به عنوان یک پانسمان بر روی زخم ها، یک محیط ترمیم کننده مرطوب ایجاد می کند، عفونت را به سرعت پاک می کند، بوی بد را می گیرد و التهاب و ترشح را کاهش می دهد. همچنین با تحریک رگ زایی، گرانولاسیون و اپیتلیال شدن، سرعت التیام را افزایش می دهد و پیوند پوست را غیرضروری می کند و نتایج زیبایی عالی به همراه دارد.

سوختگی‌ها می‌توانند خطرناک باشند، زیرا بسیار مستعد عفونت هستند و دیر بهبود می‌یابند. عسل به ویژه در درمان سوختگی مفید است و مانند بسیاری از انواع درمان ها اثربخشی خود را از دست نمی دهد و هیچ نشانه ای از ایجاد مقاومت در برابر باکتری های خاص را نشان نمی دهد.

تاثیر عسل بر سوختگی ها

دلایل متعددی وجود دارد که چرا عسل برای سوختگی ها (و انواع زخم ها) بسیار موثر است. علاوه بر اثر ضد باکتریایی که در بالا توضیح داده شد، همچنین:

التهاب را کاهش می دهد.

حتی در زخم هایی که هیچ عفونتی ندارند، عسل خاصیت ضد التهابی نشان می دهد. 

یک مانع محافظ فیزیکی را فراهم می کند.

عسل یک سد مرطوب و محافظ در اطراف زخم ایجاد می کند. زیرا مایعات را بیرون می کشد و زخم را پوشانده نگه می دارد. این امر باعث بهبود سریعتر می شود (مخصوصاً در مقایسه با زخم هایی که در معرض هوا و دلمه قرار می گیرند) و محیطی بهینه برای تولید سلول های جدید پوست ایجاد می کند.

عسل از چسبیدن زخم به باند در طول بهبودی جلوگیری می کند، که می تواند باعث کنده شدن پوست جدید و کند شدن روند بهبودی شود.

مواد مغذی را مستقیماً برای زخم فراهم می کند.

عسل منبع مستقیم کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه که به راحتی متابولیزه می‌شوند را فراهم می‌کند که برای بهبودی مفید هستند. عسل در واقع سوخت مستقیم به شکل گلوکز به زخم می دهد و سرعت و توانایی التیام این سلول ها را افزایش می دهد. عسل به طور غیرمستقیم جریان لنف را تحریک می کند که برای بهبودی مفید است.

نحوه استفاده از عسل در سوختگی

عسل به قدری در درمان پزشکی سوختگی مورد مطالعه قرار گرفته است که حتی یک پروتکل پیشنهادی برای استفاده از عسل در سوختگی وجود دارد.

زخم را با روش دلخواه تمیز کنید. 

پوشاندن زخم با عسل.

ناحیه پوشیده از عسل را با گاز خشک و استریل بپوشانید.  پیشنهادات برای تعویض پانسمان از 2 بار در روز تا یک بار در 2-3 روز متغیر است.

اسطوخودوس برای مزیت اضافه

 اسانس اسطوخودوس حاوی لینالیل استات و لینالول است که هر دو دارای اثرات کاهش دهنده درد هستند. اسطوخودوس خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد.

تهیه مرهم سوختگی عسل اسطوخودوس

مواد لازم

1/4 فنجان عسل 

20 قطره اسانس اسطوخودوس

طرز تهیه

اسانس اسطوخودوس و عسل را مخلوط کرده و استفاده کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان