کاهش تهوع با درمان خانگی + 7 روش در دسترس

خط سلامت: تهوع و استفراغ همه افراد را در مقطعی دچار کرده است. ناراحتی های گوارشی سبب ایجاد حالت تهوع می شوند.

کاهش تهوع با درمان خانگی + 7 روش در دسترس

تهوع و استفراغ اگر یک مشکل دائمی باشد نگران کننده بوده و بهتر است با پزشک مشورت شود. برای حالت تهوع خوشبختانه درمان های خانگی زیادی وجود دارد که می تواند کمک کننده باشند.

به گزارش خط سلامت درمان های خانگی حالت تهوع در این مطلب آورده شده است.

عوامل ایجاد حالت تهوع

عوامل مختلفی در ایجاد حالت تهوع موثرند که در این بخش به آن پرداخته شده است:

بیماری حرکت 

بیماری حرکت زمانی اتفاق می افتد که گوش داخلی، مغز و چشم سیگنال های مختلط دریافت می کنند و به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند. گوش داخلی  تعادل و سیستم دهلیزی را کنترل می کند . هنگامی که بدن  در حال حرکت است اما چشم ها حرکت را درک نمی کنند، این قطع ارتباط باعث علائم تهوع می شود.

داروهای سرطان

بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی ، پرتودرمانی و درمان‌های مرسوم سرطان هستند، اغلب دچار حالت تهوع می‌شوند. دارو های شیمی درمانی می توانند قسمت های خاصی از مغز را که استفراغ را کنترل می کنند، تحت تاثیر قرار دهند. این یک مشکل رایج است و حدود 80 درصد از بیماران شیمی درمانی تهوع ناشی از شیمی درمانی دارند.

تهوع بارداری

زنان باردار ممکن است در سه ماهه اول بارداری خود دچار تهوع صبحگاهی شوند. این حالت معمولا پس از اوایل بارداری از بین می رود، اما برخی از زنان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری دچار استفراغ می شوند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی زمانی اتفاق می افتد که  میکروب های مضر، ویروس ها و مواد شیمیایی خاص وارد بدن شوند. علائم می تواند شامل اسهال، تهوع، استفراغ، تب و سردرد باشد.

درمان های خانگی برای تهوع

طب سوزنی و طب فشاری

در حالی که این دو روش درمانی مشابه هستند، تفاوت های آشکاری وجود دارد. هر دو آنها با فعال کردن مسیر های انرژی در بدن کار می کنند. طب سوزنی از سوزن های نازک استفاده می کند و توسط یک متخصص طب سوزنی حرفه ای انجام می شود.

از طرف دیگر طب فشاری فشار محکمی را به نواحی خاصی از بدن وارد می کند. به راحتی می توان از طب فشاری در خانه برای کمک به رفع حالت تهوع استفاده کرد. یکی از محبوب ترین نقاط طب فشاری حالت تهوع روی دست است. به سادگی با انگشت شست و اشاره دست مقابل، فضای بین انگشت شست و اشاره خود را فشار دهید. 3-4 دقیقه فشار دهید و در صورت نیاز تکرار کنید.

روغن و اسانس های گیاهی برای حالت تهوع

اسانس نعناع یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تهوع است، اما اسانس لیمو نیز خصوصا برای تهوع بارداری مفید است. این اسانس ها دارای ترکیبات ضد میکروبی هستند که در هنگام استنشاق با پاتوژن های مضر مبارزه می کنند. رایحه تازه روغن نعناع نیز اثر خنک کنندگی برای آرام کردن حالت تهوع دارد. همچنین می توانید اسانس زنجبیل را پخش کنید یا آن را به شدت رقیق کنید و روی معده بمالید.  

در یک مطالعه در سال 2021، بیماران سرطانی از روغن نعناع فلفلی زیر بینی خود برای تسکین حالت تهوع همراه با داروها استفاده کردند. گروه کنترل فقط از داروهای ضد تهوع استفاده کردند. تهوع و استفراغ گروه نعناع نسبت به گروهی که فقط دارو مصرف می کردند کمتر بود.

چای نعناع

مانند روغن، چای نعناع  به کاهش حالت تهوع کمک می کند. نوشیدن آن حتی برای بچه ها بی خطر است، بنابراین یک داروی ملایم برای تهوع است. از نعناع برای سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ و سندرم روده تحریک پذیر نیز استفاده می شود. کسانی که رفلاکس معده دارند بهتر است در مصرف نعناع احتیاط کنند.

روش استفاده: 1 تا 2 قاشق چایخوری نعنا را در 1 فنجان آب داغ به مدت 10 دقیقه دم کنید. صاف کرده و در صورت نیاز جرعه جرعه بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از داروهای خانگی محبوب برای تهوع و ناراحتی های گوارشی است. چای زنجبیل نیز موثر خواهد بود. یک بررسی در سال 2015، زنجبیل را برای انواع مختلف تهوع، از جمله حالت تهوع بارداری، بررسی کرد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که زنجبیل سابقه قوی در کاهش علائم تهوع  دارد.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)  زنجبیل را به عنوان جایگزینی برای داروهای تهوع در بارداری توصیه می کند.

روش استفاده: مطالعات نتایجی را با استفاده از 1 گرم مکمل زنجبیل در روز نشان دادند. برای چای، به طور کلی توصیه می شود تا زمانی که علائم وجود دارد، روزانه حداکثر 3-5 گرم زنجبیل تازه یا 2 قاشق چایخوری زنجبیل خشک در چای استفاده کنید.

احتیاط: زنجبیل با داروهای رقیق کننده خون، داروهای دیابت و داروهای فشار خون بالا تداخل دارد.

هوای تازه

هنگام حالت تهوع ، دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند تا گرمای بیشتری از سطح خارج شود. نتیجه این است که فرد احساس سرخ شدن و گرما می کند و به طور غریزی به سمت هوای خنک تر کشیده می شود.

فعالیت سبک

اگر معده درد ناشی از هضم ضعیف یا پرخوری است، ورزش می تواند کمک کننده باشد. وقتی یک تمرین ملایم انجام شود، گردش خون در عضلات و اندام‌ها، از جمله آنهایی که مسئول هضم هستند، افزایش می‌ یابد. این افزایش گردش خون می تواند به بهبود هضم و به حالت تهوع کمک کند.

دارچین

هورمون های نامتعادل می توانند به چرخه های قاعدگی سنگین یا ناراحت کننده کمک کنند. دردهای قاعدگی متوسط ​​تا شدید می تواند باعث تهوع یا استفراغ شود. در یک مطالعه محققان به بررسی دارچین برای مشکلات قاعدگی پرداختند. افرادی که دارچین مصرف کردند خونریزی، درد، تهوع و استفراغ کمتری داشتند.

روش استفاده: چای دارچین میل کنید یا از مکمل های حاوی دارچین استفاده کنید.  در مطالعه فوق، زنان 3 قرص دارچین در روز به میزان 420 میلی گرم مصرف کردند. دارچین قند خون را کاهش می دهد، بنابراین برای کسانی که قند خون پایین دارند مناسب نیست و ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان