زنان 8 برابر بیشتر در معرض این عفونت هستند+درمان های خانگی

خط سلامت: عفونت ادرار یکی از بیماری هایی است که اغلب زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

زنان 8 برابر بیشتر در معرض این عفونت هستند+درمان های خانگی

عفونت ادراری (UTI) زمانی رخ می دهد که باکتری وارد دستگاه ادرار  شده و تکثیر می شود.

 به گزارش خط سلامت عفونت ادرار معمولاً از مجرای ادرار یا مثانه شروع می شوند. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به سمت کلیه ها حرکت کند. بیشتر عفونت های ادراری توسط E. coli ایجاد می شوند، اگرچه سایر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها نیز می توانند منجر به عفونت شوند. E. coli یک باکتری است که به طور طبیعی در روده انسان و حیوان یافت می شود اما به مقدار زیاد می تواند باعث مسمومیت غذایی و سایر انواع عفونت شود.

به گزارش خط سلامت درمان های خانگی عفونت ادراری (UTI) در این مطلب پرداخته شده است.

عوامل ایجاد عفونت ادراری(UTI)

جنسیت: بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به عفونت ادراری است. مطالعات نشان داد زنان هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند. یک نظریه این است که از آنجایی که زنان مجرای ادراری کوتاه تری دارند، باکتری ها راحت تر به مثانه می رسند.

رابطه جنسی : فعالیت جنسی می تواند باکتری ها را از مقعد و دستگاه تناسلی به دستگاه ادراری منتقل کند.

باردار بودن :  بسیاری از زنان اولین عفونت ادراری را در زمان بارداری خود گرفتند. دلیل آن این است که خطر رسیدن باکتری به کلیه ها در دوران بارداری (به دلیل تغییرات در لگن و مجرای ادرار) افزایش می یابد . عفونت ادراری می تواند مشکلات جدی برای مادر و نوزاد ایجاد کند، بنابراین مهم است در صورت امکان از آنها پیشگیری شود یا به سرعت درمان شود.

پس از یائسگی : بدن یک زن پس از یائسگی استروژن کمتری تولید می کند که می تواند باعث نازک و خشک شدن دیواره های واژن شود. این تغییر در واژن می تواند باعث ایجاد التهاب و عفونت راحت تر شود.

 بیماری های سیستم ایمنی : شرایط از قبل موجود و اختلال عملکرد سیستم ایمنی می تواند باعث عفونت ادراری مکرر شود. بر اساس یک بررسی بیماری های خود ایمنی و بیماری متابولیک دو بیماری هستند که می توانند این تأثیر را داشته باشند. منطقی است که سیستم ایمنی که به خوبی کار نمی کند می تواند به طور کلی باعث عفونت های بیشتری شود.

 عادات بهداشتی ضعیف : این یک عادت بزرگ برای کودکان و بزرگسالان است. به دختران جوان باید آموزش داده شود که همیشه از جلو به عقب خود را پاک کنند تا از انتشار باکتری به سمت دهانه واژن جلوگیری شود.

علائم و نشانه های عفونت ادراری(UTI)

دانستن علائم و نشانه‌هایی که باید به آنها توجه شود به افراد کمک می‌کند تا عفونت را در مراحل اولیه ایجاد آن بگیرند.

شایع ترین علائم عبارتند از:

درد یا احساس سوزش واژن در هنگام ادرار کردن

نیاز مکرر به ادرار کردن

درد و ناراحتی در قسمت تحتانی شکم

ادرار کدر، تیره یا بدبو

ادرار به رنگ صورتی یا قرمز : نشان دهنده وجود خون در ادرار (بسیاری از زنان متوجه می شوند که این علامتی است که نشانه عفونت جدی تر است)

درمان های مرسوم عفونت ادراری(UTI)

اگر با اولین علائم عفونت ادراری به پزشک مراجعه شود، ممکن است آنتی بیوتیک  تجویز شود. با توجه به عوارض آنتی بیوتیک ها بهتر است مصرف آن ها محدود باشد. تعدادی از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

ناراحتی معده، استفراغ، اسهال

بثورات و تحریک پوست

درد مفاصل و عضلات

از بین بردن باکتری های "خوب و بد" در روده

افزایش  مقاومت آنتی بیوتیکی

درمان های طبیعی برای عفونت ادراری(UTI)

درمان‌های خانگی زیادی برای عفونت ادراری(UTI) وجود دارد که می‌تواند به تسکین ناراحتی و جلوگیری از عود مجدد کمک کند. از این نکات برای پیشگیری و درمان طبیعی عفونت ادراری در خانه استفاده می شود:

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم معمولا اولین قدم خوب برای بهبود سلامت است. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند به طور خاص بر سلامت دستگاه ادراری تأثیر بگذارد. این نکات رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از عفونت ها (و بهبود سلامت کلی) کمک کند:

کاهش مصرف قند

قند یک عامل التهابی است که فقط عفونت را بدتر می کند. حذف غذاها و نوشیدنی های شیرین اولین قدم خوب برای کسانی است که به راحتی دچار عفونت می شوند. حتی ممکن است لازم باشد قندهای طبیعی مانند میوه را کاهش دهید.

حذف غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده مواد مغذی بسیار کمی دارند. آنها عمدتاً فقط پرکننده‌هایی هستند که گرسنگی را رفع می‌کنند. غذاهای فرآوری شده معمولاً حاوی قند و کربوهیدرات بالایی هستند که باکتری های بد را تغذیه می کنند.

مصرف غذاهای پروبیوتیک و ضدالتهاب

پروبیوتیک ها نقش مهمی در سلامت دستگاه ادراری دارند. آنها بدن را با باکتری های خوب که باکتری های بد را کنترل می کنند تامین می کنند. غذاهای پروبیوتیک مانند کلم ، ماست ، شیر ارگانیک، سرکه سیب و کومبوچا به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک هستند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن آب به بدن کمک می کند تا سموم را از سیستم خارج کند.

کاهش مصرف غذاهای اسیدی

گاهی اوقات حتی غذاهای سالم باید هنگام درمان عفونت ادراری مصرف نشوند. خوردن یا نوشیدن هر چیزی که اسیدیته ادرار را افزایش دهد، درمان عفونت ادراری را دشوارتر و اغلب دردناک تر می کند. در طول عفونت ادراری از مصرف کافئین، شکلات، گوجه فرنگی و غذاهای مرکباتی اجتناب می کنم.  رژیم غذایی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت کلی داشته باشد و همچنین می تواند به بیماری های خاص کمک کند.

قند دی مانوز (D-mannose)

ند دی مانوز (D-mannose) برای عفونت ادراری تجویز می شود. مقاله ای در European Review for Medical and Pharmacological Science نشان داد ند دی مانوز (D-mannose) می تواند به مدیریت عفونت های ادراری عود کننده کمک کند. این قند ساده را می توان به آب اضافه یا به شکل قرص مصرف کرد. این قند به این ترتیب کار می‌کند که باکتری‌ها را به دیواره‌های مثانه چسبانده و راحت‌تر از طریق ادرار کردن از بدن خارج می‌ کند.

ویتامین C

اگرچه به طور طبیعی در بسیاری از غذاها (مانند کلم پیچ، کیوی، کلم بروکلی و لیمو) وجود دارد، اما ویتامین C را می توان به عنوان مکمل برای جلوگیری از UTI مصرف کرد. یک مطالعه اسکاندیناویایی نشان می دهد که ویتامین C شیوع UTI را در زنان باردار کاهش می دهد.

زغال اخته

زغال اخته سنتی ترین درمان خانگی برای UTI است. یک مقاله که در سال 2019 منتشر شده نشان می دهد زغال اخته خطر ابتلا به عفونت ادراری را در زنان کاهش می دهد.

جعفری

چای جعفری یکی دیگر از درمان ها برای UTI است. جعفری خاصیت سم زدایی  و ادرارآور دارد (جریان ادرار را افزایش می دهد).

زردچوبه

زردچوبه یک گیاه ضد التهابی قوی است. درد ناشی از عفونت ادراری می تواند آزار دهنده باشد، اما فقط با مصرف مقدار کمی چای زردچوبه می توان درد را کاهش داد.

مخلوط ریشه ختمی وقاصدک

ریشه قاصدک دارای فواید دارویی مختلفی است، اما به دلیل خاصیت ادرارآور و پاک‌کنندگی می‌تواند در طول عفونت ادراری مفید باشد. ریشه گل ختمی نیز یک ماده تسکین دهنده است، به این معنی که با ایجاد یک سد محافظ بافت تحریک شده را تسکین می دهد.

علائم هشدار دهنده عفونت ادراری(UTI)

عفونت های دستگاه ادراری می توانند به طرق مختلف در زندگی روزمره اختلال ایجاد کنند. بنابراین، بسیاری از مردم ترجیح می دهند آن را در خانه درمان کنند. اما گاهی اوقات این عفونت نیاز به مداخله پزشکی دارد. نکات زیر می تواند افراد را آگاه کند که نیاز است به پزشک مراجعه کنند:

زنانی که باردار هستند

درمان های خانگی را امتحان کرده اند، اما همچنان علائم را برای بیش از 72 ساعت تجربه می کنند

کمردرد، تب، لرز، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه می کنید (عفونت ممکن است به کلیه ها سرایت کرده باشد)

درد شدید (ممکن است سنگ کلیه باشد )  

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان